کد خبر: ۹۶۱۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸ 05 May 2021

️به گزارش «تابناک البرز» کارشناس مسایل اجتماعی گفت: خوی و خصلت ساده زیستی و تأسی از زندگی شخصیت های ساده زیست در اسلام موجب می شود، شخص به مظاهر دنیوی دل نبندد و اسیر زخارف مادی نگردد؛ در نتیجه راحت زندگی کند و آزاد و آزاده باشد.

الهام جلالی گفت: خداوند متعال جمیع شئون زندگی انسان ها را بر پایه عدل و اعتدال بنا نهاده، به میانه روی در امور تاکید و توصیه نموده و از زیاده روی در حدود الهی و خروج از حد اعتدال، افراط، تفریط و ریخت و پاش منع فرموده است.

"الهام جلالی" ادامه داد: تجمل گرایی به معنای میل و رغبت کردن به تجملات و توجه بیش از حد به ظواهر زندگی و غرق شدن در تشریفات غیرضروری مادی، باعث حیف و میل، اتلاف و تضییع نعمت های الهی می شود.

وی افزود: این امر (تجمل گرایی) شدیدا مورد منع، نهی، مذمت و نکوهش اسلام است زیرا مجالی برای اندیشه در کمالات معنوی، انسانی و توجه به بعد روحی باقی نمی گذارد و راه را برای تهذیب اخلاقی می بندد.

این کارشناس تصریح کرد: آسیب شناسی به مطالعه و بررسی دقیق عوامل زمینه ساز و پدید آورنده یک آسیب می پردازد و در آن شناسایی، تشخیص و درمان صورت می پذیرد و نتیجه آن پیشنهاد راه حل مناسب برای دفع یا رفع آفات و آسیب ها است.

جلالی گفت: پرداختن به تجملات و کام جویی ها همواره با آسیب ها و ناشایستی هایی همراه است که مانع رسیدن انسان به سعادت اخروی و حیات طیبه می شود.

وی ادامه داد: فراموشی یاد خداوند، دنیا زدگی، مصرف گرایی، پیدایش و گسترش فقر، ورشکستگی و بدهکاری، پیدایش حالت تفاخر و استکبار، زیاده خواهی، رواج الگوگیری نامناسب و تقلیدهای ناصحیح و ... از جمله آسیب های فرهنگی گرایش به تجملات است، بنابراین تجمل گرایی؛ پدیده ای بیهوده و برنامه ای مطابق با هوی و هوس است.

کارشناس مذهبی افزود: راه درمان این پدیده در آیات قرآن (ثقل اکبر) و سنت سیره معصومان (ثقل اصغر) که راهنما و نقشه رسیدن انسان به سعادت اخروی است به زیبایی هرچه تمام بیان شده است. رواج الگوگیری از سیره معصومان (ع)، تقویت باورهای دینی و ارزش های معنوی مانند زهد و پارسایی، قناعت و مناعت طبع، اعتدال و میانه روی از بهترین راهکارهای ارائه شده است.

جلالی تاکید کرد: حضرت علی(ع) می فرمایند: "دنیا خانه گذر کردن است نه خانه ماندن، و مردمان در آن بر دو گونه اند؛ یکی آن که خود را فروخت و هلاک کرد، و دیگری آن که خود را خرید و آزاد ساخت."

وی ادامه داد: بنابراین تفکر و دقت در فرجام تجمل گرایی به انسان کمک می کند که در شهوت مال و مقام غرق نشود و همیشه در زندگی خود اندازه ای مشخص و متناسب با نیاز خود را در نظر بگیرد، زیرا روزی خواهد رسید که تمام این ها از او پس گرفته خواهد شد. بنابراین اگر خود را سرگرم ظواهر دنیا و زرق و برق آن کند چیزی جز حسرت و اندوه جانکاه نصیبش نخواهد شد.

این کارشناس افزود: بنابراین رعایت اعتدال و میانه روی در زندگی و برنامه ریزی و نگه داشتن اندازه، بر گرفته از طرز نگاه اسلام به بهره جویی انسان از نعم الهی است و از آنجا که اسلام دینی به دور از تندروی و رفتارهای غیرعقلانی است، پیروان خود را ملزم به رعایت اعتدال و میانه روی در تمام شئون زندگی کرده است.

جلالی گفت: ساده زیستی و دوری از تجملات جزء ارزش های اخلاق اقتصادی در اسلام، و یکی از اصول حاکم بر مصرف است که باید در تبیین الگوی مصرف مد نظر قرار گیرد.

وی بیان کرد: بسیاری از جوانان به دلیل درگیر شدن در تجملات نمی توانند زندگی شادی داشته باشند و در همان ابتدای زندگی خود را گرفتار قرض و وام می کنند.

این کارشناس تصریح کرد: مراسم عروسی، جهیزیه و خانه آن چنانی خوشبختی نمی آورد؛ آغاز یک زندگی شیرین و ساده توام با عشق و محبت خوشبختی می آورد زیرا برخی مواقع کینه هایی در آغاز زندگی به دلیل تجمل گرایی در زوجین ایجاد می شود که این کینه ها زندگی را ویران می کند.

جلالی در خاتمه خاطرنشان کرد: خوی و خصلت ساده زیستی و تأسی از زندگی شخصیت های ساده زیست در اسلام موجب می شود، شخص به مظاهر دنیوی دل نبندد و اسیر زخارف مادی نگردد؛ در نتیجه راحت زندگی کند و آزاد و آزاده باشد.

الهه ملاحسینی

برچسب ها: تجملات ، جوانان ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار