رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی در اردیبهشت امسال برای تولیدکنندگان گیاهان دارویی در خوزستان با نرخ چهاردرصد امکان پذیر شد.
کد خبر: ۹۶۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵ 03 May 2021

خدارحم امیری زاده  افزود: متقاضیان کشت گیاهان دارویی برای دریافت تسهیلات می‌توانند به سامانه سیتا مراجعه و تسهیلات بانکی تا سقف یک میلیارد ریال دریافت کنند.
وی با بیان اینکه خوزستان با دارا بودن چهار اقلیم مختلف آب و هوایی دارای بیش از ۵۰ گونه دارویی با ارزش صادراتی و بیش از ۳۰ گونه مهم قابل کشت و توسعه است گفت: در سال ۱۳۹۹ سطح زیر کشت گیاهان دارویی در خوزستان یک هزار و ۷۰۰ هکتار و میزان تولید ۲۸ هزار تن بوده که نسبت به سال پیش از آن ۳۰ درصد افزایش داشته است.
وی گونه‌های مهم گیاهان دارویی را در خوزستان نعنا فلفلی، آلوئه ورا، شیرین بیان، رزماری، به لیمو، مرزه خوزستانی، گل گاوزبان و بومادران بیان کرد و ادامه داد: خوزستان پس از استان های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان جایگاه سوم را در تولید گیاهان دارویی کشور دارد.
وی حمایت از تولیدکنندگان گیاهان دارویی را شامل پرداخت یارانه به تولیدکنندگان، تامین بذر و نشای مورد نیاز، تسهیلات و کشت‌های قراردادی بیان کرد و افزود:طبق برنامه سه ساله که برای توسعه گیاهان دارویی برنامه ریزی شده توسعه گیاهان دارویی یک ساله و یک ساله های زراعی، گیاهان دارویی چندساله توسعه یافته ، گیاهان دارویی چندساله در حال توسعه و گیاهان دارویی مورد هدف در زمین‌های شیب دار و منابع طبیعی پیش بینی شده با توجه به تنوع آب و هوایی و تنوع گیاهان دارویی موجود و نیاز بازار، الگوی کاشت مشخص شده و طرح بر مبنای سطح کشت سالانه و هزینه اجرا و کاشت گیاهان دارویی هر پروژه ، اعتبار مورد نیاز برآورد شده است.

امیری زاده با بیان اینکه سه هزار و ۴۰۰ نفر به طور مستقیم در خوزستان در زمینه تولید گیاهان دارویی مشغول فعالیت هستند و بیش از ۵۰۰ نفر به طور غیرمستقیم در این زمینه فعالیت دارند ادامه داد: در مناطق ۹ گانه خوزستان ۴۸ واحد صنایع فرآوری و خشک کنی پیش بینی شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود:شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه می‌توانند برای کشت و توسعه گیاهان دارویی در خوزستان ورود کنند.
دزفول، باغملک، ایذه، اندیمشک، شوش، حمیدیه، کارون و شوشتر از کانون‌های اصلی کشت گیاهان دارویی در خوزستان هستند.
امیری زاده افزود: کشت چای ترش در سال های اخیر در مناطق مختلف خوزستان رواج یافته به طوری که کشت این گیاه دارویی امسال با استقبال متقاضیان در کارون، حمیدیه، اهواز، رامهرمز، آبادان ، شادگان و خرمشهر روبه رو شده است.
استان خوزستان به عنوان قطب اصلی کشاورزی ایران ، با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی رتبه نخست کشوری را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار