دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان:
محمود الفت
کد خبر: ۹۶۱۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۱ 05 May 2021

شورای پنجم امتحانش را خوب پس نداد

 دفتر مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی استان در همدان بوده و این حزب در سایر شهرستان‌ها نیز دفتر و دبیر حزبی دارد. اکثریت اعضای حزب مؤتلفه اسلامی را فرهنگیان تشکیل داده‌اند و نرخ سنی اعضای حزب مؤتلفه استان ۳۵-۴۰ و نرخ تحصیلات آن‌ها نیز لیسانس است.

محمود الفت از سال ۸۸ به عنوان دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان همدان فعالیت می‌کند. گفتنی است که الفت از سه سال پیش تاکنون نیز عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به حساب می‌آید.

در ادامه گفتگو‌ها با مسئولان، مدیران و کارشناسان در رابطه با انتخابات خرداد ماه ۱۴۰۰، با الفت دبیر حزب مؤتلفه استان گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

 برنامه شما برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات چیست؟

یکی از ویژگی‌های انقلاب افزایش همین مشارکت سیاسی مردم در تصمیم‌گیری‌های کشوری است. احزاب به عنوان نماد توسعه سیاسی، مُقوِّم همبستگی ملی در تحقق دموکراسی هستند؛ بنابراین می‌بایست به احزاب بها داده شود تا احزاب بتوانند به صورت سیستماتیک جلو بروند. با این حال شاهد این مسأله هستیم بعضی از افراد که از طریق همین احزاب به قدرت می‌رسند و دولت را در اختیار می‌گیرند، احزاب را فراموش کرده و آن را یک آفت تلقی می‌کنند. این افراد پس از به قدرت رسیدن اعلام می‌کنند که ما فراجناحی و فراحزبی هستیم! در حالی که این موضوع واقعیت ندارد.

اگر به احزاب بها داده شود و دولت مردان حمایت کنند، احزاب می‌توانند نقش خودشان را در به صحنه آوردن مردم ایفا کنند و این موضوع رشد و بلوغ سیاسی مردم را می‌رساند. مردم اگر به صورت تشکلی و حزبی به عرصه انتخابات ورود پیدا کنند، با آگاهی بیشتر در سرنوشت خود تأثیرگذاری خواهند کرد.

این احزاب هستند که می‌توانند فضا را رقابتی کرده و باعث افزایش مشارکت در انتخابات شوند.

یکی از کار‌هایی که احزاب در این زمینه انجام می‌دهند این است که با کاندیدا‌های متفاوت صحبت کرده و برنامه‌ها و اهداف این کاندیدا‌ها را بررسی می‌کنند و با انجام تبلیغات برای آن‌ها زمینه را برای شناخت بیشتر مردم از کاندیدا‌ها را فراهم می‌آورند.

یکی دیگر از کار‌هایی که احزاب می‌توانند در جهت مشارکت بیشتر در انتخابات انجام دهند، ائتلاف است.

 لیست ائتلاف حزب مؤتلفه بر چه اساسی است؟ ملاک گزینش شما برای ائتلاف با افراد و یا احزاب چیست؟

با توجه به اینکه رقیب داریم و رقبا هرکدام کارکرد حزبی خودشان را دارند، برای جلوگیری از عملکرد متفرقه می‌توان ائتلاف صورت گیرد.

بهار کاری احزاب همین انتخابات است و باید در این مقطع خود را به عرصه ظهور برسانند. با این حال برخی از افراد ظهور می‌کنند و فارغ از پیشینه حزبی لیست ارائه می‌دهند، دولت باید جلوی فعالیت آن‌ها را بگیرد.

از این رو برای جلوگیری از این وضع (ورود افراد بدون پشتبانه حزبی) می‌بایست در میان احزاب ائتلاف‌ها چه به صورت کوچک و چه به صورت بزرگ، شکل بگیرد.

حزب مؤتلفه با توجه به وظایف قانونی‌ای که داشته و از آنجایی که همواره ایفای نقش وحدت را بر عهده دارد، بدون درخواست خاصی و به هدف انسجام میان احزاب و تشکل‌های سیاسی قدم جلو گذاشته و سعی می‌کند که یک وحدت رویه میان گروه‌های سیاسی معتقد به چهارچوب‌های انقلاب را فراهم کند.

 آیا برنامه خاصی برای انتخابات شورا‌ها دارید؟ آیا در بحث انتخابات شورا‌ها نیز به ائتلاف روی آوردید؟

بحث ما بیشتر بحث ائتلاف بوده و ائتلاف نیز به آن معنی نیست که گروه‌هایی که همسو نیستند به این جمع بپیوندند. گروه‌های همسو و همفکر که از بدنه اجتماعی برخوردار بوده و بتوانند نقش‌آفرینی داشته باشند را دور هم جمع می‌کنیم.

امیدواریم بتوانیم افرادی را برای انتخابات شورای شهر به صحنه بیاوریم که مردم را از سرگردانی میان لیست‌های موجود خارج کنیم. چرا که باید برای انتخاب (از میان کاندیداها) خوب بسترسازی کنیم.

انتخاب اگر بد باشد همان بلایی که در ۸ سال گذشته به سرمان آمده نیز تکرار خواهد شد. مردم می‌بایست از منافع انتخاب خوب خود منفعت ببرند و این افراد بتوانند مشکلات همدان را حل کنند. شورای پنجم متأسفانه امتحان خود را خوب پس نداده است.
 
شما گفتید که از عملکرد شورای پنجم رضایت نداشته و منتقد آن هستید؛ مهمترین و اصلی‌ترین انتقاد شما به شورای پنجم چیست؟

بنده کلی صحبت می‌کنم و تنها منظورم شورای شهر همدان نیست. آن چه که مهم بود این است که این‌ها از اعتماد مردم، از رانت‌ها و از بستری که شورا برای آن‌ها فراهم کرده بود سوءاستفاده کردند و به جای خدمت به مردم جیب‌های خودشان را پر کردند. خداروشکر بسیاری از آن‌ها تسلیم قانون شده و از برخی خدمات دولتی منع شده‌اند. این‌ها برای خود توانسته بودند که بستر فساد و غیرشفاف بودن را فراهم آورده و از آن سوءاستفاده کنند و این مسئله دلیل عمده زمین خوردن شورا‌های پنجم بوده است.

 شما به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه، حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری چه کاندیدا‌هایی را مدنظر دارد؟

آقای دکتر بادامچیان که برای ورود به انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند، افراد دیگر نیز احتمالاً در روز‌های آتی اعلام آمادگی خود را رسماً بیان کنند.

مؤتلفه اولین حزبی بوده که نیروی حزبی معرفی کرد؛ لذا ذائقه احزاب طی سال‌های اخیر تغییر پیدا کرده و به این باور رسیده‌اند که می‌توانند آن‌ها هم دولت حزبی تشکیل دهند. شاهد این مسئله هستیم که به غیر از مؤتلفه، دبیران و اعضای دیگر احزاب نیز قدم گذاشته و برای ورود به انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند. این مسأله را باید به فال نیک گرفت، چرا که یکی از اصلی‌ترین کاربردهای احزاب همین مسئله است. از این رو مردم می‌توانند به افراد معرفی شده از سوی احزابی که به آن‌ها اعتماد دارند، گزینه خود را انتخابات کنند، چرا که افرادی که فارغ از بدنه احزاب ورود پیدا می‌کنند به طبع کمتر پاسخگوی اقداماتشان خواهند بود.

 حزب مؤتلفه به ائتلاف با چه اشخاصی تمایل دارد؟ اکثر احزاب اصولگرا حمایت خود را از آقای رئیسی در صورت ورود به انتخابات اظهار کرده‌اند، آیا آقای بادامچیان با در صورت ورود آقای رئیسی به انتخابات با وی به ائتلاف می‌رسد؟

آقای رئیسی کاندیدای شورای وحدت بوده و در حال حاضر حزب مؤتلفه نیز عضو این شورا است. اگر آقای رئیسی به عرصه انتخابات ورود پیدا کنند، این اتفاق خواهد افتاد که تمام احزاب پشت‌سر ایشان قرار گرفته و کاندیدا به نفع رئیسی کنارگیری خواهند کرد، از جلمه آقای بادامچیان.

با این حال اگر آقای رئیسی به انتخابات ورود نکنند، از میان افرادی که تأیید صلاحیت می‌شوند گزینه دیگری انتخاب خواهد شد که در حال حاضر نیز برخی از احزاب رای‌زنی‌هایی را انجام داده‌اند. خود شورای وحدت نیز همان‌طور که آقای متکی اعلام کردند، با برخی دیگر از گزینه‌ها نیز مذاکراتی را انجام داده و از آن‌ها برنامه خواسته است.

از لیست ده نفره‌ای که آقای متکی اعلام کرده بود، برخی از افراد همچون آقای ضرغامی و آقای محمد، از اظهارات و اقداماتشان مشخص است که حتی در صورت ورود آقای رئیسی حاضر به کنارگیری و ائتلاف به نفع سایر رقبا نخواهند بود. اگر آقای رئیسی به انتخابات ورود نکنند، آیا آقای بادامچیان به نفع دیگر کاندیدا‌ها همچون آقایان قالیباف، محمد و یا حتی احمدی‌نژاد حاضر به کنارگیری هستند؟ و آیا این مسأله با توجه به اینکه شما می‌گویید رای‌زنی‌هایی صورت گرفته، مشخص شده است؟

این مسئله اکنون مشخص نخواهد شد و این رای‌زنی‌ها تنها در حد حرف و گفتمان اولیه به حساب می‌آید. قبل از اینکه شورای نگهبان لیست نهایی تأیید صلاحیت شده‌ها را اعلام نکند نمی‌توان در این خصوص صحبت کرد. با این حال تمرکز ما در حال حاضر بر روی آقای رئیسی است.
 
منبع: همدان پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار