مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: ۲۶ نفر شامل ۶ زن و ۲۰ مرد سال گذشته بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۹۶۱۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸ 03 May 2021
 مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان گفت: ۲۶ نفر شامل ۶ زن و ۲۰ مرد سال گذشته بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند.

به گزارش تابناک همدان، دکتر ارتین کمالی  بیان کرد: روز گذشته نیز زن ۲۴ ساله ساکن در شهرستان کبودراهنگ بر اثر بی احتیاطی با قرص برنج مسموم و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

وی افزود: آلومینیوم فسفید با نام‌های تجاری «کویک‌فوس»، «سلفوس» و در ایران با نام «قرص برنج» برای ضدعفونی و حفاظت از دانه‌های غلاتی همچون برنج استفاده می‌شود و این قرص به ویژه زمان نخست خارج کردن از ظرف، بسیار سمی و مهلک است و به علت وارد کردن شوک عمیق، آماس قلب و از کار انداختن بعضی عناصر داخلی بدن، سبب مرگ مصرف کننده می‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان ادامه داد: مرگ مغزی این نوع قرص‌ها از نوع مرگ «سوماتیک» است یعنی پس از مصرف قرص برنج ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و مغز دچار مشکل شده و فرد در حالتی دردناک و زجرآور می‌میرد.

دکتر کمالی بیان کرد: علاوه بر خوردن، استشمام بوی قرص برنج نیز سبب مسمومیت و مرگ افراد می‌شود چرا که خاصیت سمی «آلومینیوم فسفید» به علت داشتن گاز «فسفین» از فعالیت آنزیم‌های سلول‌های حیاتی جلوگیری و بافت‌ها را نابود می‌کند.

وی یادآوری کرد: پس از چند دقیقه از ورود قرص به معده ویژگی‌های سمی آغاز به کار کرده و پیامد کشنده اصلی آن از کار ایستادن سیستم گردش خون و آسیب زدن به غده فوق کلیه است البته علائم آن با میزان دوز مصرفی و زمان مصرف متفاوت است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان از دیگر ویژگی بارز کلینیکی این قرص را مقاومت در برابر درمان با «دوپامین» دانست و گفت: سرگیجه، خستگی، فشار قفسه سینه، سردرد، تهوع، بی‌حسی، اسهال، آتاکسی، لرز، خواب رفتگی، ضعف ماهیچه‌ها، دید دوگانه و یرقان از دیگر عوارض مصرف قرص برنج به شمار می‌رود.

دکتر کمالی ادامه داد: در صورت سخت شدن تنفس برای بیمار احتمال نارسایی قلبی، آریتمی قلب و تشنج و در ادامه رفتن به حالت کما زیاد است و وجود سم در بدن بر کلیه‌ها و کبد هم تاثیر می‌گذارد.
 
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار