کد خبر: ۹۶۱۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳ 06 May 2021

چالش اقتصادی نشریات در سرزمین بنگاه های اقتصادی

درحالی بیشتر نشریات محلی هرمزگان با مشکلات و چالش های اقتصادی شدیدی جهت انتشار در سال های اخیر و بخصوص دو سه سال گذشته و امسال مواجهند و تعدیل نیروی انسانی و تعطیلی و نیمه تعطیلی انتشار را هم در این سال ها تجربه کرده اند که در این استان که به قطب اقتصاد کشور شهرت دارد وصنایع بزرگی در آن فعالیت دارند؛ اما نشریات نیز مانند مردم چندان از وجود بسیاری از این صنایع و بنگاه های اقتصادی بهره چندانی نمی برند و بهره مندی آنها بصورت قطره چکانی از تعدادی محدود از این مراکز می باشد.


حتی برخی از آنها در سال های گذشته برای اطلاع رسانی و انتشار اخبار و گزارش عملکرد، خبرنگاران و رسانه ها را از تهران آورده اند و از ظرفيت رسانه های استانی و نمایندگی های نشریات سراسری در استان و خبرگزاری ها استفاده مناسبی نکرده اند.


در بخش توزیع آگهی ها هم که برخی از صنایع و بنگاه های اقتصادی، آگهی های شان را به نشریات محلی نمی دهند و برخی دادن آگهی به نشریات محلی را قطع کرده اند و برخی هم در مجمع و کمیسیون شان و... تصمیم می گیرند که به نشریات محلی آگهی بدهند یا ندهند ویا فقط به یک نشریه محلی بدهند و قدرت تصمیم گیری را حتی از روابط عمومی آن صنعت نیز سلب می کنند. درحالیکه اگر صنایع و بنگاه های اقتصادی همان آگهی هایی که بایستی بر اساس قانون منتشر کنند را به نشریات محلی می دادند، بخشی از مشکلات اقتصادی آنها جهت چاپ، کاغذ، حقوق پرسنل وهزینه های جاری شان هم برطرف می شد.


در این استان که پالایشگاه های نفت، گاز، ستاره خلیج فارس، فولادها، مناطق آزاد و صنعتی و معدنی، بنادر، کشتی سازی، گمرکات، کارخانجات سیمان و... وجود دارند و فعالیت می کنند که برخی از آنها در اقدامی غیرمنطقی و غیرقابل توجیه حتی مالیات شان را هم در تهران پرداخت می کنند؛ اگر به مسئولیت های اجتماعی شان هم بطور کامل عمل می کردند، بسیاری از مشکلات مردم استان در حوزه های مختلف برطرف می شد و هزاران خانواده بدون کولر و یخچال و امکانات اولیه در استان زندگی نمی کردند واین استان در فقر خوراکی رتبه اول کشور را نداشت که نشانه فقر مطلق بسیاری از خانواده ها در روستاها و مناطق حاشیه ای و بافت های فرسوده است. اگر

 

این صنایع و بنگاه های اقتصادی در ساخت مراکز بهداشتی و درمانی مشارکت گسترده ای داشتند، درحال حاضر در این حوزه کمبود نداشتیم و بسیاری از هرمزگانی ها با مشکلات درمانی شدید مواجه نمی شدند واگر مراکز درمانی خیریه در استان داشتیم، بسیاری از بیماران بدلیل هزینه های بالای درمان، سلامتی شان به خطر نمی افتاد ونقص عضو نمی شدند و یا جان نمی دادند.
در واقع با این حجم انبوه از صنایع، معادن، بنگاه های اقتصادی در استان، دیگران تصور می کنند که هرمزگان نشینان و هرمزگانی ها در بهترین شرایط اقتصادی، معیشتی، آموزشی و با بهترین امکانات و... هستند و هرگاه از پایتخت کشور، افرادی را با عناوین مختلف به محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده بندرعباس به عنوان پایتخت اقتصادی ایران برده ایم، اصلا باورشان نمی شد که اینجا بخشی از بندرعباس است و تصورشان از این شهر و استان با آن جایگاه اقتصادیش، چیز دیگری و عمران و آبادانی و... بود.


در حوزه رسانه ای نیز انتظار می رود صنایع و بنگاه های اقتصادی تغییر رویه دهند ‌؛ گرچه تعداد انگشت شماری دیدگاه مناسبی را به نشریات و رسانه های استانی دارند‌؛ اما بیشتر آنها اینگونه نیستند که با تغییر رویه آنها، بخش زیادی از مشکلات نشریات استانی برطرف شده و افزایش اشتغال در این بخش را هم به همراه خواهد داشت. انتظار می رود در راستای تحقق شعار امسال مبنی بر تولید، پشتیبانی‌های و مانع زدایی ها، صنایع و بنگاه های اقتصادی نیز این مهم را در برنامه داشته باشند تا رسانه ها نیز بتوانند از آنها حمایت های رسانه ای لازم را داشته باشند واین جاده ارتباطی دوطرفه باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار