از همان روزهای نخست شیوع کرونا در ووهان چین و درحالی‌که ترس و اضطراب، ابتدا مردم این کشور و بعد نیز همه جهان را فرا گرفت؛ دانشمندان در اقصی نقاط دنیا فقط یک هدف را برای پایان این کابوس دنبال می‌کردند؛ «کشف واکسن و واکسیناسیون عمومی».
کد خبر: ۹۶۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶ 07 May 2021
 
محموله جدید واکسن کرونا به سالمند‌ترین استان‌ ایران رسید/ از واکسیناسیون در سمنان چه خبر؟

 

به گزارش تابناک سمنان  واکسیناسیون و رسیدن به ایمنی جمعی ناشی از آن، موضوعی نبود که کسی به آن بی‌توجه بوده باشد؛ اما میزان این توجه‌ها در کشورهای مختلف کم یا زیاد می‌شد.

در کشور ما نیز واکسیناسیون عمومی علیه کرونا علی‌رغم همه مشکلات و موانعی که بر سر راه آن وجود داشت؛ به یکی از اولویت‌های مهم و اصلی مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا بدل شد تا مردم کشور، اگرچه دیرهنگام، اما به‌هرحال به پایانی خوش برای این کابوس دهشتناک امیدوار شوند.

موفقیت‌های خیره‌کننده دانشمندان جوان کشورمان در عرصه ساخت واکسن کرونا، امروز سبب شده است تا بسیاری از مردم کشور دل‌خوش به تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا باشند و حتی آن را به انواع خارجی آن که در بازارها موجود است؛ ترجیح دهند.

ورود نخستین محموله واکسن کرونا به کشور در بهمن‌ماه 1399 نخستین بارقه‌های امیدی بود که در دل مردم ایران روشن شد و پس‌ازآن بود که فرایند واکسیناسیون گروه‌های پرخطر علیه این ویروس منحوس -اگرچه با سرعت بسیار کند- ادامه یافت.

ایجاد مطالبه عمومی مبنی بر لزوم واکسیناسیون علیه کرونا بالاخره مسئولان کشور به‌ویژه رئیس‌جمهور را نیز به تحرک بیشتر وا‌داشت و علی‌رغم همه مشکلاتی که تحریم‌های آمریکا در راه خرید واکسن‌های معتبر خارجی برای واکسینه کردن مردم ایران به وجود آورد؛ امروز شاهد شتاب بیشتر تزریق واکسن به گروه‌های هدف بر اساس سند واکسیناسیون علیه این ویروس منحوس هستیم.

با وجود برخی سوءاستفاده‌هایی که در روند تزریق واکسن در برخی نقاط کشور، از جمله شهر سمنان صورت گرفت؛ روند واکسیناسیون افراد پر ریسک مانند کادر بهداشت و درمان در ارتباط با ویروس کرونا، پاکبانان و کارکنان شست‌وشو و تدفین اموات انجام شد و امروز کمتر کسی از فعالان حوزه بهداشت و درمان و در خط مقدم مواجهه با ویروس منحوس است که واکسینه نشده باشد.

با همه این اوصاف امروز تسریع در واکسینه شدن گروه‌های هدف و آغاز فرایند واکسیناسیون عمومی علیه بیماری کرونا یکی از مطالبات بسیار مهم شهروندان ایرانی در این زمینه است و البته که با تلاش متخصصان و دانشمندان کشورمان و تولید واکسن‌های داخلی، به‌زودی ایران یکی از کشورهای پیشگاه در زمینه واکسیناسیون عمومی علیه کرونا خواهد شد.

 روند واکسیناسیون کرونا در استان سمنان به چه شکل است؟

جامعه هدف واکسیناسیون کرونا در سمنان هم مانند دیگر استان‌های کشور به ترتیب در حال واکسینه شدن بوده و سوءاستفاده مدیر و یکی از کارکنان شهرداری سمنان سبب نشد تا امید مردم به واکسینه شدن علیه این ویروس منحوس کم‌رنگ شود.

درواقع استان سمنان نخستین استان کشور بود که پیش از اعلام رسمی آن از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فرایند فاز دوم واکسیناسیون علیه کووید 19 را با واکسیناسیون به افراد با سن بیش از 80 سال آغاز کرده و از این بابت نمره تقریباً قابل قبولی را گرفته است.

آن‌گونه که رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان ادعا کرده است؛ تا کنون بیش از 90 درصد از واکسن‌های ارسالی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به این دانشگاه، تزریق شده و فرایند واکسیناسیون در فاز دوم با سرعت بسیار مناسبی در محدوده زیر پوشش این دانشگاه در حال انجام است.

نوید دانائی با اشاره به لزوم ایجاد زیرساخت‌ها و شرایط مناسب برای افزایش بیش‌ازپیش واکسیناسیون عمومی علیه کرونا در استان سمنان، از افتتاح مراکز جامع واکسیناسیون کرونا در همه شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه خبر داد و ابراز امیدواری کرده است تا با اختصاص سهمیه مناسب به استان سمنان، فرایند تزریق واکسن به جامعه هدف بر اساس سند ملی واکسیناسیون علیه کرونا در این استان یا سرعت بیشتری ادامه یابد.

وی روند واکسیناسیون علیه کرونا در 6 شهرستان مرکزی و غربی این استان را مناسب ارزیابی کرد و با اشاره به ارسال محموله جدید واکسن کرونا به این دانشگاه افزود: واکسیناسیون افراد با سن بالاتر از 75 سال در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از هفته آینده آغاز می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با اشاره به اینکه افراد بالای 80 سال در صورت واکسینه نشدن نباید نگران تزریق واکسن باشند تصریح کرد: خانواده‌هایی که فرد 80 سال به بالا دارند یا افراد با سن 80 سال به بالا که تا کنون با آنان برای تزریق واکسن کرونا تماس گرفته نشده است؛ می‌توانند برای واکسیناسیون به نزدیک‌ترین مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده یا با آن تماس بگیرند تا در زمان مقرر در مراکز جامع واکسیناسیون واکسینه شوند.

«سالمندی»؛ موضوعی که شاید سرعت واکسیناسیون در استان سمنان را بیشتر کند

سمنان یکی از سالمندترین استان‌های کشور بوده و شاید یکی از علت‌های آمار بالای مرگ‌ومیرهای ناشی از ابتلا به کرونا در این استان به نسبت جمعیت آن نیز همین موضوع سالمندی مردم این دیار باشد.

بر این اساس و بر اساس سند تدوین شده واکسیناسیون علیه کرونا که از در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به تصویب رسیده است؛ ازاین‌پس باید شاهد اختصاص سهمیه بیشتری از واکسن‌های کرونا به استان سمنان و واکسیناسیون گسترده‌تر در این استان علیه بیماری کرونا باشیم.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تسنیم

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار