معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در یک دهه گذشته آمار سزارین در استان از ۵۴ درصد به ۴۷ درصد کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۹۶۱۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳ 06 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«بهمن روشنی»  به مناسبت ۱۵ اردیبهشت رو جهانی ماما به خبرنگار ایرنا افزود: این آمار نشان می دهد مادران باردار رغبت بیشتری به زایمان طبیعی پیدا کرده اند که این استقبال در میان مادران «نخست‌زا» نمود بیشتری دارد.

وی اظهار داشت: با هر بار سزارین ریسک بارداری پرخطر افزایش پیدا می کند، باید این خطرات به مادران باردار هشدار داده شود که در این رابطه طی چند سال اخیر تلاش های زیادی برای آموزش مادران انجام شده تا مادران روش باداری خود را آگاهانه انتخاب کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری کلاس های آموزشی متوقف شده، اما در سال های گذشته از هر ۱۰۰ مادر باردار، ۶۰ نفر آموزش‌های قبل از زایمان را طی کرده اند.

وی اضافه کرد: پوشش مراقبت های بارداری در استان کرمانشاه بالای ۹۵ درصد است، این مراقبت‌ها موجب شده بیش از ۷۵ درصد مرگ و میر مادران و ۶۰ درصد مرگ و میر نوزادان کاهش پیدا کند.

روشنی یادآور شد: در سال گذشته بیش از ۲۵ هزار زایمان طبیعی و سزارین در استان کرمانشاه انجام شده است که از این تعداد ۵۳ درصد معادل ۱۳ هزار زایمان به صورت طبیعی بوده است.

وی گفت: مادران باردار از خدمات رایگان در مراکز دولتی بهره مند می شوند و در سال گذشته ۹ هزار و ۲۱۰ زایمان طبیعی در استان به صورت رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه ای در مراکز دولتی انجام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: برای افزایش زایمان طبیعی علاوه بر آموزش مادران، روش های کاهش درد غیردارویی نیز به کار گرفته می شود که در این زمینه می توان از طریق رایحه درمانی، گرما درمانی، سرما درمانی درد را در تا حد قابل تحملی برای مادران کاهش داد.

وی گفت: حدود ۷۰ درصد زایمان های طبیعی توسط ماماها انجام می شود و اکنون ۸۷۰ ماما در استان کرمانشاه فعالیت دارند که تولد نوزادان را تحت نظر پزشک متخصص انجام می‌دهند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا دارد.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار