همه‌چیز از حوالی ساعت ۱۲ ظهر شنبه آغاز شد؛ شاید هم برای آن ۲ نفر از آن لحظه لعنتی تمام شد. ریزش یکی از تونل‌های معدن در منطقه طزره دامغان.
کد خبر: ۹۶۲۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹ 07 May 2021

به گزارش تابناک سمنان با ریزش تونل این معدن 2 نفر از کارگرانی که در عمق 70 متری با شیب نسبتاً زیاد مشغول معدن کاری بوده‌اند، دچار حادثه شده و محبوس می‌شوند.

شاید مهم‌ترین قسمت اخبار اولیه ریزش تونل که مخابره شد؛ همین محبوس شدن «سید اصغر افضلی» و «میلاد روشنایی» در تودرتوی تونل ریزش کرده بود.

همه نگران وضعیت 2 کارگر معدن هستند که به گفته یکی از کارشناسان امداد و نجات دامغان، احتمالاً در همان لحظات یا ساعات نخست حادثه فوت کرده‌اند؛ شاید هم زیر ده‌ها تن آوار زغال‌سنگ.

اما «امید» بهانه‌ای محکم و قوی برای رفقا و دوستان این دو کارگر معدن است؛ تا دل به دریا زده و برای نجات هم‌قطارانشان در این معدن از «جان» مایه بگذارند.

کارگرانی که شاید بدون ایمنی کافی «جان» خود را در راه به دست آوردن «نان» برای خانواده‌شان کف دست می‌گیرند و سیاهی زغال معدن را بر سرخی «شرمندگی پیش زن و بچه» ترجیح می‌دهند.

به‌هرروی عملیات نجات، از همان لحظات و ساعات نخست حادثه آغاز می‌شود و دوستان «سید اصغر» و «میلاد» با زبان روزه، اما با قدرتی دوچندان دیگر روزها مشغول آواربرداری از مسیر تونل می‌شوند؛ به امید اینکه رفقای خود را زنده از زیر آوار بیرون بیاورند.

عملیاتی که بیش از 130 ساعت به‌صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه ادامه داشت.

ساعت 20 روز 11 اردیبهشت: تلاش‌ها برای نجات 2 کارگر معدن طزره ادامه دارد

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی نیز دراین‌باره گفت: 2 کارگر متأسفانه در تونل این معدن محبوس شدند.

منصور شریف با بیان اینکه تلاش برای نجات 2 کارگر مانده در زیر آوار از دقایق اولیه حادثه به‌صورت بی‌وقفه ادامه دارد افزود: نیروهای امدادرسانی در محل حضورداشته و تونل‌هایی از چند مسیر برای نجات آنان حفر شده است.

وی درباره نحوه وقوع حادثه گفت: حادثه هنگام استخراج صورت گرفته است و تونل 42 معدن زغال‌سنگ شرکت البرز شرقی ریزش می‌کند و این کارگران محبوس می‌شوند.

ساعت 24 روز 11 اردیبهشت: تیم‌های امدادی در محل حادثه حضور دارند

با وقوع حادثه تیم‌های امدادی در محل حضور یافته و برای نجات کارگران دست‌به‌کار شدند.

مدیر جمعیت هلال‌احمر شهرستان دامغان نیز از حضور تیم‌های امدادی در محل حادثه خبر داد و گفت: تیم‌های امدادی برای نجات کارگران محبوس شده شروع به حفر تونل کرده و عملیات ادامه دارد.

تلاش برای نجات 2 کارگر محبوس شده همچنان ادامه دارد و هنوز اطلاعی از وضعیت آنان در دسترس نیست.

ساعت 7 صبح روز 12 اردیبهشت: اطلاعی از وضعیت کارگران محبوس در معدن طزره در دسترس نیست

روابط عمومی شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی اعلام کرد: تیم‌های امدادی همچنان در تلاش هستند 2 کارگر معدن زغال‌سنگ طزره دامغان را از زیر آوار بیرون بیاورند.

عرب عامری مدیر روابط عمومی شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی اعلام کرد: پس از گذشت ساعت‌ها از ریزش تونل 42 معدن زغال‌سنگ شرکت البرز شرقی واقع در طزره دامغان، تلاش گروه‌های امدادی برای یافتن این دو کارگر گرفتار در معدن ادامه دارد.

وی افزود: هنوز هیچ اطلاعی از وضعیت این 2 نفر در زیر آوار در دسترس نیست

ساعت 10 صبح روز 12 اردیبهشت: به گفته رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دامغان، کارگاه استخراج این تونل 70 متر طول دارد این 2 کارگر در عمق 35 متری زیر آوار مانده‌اند. گروه امداد و نجات معدن طزره برای نجات این افراد و اکسیژن‌رسانی به آنها، از سه مکان تونل فرعی حفر کردند.

ساعت 15 روز 12 اردیبهشت: ایجاد دستک برای ورود به کریدور اصلی معدن / اکسیژن‌رسانی در حال انجام است

معاون روابط عمومی و تشریفات استانداری سمنان آخرین وضعیت کارگران محبوس در معدن طزره دامغان را تشریح کرد.

حجت‌الله یحیایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان، با اشاره به آخرین اخبار از عملیات نجات کارگران محبوس براثر ریزش بخشی از تونل و کارگاه معدن طزره در شمال دامغان اظهار داشت: در حال حاضر عملیات ایجاد دستک به‌منظور ورود به کریدور اصلی معدن حادثه‌دیده طزره در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان و همچنین منابع محلی تا این لحظه به افراد حادثه‌دیده دسترسی پیدا نشده است افزود: پیگیری‌ها و تلاش‌ها برای نجات کارگران حادثه‌دیده همچنان از دو روش در حال انجام است.

معاون روابط عمومی و تشریفات استانداری سمنان اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های واصله، هم‌زمان با ایجاد دستک در معدن ریزش کرده، عملیات تخلیه زغال هم در حال انجام است تا به‌سرعت کارگران محبوس را نجات دهیم.‌

یحیایی با بیان اینکه اکسیژن‌رسانی به معدن کاران و حادثه دیدگان از طریق شلنگ‌های مخصوص در داخل معدن ریزش کرده در حال انجام است تصریح کرد: نگرانی از بابت کمبود اکسیژن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه چهار پایگاه امداد و نجات زغالی در سطح کشور فعالیت دارند که یکی از این پایگاه‌ها در استان سمنان فعال است عنوان کرد: سه اکیپ از استان گلستان نیز جهت کمک به مهار حادثه ایجادشده، اعزام و در محل حادثه مستقر هستند.

معاون روابط عمومی و تشریفات استانداری سمنان با اشاره به اینکه احتمال دسترسی به‌احتمال دسترسی به معدن کاران حادثه‌دیده در چند ساعت آینده وجود دارد گفت: کارگاه استخراج این تونل 70 متر طول دارد و این دو کارگر در عمق 35 متری آن زیر آوار هستند.

ساعت 16 روز 12 اردیبهشت: احتمال دسترسی به کارگران محبوس معدن دامغان تا ساعات دیگر

منصور شریفی مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در دامغان، اظهار داشت: عملیات نجات معدن کاران حادثه‌دیده در محدوده طزره دامغان از ساعت 12 ظهر روز گذشته آغاز شده و بدون وقفه ادامه دارد.

وی با اشاره به گستردگی تلاش‌ها برای نجات معدن کاران حادثه‌دیده افزود: روش‌های متعددی برای رسیدن به کارگران معدن در حال اجراست که یکی از این روش‌ها، روش «دبیل موازی» (حفر تونل به موازات تونل ریزش کرده) است.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی با بیان اینکه هم‌اکنون چندین تیم عملیاتی به چند روش مختلف مشغول کار برای رسیدن به کارگران حادثه‌دیده هستند تصریح کرد: تلاش‌های مجاهدانه‌ای برای نجات این کارگران از سوی تیم‌های عملیاتی در حال انجام است؛ به‌طوری‌که کار یک تا دو ماهه برای حفر تونل ظرف مدت 26 ساعت اخیر انجام شد.

شریفی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام کارشناسان تا کنون 80 درصد از عملیات برای رسیدن به محل محبوس شدن کارگران حادثه‌دیده این معدن انجام شده است؛ ابراز امیدواری کرد تا ظرف چند ساعت آینده، تیم عملیاتی به محل محبوس شدن معدن کاران حادثه‌دیده برسند.

وی با اشاره به اینکه این کارگران حادثه‌دیده، مربوط به یکی از پیمانکاران شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی هستند تصریح کرد: همه مجموعه این شرکت از همه بخش‌ها با تمام توان در تلاش هستند تا این کارگران را پیدا کنند.

ساعت 13 روز 13 اردیبهشت: تلاش برای نجات کارگران ادامه دارد

عملیات امداد و نجات 2 کارگر محبوس در معدن «طزره» شهرستان دامغان همچنان ادامه دارد.

مهدی بندرآبادی، فرماندار دامغان در این رابطه اظهار داشت: تلاش‌ها بلافاصله پس از مخابره این خبر به فرمانداری دامغان آغاز شد و تیم‌های امداد و نجات مجموعه البرز شرقی به‌سرعت به منطقه اعزام شدند.

وی بیان کرد: با ارزیابی‌های انجام شده تیم‌های امداد و نجات اعزامی به‌سرعت به حفر تونل اقدام کردند و با توجه به‌سختی کار چهار تیم دیگر امداد و نجات شرکت البرز شرقی که مستقر در استان گلستان بودند نیز به منطقه اعزام شدند تا کار امدادرسانی به شکل بهتری ادامه یابد.

فرماندار دامغان از استقرار نیروهای هلال‌احمر، نیروهای امدادگر و اورژانس از همان ساعات اولیه بروز حادثه در محل خبر داد و گفت: تلاش برای نجات این 2 کارگر همچنان ادامه دارد.

بندرآبادی گفت: حدود 48 ساعت از وقوع این حادثه می‌گذرد اما علی‌رغم همه تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی در حال انجام هنوز به رسیدن به محل سانحه نشده‌ایم.

وی گفت: پیش‌بینی ما این است که با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ساعات آینده بتوانیم کارگران محبوس در این تونل را نجات دهیم و خبری خوش به هم‌وطنان و به‌ویژه خانواده این کارگران عزیز بدهیم.

ساعت 14 روز 14 اردیبهشت:73 ساعت بدون نتیجه؛ تلاش‌ها برای یافتن کارگران محبوس در معدن طزره دامغان ادامه دارد/ تونل‌های جدید از سطح زمین حفر شد

بیش از 73 ساعت از زمان ریزش یکی از تونل‌های معادن زغال‌سنگ البرز شرقی در طزره دامغان می‌گذرد و تلاش‌ها همچنان برای یافتن اثری از 2 کارگر محبوس در تونل ریزش کرده ادامه دارد.

ساعت‌ها و دقایق به‌سرعت در حال سپری شدن است و تلاش‌ها هم برای یافتن کارگران معدن ریزش کرده در طزره دامغان در حال افزایش، اما همچنان بدون نتیجه. امیدها همچنان زیاد است؛ اما گویا هرچه از زمان ریزش این معدن می‌گذرد؛ این امیدواری برای زنده یافتن کارگران محبوس بیشتر رنگ می‌بازد.

مهدی بندر آبادی فرماندار دامغان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: عملیات امداد و نجات علیرغم تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه‌روزی گروه‌های امدادی مجموعه البرز شرقی اما به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

وی با اشاره به سازمان‌دهی پنج تیم امداد و نجات تخصصی برای نجات 2 کارگر محبوس در معدن طرزه دامغان گفت: هر تیم متشکل از 30 نیرو اعم از نیروهای متخصص و کارگری است که به‌صورت شبانه‌روزی در شیفت‌های چهارساعته مشغول به کار هستند.

فرماندار دامغان گفت: با توجه به ریزش تونل اصلی این معدن اکنون نیروهای امداد و نجات مشغول استحکام‌بخشی تونل هستند و به‌اجبار باید دهانه تونل را نیز تعریض کنند و ارتفاع را بالا ببرند؛ به دلیل اینکه حجم آوار ریزش شده بسیار زیاد است؛ بنابراین باید ابتدا استحکام‌بخشی، ایمن‌سازی و سپس تعریض شود تا سرعت انجام کار تخلیه زغال و آوار و امداد و نجات افزایش یابد.

بندر آبادی با اشاره به حضور مستمر گروه‌های امداد و نجات در محل گفت: کار دیگری که اکنون گروه‌های امدادی در دستور کار خود قرار داده‌اند این است که هم‌زمان با تخلیه آوار از تونل اصلی در حال حفر تونل‌های فرعی از سطح زمین به تونل حادثه‌دیده هستند تا عملیات جستجو از این طریق نیز ادامه یابد.

وی با اشاره به نظم و انضباط حاکم بر گروه‌های امداد و نجات گفت: تمام کارگاه‌های استخراج زغال‌سنگ در این منطقه در حال حاضر تعطیل و تمرکز اصلی بر تونل حادثه‌دیده و نجات کارگران است.

فرماندار دامغان با اشاره به اعزام یک تیم تخصصی امدادی از معادن مینودشت استان گلستان به منطقه طرزه از صبح امروز بیان کرد: هنوز نشانه‌ای از دسترسی به این 2 کارگر محبوس در معدن طرزه یافت نشده است.

بندر آبادی بابیان اینکه ایمن‌سازی کار آواربرداری برای نیروهای امداد و نجات مسئله بسیار مهمی است تصریح کرد: با توجه به حجم عظیم آوار ریخته شده کار برای نیروهای متخصص امدادگر بسیار سخت است.

وی در مورد احتمال زنده‌بودن این 2 کارگر محبوس در این معدن پس از گذشت بیش از 73 ساعت گفت: توکل ما بر خداست و امیدواریم که آسیبی به جسم و بدن این کارگران نرسیده باشد و امکان تنفس برایشان فراهم باشد و این عملیات با موفقیت به پایان برسد.

ساعت 11 روز 15 اردیبهشت: 90 ساعت تلاش بی‌وقفه برای نجات کارگران معدن طرزه/ هنوز خبری از میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی نیست

تلاش امدادگران برای نجات 2 کارگر محبوس در معدن طرزه شهرستان دامغان پس از پنج روز تلاش بی‌وقفه همچنان ادامه دارد.

مهدی بندرآبادی فرماندار شهرستان دامغان به تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای نجات این کارگران پرداخت و اظهار داشت: 150 نیروی متخصص عملیات امداد و نجات و جستجو را از همان ساعت اولیه وقوع این حادثه در قالب پنج تیم 30 نفره آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 90 ساعت از حبس این کارگران در معدن طرزه دامغان می‌گذرد، افزود: تلاش‌ها بی‌وقفه و شبانه‌روزی برای نجات 2 کارگر محبوس در معدن طرزه ادامه دارد و امدادگران همچنان در جستجوی این معدن کاران محبوس در تونل هستند.

فرماندار شهرستان دامغان بیان کرد: نیروهای تخصصی امداد و نجات با توجه به حجم زیاد آوار مشغول آواربرداری هستند و هم‌زمان ایمن‌سازی، استحکام سازی تونل‌های نجات در حال حفر، نصب ستون‌های چوبی و تعریض تونل هستند تا سرعت آواربرداری افزوده شود.

بندرآبادی گفت: هنوز هیچ‌گونه اطلاعی از وضعیت 2 کارگر محبوس در این معدن در دسترس نیست.

وی درباره دلیل طولانی شدن امدادرسانی گفت: حجم بالایی از زغال و خاک در اثر ریزش معدن تلنبار شده و همین سرعت رسیدن به معدنچیان را طولانی می‌کند.

ساعت 12 روز 16 اردیبهشت: عملیات نجات معدنچیان دامغانی در روز ششم؛ امدادگران به تونل ریزش شده رسیدند

تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی امدادگران برای نجات 2 کارگر محبوس در معدن طزره دامغان همچنان ادامه دارد.

امروز ششمین روزی است که امدادگران در حال تلاش برای جستجوی 2 کارگر معدن طزره دامغان به نام‌های میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی هستند.

مهدی بندرآبادی، فرماندار شهرستان دامغان در این زمینه می‌گوید: پس از چند روز تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی گروه‌های متخصص امداد و نجات امروز این امدادگران توانستند با حفر کانالی به بلوک تونل ریزش شده برسند.

وی افزود: پنج تیم 30 نفره به‌صورت مستمر در حال جستجوی معدن کاران محبوس در این معدن هستند.

فرماندار شهرستان دامغان گفت: تیم‌های متخصص امداد و نجات از مجموعه شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی، گلستان و کرمان اکنون در این منطقه حضور دارند تا کمک‌های مشاوره‌ای خود را برای دسترسی هر چه سریع‌تر به معدن کاران طرزه ارائه دهند.

شریف، مدیرعامل شرکت معادن زغال‌سنگ البرز شرقی نیز اظهار داشت: با رسیدن به بلوک تونل ریزش کرده در حال جستجوی دستگاه پیکور کارگران مفقود با استفاده از دستگاه فلزیاب پیشرفته هستیم.

وی برای دسترسی به کارگران محبوس در معدن طرزه تاکنون بیش از 400 تن زغال‌سنگ و آوار استخراج‌شده است و کار تعریض تونل و استحکام‌بخشی و ایمن‌سازی با نصب ستون‌های چوبی به‌صورت هم‌زمان انجام شده است تا نیروهای امدادی بتوانند کار امداد و نجات را با امنیت و سرعت بیشتری انجام دهند.

با توجه به اینکه امدادگران به تونل ریزش شده رسیده‌اند؛ احتمال این می‌رود امروز عملیات امداد و نجات با رسیدن به کارگران محبوس در این معدن پایان یابد.

ساعت 19:30 روز 16 اردیبهشت: پایان عملیات نجات در معدن طزره پس از 6 روز؛ پیکر بی‌جان معدنچیان محبوس پیدا شد

با پیدا شدن جسد میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی، کارگران محبوس در تونل شماره 42 معدن طزره دامغان، عملیات نفس‌گیر نجات در این معدن پس از 6 روز تلاش بی‌وقفه پایان یافت.

خبر پیدا شدن پیکر بی‌جان کارگران محبوس در معدن طزره را دقایقی پیش مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی اعلام کرد.

بر اساس آنچه که منصور شریف اعلام کرده است؛ پس از 130 ساعت تلاش شبانه‌روزی و بدون وقفه گروه‌های تخصصی و امدادی در معدن ریزش کرده طزره دامغان دقایقی پیش نیروهای امدادی موفق شدند تا به فضایی که کارگران مفقود این معدن در آن حضور داشتند برسند؛ اما با پیکر بی‌جان آنان مواجه شدند.

وی افزود: در این عملیات نجات پنج تیم 30 نفره از نیروهای متخصص امدادی معدن از استان‌های سمنان، گلستان و کرمان بدون وقفه و به‌صورت شیفت‌های چهارساعته عملیات نجات را انجام دادند.

به گفته وی، با پیدا شدن پیکر این کارگران، عملیات نجات در معادن طزره پایان یافت.

و این پایانی تلخ برای یکی از داستان‌های تکراری حادثه در معدن است که هرازگاهی برایمان تازه می‌شود.

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار