حمله کرونا به نقطه قوت آلمان ها؛
نظم آلمانی یک ضرب المثل برای سایر کشورها بود. این نظم مورد تمجید بسیاری است اما در دوران کرونا شهروندان این کشور علیه این نظم شورش کرده اند چرا؟ چون خرید واکسن به تاخیر افتاده است.
کد خبر: ۹۶۱۲۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳ 03 May 2021
تاوان سنگین تاخیر در خرید واکسن کرونا برای دولت آلمان

 

به گزارش تابناک سمنان مدیریت بیماری کرونا در کشورهای مختلف جهان از حیث موفقیت و عدم آن می تواند راهنمای برون رفت از این معضل در هر منطقه ای باشد. در همین خصوص کشور آلمان به باور مردمش در این اقدام ناموفق بوده و مهمترین اعتراض ها در خصوص بوروکراسی و عدم برنامه ریزی صحیح باتوجه به هرم پیر جمعیتی در این کشور بوده است.

 

حمله به نظم و بروکراسی آلمانی

 

کرونا فقط سلامت انسان ها حمله نمی کند، ویروس به اصولی حمله ور شده که سال ها زبانزد مردم بوده است یکی از نمونه های برجسته آن نظم و بروکراسی آلمانی بوده است.

مدیریت پاندمی کرونا در آلمان اگرچه ابتدا با توفیقاتی همراه بود اما امروز رسانه های آلمان، دولت را به دلیل سهل انگاری در خرید به موقع واکسن  در سیبل انتقادات قرار داده اند. بخشی از مردم امروز غبطه شهروندان انگلیسی را می خورند که توانسته اند به دلیل نداشتن محدودیت های عضویت در اتحادیه اروپا سریع واکسینه شوند. برخی دیگر برای نظم آلمانی جُک می سازند که هنوز نتوانسته فرایند کاغذ بازی برای خرید و توزیع واکسن را به اتمام برساند. با این حال بخشی از همین مردم هنوز 70 درصد درآمد مشابه سال قبل را یارانه می گیرند تا کمیت زندگیشان لنگ نباشد.

محدودیت های سخت گیرانه در کشور نظم آهنین

 

کشور آلمان از ابتدای ماه نوامبر سال 2020(آبان سال گذشته) مجموعه ای از اعمال محدودیت ها را به اجرا گذاشته است. تقریبا هر هفته روزهای چهارشنبه اطلاعیه های جدیدی مبنی بر اقدامات حفاظتی در برابر کرونا صادر می شود. این اطلاعیه بعضا اصلاح اطلاعیه های هفته قبل و دستورالعمل های معین شده در برابر این ویروس است.

بخشی از این مقررات به حدی سخت گیرانه است که ورود شهروندان به برخی مراکز را منوط به داشتن تست منفی می کند. برای نمونه شهروندان در صورتی می توانند به مراکز خرید مراجعه کنند پاسخ آزمایش سریع "اشنل تست" به همراه داشته باشند پاسخ منفی این تست نیز فقط برای 24 ساعت معتبر است و پس از ان مجددا باید تست گیری شود.

 
 

در شیوع کرونا تمامی کافه ها،رستوران ها ،بارها ،سالن های سینماها و تئاتر، کنسرت ها و حتی سالن های ورزشی و استادیوم بسته است.

کلاس های مدارس به صورت شیفتی و برخی اوقات کاملا آنلاین از منزل برگزار می شود. با وجود این محدودیت های سخت گیرانه نتیجه مدیریت کرونا از نظر مردم رضایت بخش نیست. آمارها نیز این نارضایتی را تایید می کند. زیرا روند انها نه تنها نزولی نبوده است بلکه گرایش به صعود نیز داشته اند.

بنابر اطلاعیه های موسسه روبرت کخ آلمان چنانچه آمار مبتلایان از صد و شصت و پنج نفر به ازای هر صد هزار نفر بالاتر برود و این روند برای سه روز متوالی ادامه پیدا کند وضعیت قرمز و لاک داون با مقررات سختگیرانه تری از جمله منع عبور و مرور در ساعات پایانی روز همراه خواهد بود.

 جامعه آلمان این روزها به شدت از مدیریت ضعیف کرونا عصبانی است. در حالی که بسیاری از کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا بیش از 226 میلیون از 300 میلیون نفر جمعیت خود را واکسینه کرده است توفیق آلمان تنها 24 میلیون نفر از هشتاد میلیون نفر جمعیت خود بوده است.

 

آلمان یک

تعلل در سفارش واکسن

 

در این بین منتقدان زیادی عضویت آلمان در اتحادیه اروپا را بی تاثیر دراین نارضایتی نمی دانند. در حالی که خانم اورزولا فون در لاین رییس کمیسیون اروپا و وزیر دفاع سابق آلمان از سرعت بخشیدن به پروسه سفارش واکسن صحبت می کرد انگلیس به دلیل موفقیت در به انجام رساندن برگزیت و جدا شدن از اتحادیه اروپا و استقلال در تصمیم گیری زودتر وارد عملیات واکسیناسیون شد به طوریکه امروز بیش از 46 میلیون نفر در انگلیس بر علیه کرونا واکسینه شده اند.

برای رسیدن به یک قضاوت دقیق تر با یکی از پزشکان مستقر در یکی از مراکز واکسیناسیون کرونا آلمان گپی زدم. وقتی از این خانم دکتر پرسیدم چرا روند واکسیناسیون انقدر کند پیش میرود پاسخ جالبی می دهد: " برای اینکه ما در برابر واکسیناسیون احمقانه رفتار کردیم و به موقع ثبت سفارش واکسن نکردیم. "

 
 

GettyImages-germany-euro-spending-1210884875

معظلی به نام " دویچه بوروکراتی "

از جمله عوامل دیگری که این روزها آلمانی ها را با مشکلاتی برای تامین واکسن کافی مواجه کرده بوروکراسی دست و پا گیر آلمان هاست. گرفتن تاییدیه های لازم برای خرید واکسن هفت خوانی در پی داشت که هنوز هم شاید تمامی آنها طی نشده باشد. در المان جک های زیادی این بوروکراسی را به مسخره می گیرند. این یک واقعیت است که در آلمان سالانه به ازای هر نفر 241 کیلو گرم کاغذ استفاده می شود. در واقع آلمان مقام اول را در بوروکراسی اداری در دنیا را داراست. که می توان به راحتی نتیجه گرفت چرا پروسه خرید واکسن اینقدر به طول انجامیده است.

واکسن های موجود در آلمان

در حال حاضر واکسیناسیون در آلمان با واکسن های مادرنا، فایزربایونتک و آسترازنکا انجام می شود. طبیعی است که واکسن آسترازنکا به دلیل ارزان بودن که هر دوز تنها 4 دلار قیمت دارد به میزان بیشتری سفارش داده شده است اما به دلیل بروز عوارضی نظیر لختگی خون در مغز این واکسن اقبال خود را در آلمان از دست داده است . با وجودی که وزارت سلامت آلمان تزریق این واکسن برای افراد بالای شصت سال را کم ریسک معرفی کرده است اما بسیاری دیگر تمایل به واکسینه شدن با استرازنکا را ندارند. شاید منتظر هستند تا آلمان هم همانند دانمارک استفاده از آسترازنکا را ممنوع کند بعد برای واکسیناسیون داوطلب شوند.

هرم پیر جمعیتی آلمان

نقد دیگری که این روزها متوجه سیاست های آلمان به خصوص ینس اشپان وزیر سلامت فدرال آلمان است در نظر گیری اولویت بندی و در راس آن گروه های با سن بالا ولی کمترین ارتباط با جامعه بوده است. قریب به ده درصد جمعیت آلمان یعنی چیزی بیش از هشت میلیون نفر بالای هشتاد سال سن دارند. اگرچه به لحاظ اخلاق آلمان تصمیم درستی برای قشر سالمند خود گرفت اما برخی از مردم آلمان اعتقاد دارند این افراد که عمدتا ساکن خانه های سالمندان هستند برای جامعه کمترین ریسک اشاعه کرونا را دارند در مقایسه با کارمندانی که در صورت ابتلای خاموش می توانند این بیماری را در وسایل نقلیه عمومی، محل کار،خانواده،سوپرمارکت و... به دیگران انتقال دهند.

 
 

 حال اگرچه اشپان اعلام کرده است که از ماه ژوئن تمامی افراد جامعه می توانند برای واکسیناسیون خود نوبت بگیرند اما تنها بعد از چند روز در مصاحبه دیگری اعلام کرد گفته های من به این معنی نبود که همه می توانند در این ماه واکسینه شوند. در اقدام تبلیغی دیگری اشپان اعلام کرده بود دکترهای خانواده می توانند در مطب های خود اقدام به واکسیناسیون بیماران خود کنند اما تنها شمار محدودی از پزشکان خانواده موفق به دریافت سهمیه واکسن آن به میزان محدودی شدند. به گفته یکی از دکترهای خانواده در آلمان تنها امکان واکسیناسیون برای ده نفر در هر هفته وجود دارد.

ابن روزها در آلمان زمزمه هایی مطرح است که شاید بزرگترین درس پاندمی کووید 19 برای آلمان کاستن از بوروکراسی های اداری باشد.

 تصمیمی که اخیرا آنگلا مرکل صدراعظم آلمان راهم  برآن داشت تا دیجیتالیزه کردن ادارات دولتی را با جدیت بیشتری  دنبال کند.

تعهدات دولت آلمان به مردم؛ یک سال پس از کرونا

در کنار رخ منفی عملکرد مدیریت کرونا سوی مثبت آن به تعهدات دولت آلمان باز می گردد. چراکه دولت المان خود را موظف به واکسینه کردن بی قید و شرط و کاملا رایگان مردم خودش کرده است و مهم تر اینکه هر روز با ارایه آمارهای شفاف که عمدتا از سوی موسسه روبرت کخ منتشر می شود هشدارهای لازم جهت جدی گرفتن کرونا اعلام میشود.

هنوز هم همچنان به ادارات و شرکت ها سوبسید های دولتی برای پرداخت حقوق کارمندان ارایه می شود و هنوز ماهیانه هفتاد درصد سود ماه مشابه سال قبل رستوران ها و کافه ها به انها پرداخت می شود. باید گفت دولت آلمان هنوز مردمش را در این پاندمی رها نکرده و هیچ گاه با دادن احساس گناه به مردم ناکارآمدیش در بحران به جود امده را توجیه نکرده است. شاید دلیل ناامید نبودن مردم آلمان هم همین باشد!  

 

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: اقتصادنیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار