فرماندار ویژه لارستان در این زمینه می گوید که با توجه به مشاهده چندین مورد کرونای آفریقایی از زبان وزیر بهداشت در استان همجوار هرمزگان ضروری است که هم مردم و شهروندان فهیم لارستان و هم البته دانشکده علوم پزشکی نسبت به این مورد با حساسیت بیشتری اقدام کنند.
کد خبر: ۹۶۲۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ 07 May 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: سعید نمکی گفت: در استان هرمزگان سه نمونه محرز شده ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی را پیدا کرده بودیم، این سه نمونه به پنج مورد قطعی و موارد مشکوک افزایش یافت مواردی که از دید ما تقریبا قطعی است حدود ۳۰ مورد جدید است و بین ۳۵ تا ۳۸ مورد جدید را از ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی داریم.

هرچند بر اساس آخرین رنگ بندی ها لارستان همچون ۲۰ شهرستان دیگر استان فارس وضعیت نارنجی به خود گرفته اما تجربه های تلخ گذشته نشان داده که این وضعیت ها دوام و قوامی نداشته و حتی بسیار شکننده و ناپایدار است.

گاه ظاهر فریبنده این رنگ بندی ها گرفتاری هایی برای منطقه و شهرستان ها ایجاد کرده و همین که اعلام شود فلان منطقه از قرمز و یا سیاه بودن وضعیت کرونایی خارج شده و رنگ نارنجی و یا زرد به خود گرفته به همان میزان نیز شاهد موجی از ساده انگاری ها و سبک شمردن های مردم و شهروندان هستیم.

این تجربه تلخ البته یکبار در خصوص کویید ۱۹ دامن لارستان و شهرهای جنوبی فارس را گرفته بود و وقتی موج گسترده کرونا در تیرماه ۹۹به هرمزگان رسید همان مواقع نیز دانشکده علوم پزشکی لارستان و ستاد مدیریت کرونا هشدار جدی نسبت به ورود این ویروس به مناطق جنوبی فارس دادند که این هشدارها چندان جدی گرفته نشد و لارستان نیز با پیک سنگین و موج فزاینده کرونا مواجه شد.

مسئولان و متولیان امر در ستاد مدیریت کرونا شهرستان لارستان یکی از خطرات جدی و چالش های فرا روی تشدید و قرمز شدن وضعیت کرونایی در شهرستان های لارستان، خنج و اوز و حتی گراش را همین قرابت ها و مراودات و همسایگی با شهرها و استان های با وضعیت هشدار و قرمز کرونایی اعلام می کنند.

فرماندار ویژه لارستان در این زمینه می گوید که با توجه به مشاهده چندین مورد کرونای آفریقایی از زبان وزیر بهداشت در استان همجوار هرمزگان ضروری است که هم مردم و شهروندان فهیم لارستان و هم البته دانشکده علوم پزشکی نسبت به این مورد با حساسیت بیشتری اقدام کنند.

جلیل حسنی اضافه کرد: با ورود موج شیوع این ویروس جهش یافته انگلیسی و همچنین آفریقایی در استان همسایه و مجاور یعنی هرمزگان و برخی شهرهای آن، احساس خطر در شهرهای جنوبی بویژه لارستان نسبت به افزایش و سیر صعودی مبتلایان مضاعف شده است.

فرماندار ویژه لارستان ادامه داد: قرابت های عاطفی و نیز ارتباطات و مراودات اجتماعی ریشه دار با استان هرمزگان به عنوان یکی از مناطق بحرانی و قرمز کرونا، از چالش های اساسی و محلی برای جولان دادن و شیوع دوباره و افزایش مبتلایان کرونا در شهرهای جنوبی فارس بویژه لارستان شده است.

وی بیان کرد: استان هرمزگان علاوه بر همسایگی و مجاورت با شهرهای جنوبی استان فارس و در فاصله ای حدود ۱۸۰ کیلومتری با لار مرکز لارستان به لحاظ ارتباطات تجاری و اقتصادی و همچنین مراودات و قرابت های حتی قومیتی و عاطفی نیز پیوندی ناگسستنی و نزدیک به استان فارس و بویژه مناطق جنوبی این استان دارد.

این در حالی است که بررسی‌های میدانی نشانگر کمرنگ شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به خصوص استفاده از ماسک به عنوان سلاح اصلی مبارزه با کرونا در لارستان است.

به گفته محققان ، گونه کرونای آفریقایی با دفع آنتی‌بادی‌ها از بدن افرادی که پیش از این به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، می‌تواند آنها را چندین بار آلوده کند.

فرماندار لارستان همچنین با توجه به شروع واکسن برای افراد بالای ۸۰ سال سن در این شهرستان نیز گفت: چهار هزار و ۹۰۰ نفر در این مرحله مشمول تزریق واکسن در این شهرستان هستند.

وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی که دانشکده علوم پزشکی لارستان انجام داده تزریق واکسن مقابله با کووید ۱۹ که از روزهای قبل در لارستان برای افراد بالای ۸۰ سال سن آغاز شده ظرف کمتر از یک هفته به اتمام خواهد رسید.

بر اساس اعلام دانشکده علوم پزشکی لارستان شمار افراد بستری در بیمارستان ها ومراکز مرجع کرونایی در شهرستان های لارستان، خنج و اوز هم اینک و تا صبح پنجشنبه ۳۸ مورد است.

همچنین تعداد بهبود یافتگان سه شهرستان لارستان، خنج و اوز و از زمان بروز کرونا تاکنون نیز ۹ هزار و ۷۶۹ نفر و شمار جانباختگان ناشی از کویید ۱۹ در این شهرستان نیز به ۱۹۶ نفر رسیده است.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز واقع شده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار