مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: به منظور بهینه سازی و مدیریت منابع آبی، کشت محصولاتی که مصرف آب آنها زیاد است از جمله هندوانه، برنج، ذرت و یونجه ممنوع شد.
کد خبر: ۹۶۱۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲ 03 May 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ علی پوراحمد  اظهار داشت: با توجه به مصوبات شورای حفاظت از منابع آب و خشکسالی های اخیر و بحران آب و کاهش آبدهی سطح رودخانه های استان در سال جاری و هماهنگی لازم و تعامل کشاورزان با شرکت آب منطقه ای و ادارات دستگاه های تابعه در مصرف بهینه آب انجام می گیرد .

وی افزود: کلیه بهره برداران از منابع آب که از طرق مختلف اعم از موتور تلمبه، پمپاژ آب و چاه اراضی خود را مشروب می کنند از کشت محصولات آب بر از جمله هندوانه، برنج، ذرت و یونجه خودداری و از کاشت محصولات در بستر رودخانه، نصب و استفاده موتور تلمبه غیرمجاز خوداری کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام افزود: در صورت هرگونه تخلف به استناد مواد قانونی توزیع عادلانه آب، موضوع از طریق مراجع قضایی و انتظامی پیگیری خواهد شد.

وی از کاهش ۲۰ درصدی مجموع حجم آب ذخیره شده در پشت سدهای چهارگانه این استان به دلیل کاهش میزان بارندگی خبر داد و یادآور شد: عبور از شرایط کم آبی تابستان، مستلزم اقدامات اضطراری است.

پوراحمد با ارائه گزارشی از وضعیت بارش های سال آبی جاری و حجم مخازن سدهای استان گفت: کاهش بارندگی اخیر در استان، حجم آب ذخیره پشت سد ایلام(چم گردلان) را سه درصد، سد دویرج دهلران ۲۲ درصد، سد کنگیر ایوان ۱۸ درصد و سد شهدای ایلام (گلال) را ۲۵ درصد کاهش داده است.

وی بر لزوم همکاری همه دستگاه های ذیربط در بحث حفاظت و صیانت از منابع آب تاکید کرد و یادآور شد: در راستای کاهش مصارف، جلوگیری از برداشت های غیر مجاز و اضافه برداشت ها، می بایست در دستور کار همه احاد مردم و دستگاهها متولی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام به کاهش شدید بارندگی ها در فصل آبی جاری و گرمای زودرس استان اشاره کرد و گفت: عبور از شرایط کم آبی و پیک مصرف در تابستان امسال، مستلزم اقدامات اضطراری است.

 وی تاکید کرد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی در استان تامین آب به عنوان مهمترین اولویت باید مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار