به گزارش تابناک سمنان علی علیزاده با بیان اینکه در حال حاضر شرایط کشور خیلی انتخاباتی نیست، گفت: هنوز به صورت جدی قطب‌های انتخابات، چهره ها و شعارهای انتخاباتی مشخص نشده اند. البته این خود یکی از کاستی های نظام انتخابات ریاست جمهوری در ایران بوده که بهتر است به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا در دوره های آینده از چند ماه پیش از انتخابات گزینه ها و شعارهای انتخاباتی مشخص شود. عدم روشن بودن گزینه ها و شعارها باعث شده که فضا به صورت جدی انتخاباتی نباشد.

وی ادامه داد: وقتی فضای انتخابات و سیاست عمومی پر شور است که مسائل معیشتی و اقتصادی در شرایط پایداری باشد. شرایط اقتصادی کشور، تورم، رکود تورمی، تحریم ها و ضعف دولت در مدیریت منابع کشور و موارد دیگر باعث شده تنور انتخابات آن طور که باید، گرم نشده است.

نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از چگونگی رقابت های انتخاباتی گفت: با توجه به اینکه گروه ها یا جناح های مختلف آمادگی خود را برای حضور در انتخابات اعلام کرده اند، آن ها با شعارهای مختلف در انتخابات حضور پیدا می کنند. مشخص آن است که ما در بین احزاب و جناح های سیاسی قهر انتخاباتی نداریم و این نکته مثبتی است که باید به آن توجه کرد. 

وی اضافه کرد: تصور من این است که در صورت ورود آقای رئیسی، انتخاباتی دو قطبی خواهیم داشت اما اگر ایشان در انتخابات حضور پیدا نکنند قطعاً انتخابات دو قطبی و پرشور نخواهد بود.

علیزاده چالش اصلی انتخابات را مشارکت پایین مردم دانست و ابراز امیدواری کرد: با بهتر شدن اوضاع اقتصادی کشور و توجیه مردم به اینکه حضور آن ها در انتخابات گره گشاست و نه عدم حضور، شاهد حضور پرشور مردم باشیم.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه عواملی در برگزاری پرشور انتخابات موثر است، خاطرنشان کرد: کرونا و مذاکرات هسته ای یا مرتبط با برجام نقش مهمی در انتخابات خواهند داشت لذا دولت و اصلاح‌طلبان درصدند تا پیش از انتخابات به هر شکلی مذاکرات را به سرانجام برسانند تا بتوانند با پایین آوردن قیمت ارز و امیدآفرینی کوتاه مدت در انتخابات برنده شوند. کرونا نیز بسیار موثر است چون افراد با ترس از ابتلا به این بیماری و یا مبتلایان نمی توانند در انتخابات شرکت کنند. این موارد همه دست به دست هم داده که ما نگران درصد مشارکت مردم باشیم امیدوارم وزارت کشور به شیوه های مختلف از تکثر  شعب رای گرفته تا تمهیداتی برای اخذ رای از بیماران کرونایی فضا را برای مشارکت مردم فراهم کند.

علیزاده در پایان گفت: شاید لازم باشد برای انتخابات و اخذ رای مردم از طرحی شبیه طرح شهید سلیمانی بهره گرفته شود تا کسانی که می خواهند رای دهند ولی به دلایلی نمی توانند در شعب حضور پیدا کنند بتوانند رای خود را به صندوق بیاندازند.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا