رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به اهمیت فرآوری در معدن، از تلاش برای خروج معدن منگنز قم از خام فروشی خبر داد.
کد خبر: ۹۶۲۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵ 08 May 2021

به گزارش تابناک قم، محمود سیجانی با بیان این که شورای معادن استان تاکنون ۱۵ جلسه رسمی و همچنین جلسات مختلف کارشناسی در کارگروه های زیرمجموعه خود داشته است بیان کرد: خوشبختانه بر اساس آمار جلسات این شورا در سال قبل، ۷۹ درصد مصوبات شورا اجرایی شده و ۲۱ درصد مصوبات هم در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته مسائل و مشکلات ۳۱ واحد معدنی در شورای معادن استان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است یادآور شد: یکی از هدفگذاری های سال گذشته در عرصه معادن استان، إحیای ۱۰ معدن غیرفعال بود که خوشبختانه این عدد به ۱۳ معدن رسید، ضمن آن که این هدفگذاری در سال جاری بر مبنای إحیای حداقل ۱۵ معدن راکد و یا غیرفعال است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در ادامه به تفویض اختیار شورای عالی معادن کشور به شورای معادن استان بویژه در مجوّز برداشت برای پروژه های عمرانی بزرگ توجه داد و خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات مهم در عرصه معدن استان قم، بحث مطالعات جامع دریاچه نمک است که بر اساس مطالبه برخی استان های همجوار نسبت به این دریاچه و برگزاری جلسات مشترک در وزارت صمت، مدیریت محوری بهره برداری از این دریاچه همچنان در قم خواهد بود و البته دیگر استان های همجوار نیز در این امر مشارکت خواهند داشت.

سیجانی اضافه کرد: یکی از مصوبات جلسه چهاردهم شورای معادن استان به احداث جاده دسترسی دریاچه نمک به عنوان یک پروژه اقتصاد مقاومتی در سال ۱۴۰۰ اشاره دارد که مجری این طرح، راه و شهرسازی خواهد بود و دستگاه های دیگر هم در این امر مشارکت و کمک خواهند داشت.

وی افزود: البته 10 کیلومتر انتهایی این مسیر به صورت باتلاقی است و با توجه به افزایش هزینه در مسیر باتلاقی، لازم است تا بهترین مسیر با کمترین هزینه برای این پروژه در نظر گرفته شود.

سیجانی درباره محدوده های معدنی استان نیز تصریح کرد: این محدوده ها اگر غیرفعال باقی بمانند، شورای معدن استان این اختیار را دارد که سلب صلاحیت یا انتزاع محدوده از افراد را در دستور کار قرار دهد و پس از آن و از طریق مزایده، عملیات انتقال محدوده به افراد اهل تر یا سرمایه گذاران جدید را پیگیری کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همچنین اظهار کرد: پیش بینی ما در سال ۱۴۰۰ این است که حداقل ۱۵ معدن راکد استان با اولویت سرمایه گذاران دارای فرصت إحیا و راه اندازی، تعیین تکلیف شده و در غیر این صورت، نسبت به انتزاع و سلب صلاحیت از بهره بردار و سپس مزایده و تعیین سرمایه گذار جدید اقدام شود.

وی در عین حال به اهمیت فرآوری در معادن و همچنین لزوم جلوگیری از خام فروشی و تمرکز بر افزایش ارزش افزوده معادن توجه داد و اذعان کرد: یکی از اولویت های عرصه معدن در استان، تلاش جدی برای خروج معدن منگنز قم از خام فروشی است که این امر در قالب برنامه زمان بندی شده پیگیری و دنبال خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار