مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه از آمادگی این نهاد برای توزیع نهاده‌های دامی به دلیل جلوگیری از خسارت های احتمالی خشکسالی در استان خبر داد.
کد خبر: ۹۶۱۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶ 03 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«ایرج صفایی»  با اشاره به کاهش نزولات آسمانی و بروز خشکسالی در سال آبی جاری، گفت: تمهیدات لازم برای کاهش اثرات مخرب خشکسالی توسط اتحادیه دامداران استان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اتحادیه دامداران استان به شرط تامین نقدینگی از سوی سازمان جهاد کشاورزی و همچنین بانک‌های عامل آماده خرید جو از کشاورزان و ذخیره نمودن آن در انبارهای استاندارد است.

او همچنین خواستار تداوم عرضه نهاده های دامی یارانه ای و تبدیل آن به کنسانتره دامی و نیز تخصیص سبوس به اتحادیه دامداران استان شد.

وی افزود: این اتحادیه نهاده های دامی را در سامانه بازارگاه جهاد کشاورزی خریداری و با تبدیل آن به کنسانتره از طریق کارخانجات خوراک دام، نسبت به توزیع آن اقدام می کند.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه در ادامه در خصوص شیوه توزیع و همچنین قیمت نهاده های دامی نیز توضیح داد: توزیع با نظارت و صدور حواله توسط ستاد تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خواهد بود و ماهیانه به ازای هر دام سبک ۱۵ و هر دام سنگین ۱۰۰ کیلوگرم در نظر گرفته شده است.

صفایی با اعلام اینکه قیمت مصوب نهاده های دامی هر کیلوگرم سه هزار تومان است، افزود: تامین نهاده های دامی و مقدار توزیع آن بر عهده معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی است.

این مقام مسوول خرید کاه و علوفه بعد از برداشت محصول را نیز یکی دیگر از برنامه های اتحادیه دامداران استان عنوان کرد و گفت: در صورت تخصیص و تامین اعتبار توسط سازمان جهاد کشاورزی و بانکهای عامل، اتحادیه دامداران نسبت به معرفی دامدارانی که تقاضای تسهیلات دارند اقدام خواهد کرد.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه، در ادامه جلوگیری از افت شدید قیمت دام در داخل کشور برای مقابله با قاچاق آن به خارج از مرزها را ضروری دانست و افزود: به این منظور اقدامات حمایتی مانند امهال وام دامداران توسط بانک های عامل استان و نیز خرید دام کشتاری توسط شرکت پشتیبانی امور دام باید انجام شود.

صفایی به عملکرد توزیع نهاده های دامی در سال ۹۹ نیز اشاره ای کرد و گفت: سال گذشته بیش از ۲۷ هزار تن نهاده میان دامداران استان توزیع شده است.

وی همچنین از خریداری بیش از سه هزار تن کنسانتره و توزیع آن توسط شرکت های تحت پوشش در سال جاری خبر داد.

صدای پای خشکسالی در استان کرمانشاه

براساس اعلام سازمان هواشناسی میزان بارش ها در استان امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشته و امسال سال خشک و کم بارشی محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه نیز وضعیت منابع آبی استان را نگران کننده دانست و گفت: آب ذخیره شده پشت سدها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش یافته است.

«بهرام درویشی» اضافه کرد: فروردین امسال در برخی رودخانه‌های استان با کاهش بیش از ۹۰ درصدی روان آب نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه رو هستیم.

استان کرمانشاه ۱۲ سد مخزنی با ظرفیت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب، ۱۷۱ کیلومتر رودخانه و بیش از ۱۸هزار چاه آب دارد.

استان کرمانشاه در مجموع ۹۵۰ هزار هکتار زمین زراعی دارد که براساس اعلام رییس سازمان جهاد کشاورزی استان از این میزان ۲۰۰هزار هکتار آبی است و بیش از ۸۰هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزی استان مجهز به سیستم های آبیاری تحت فشار است.

سالانه در استان کرمانشاه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، باغی و دامی توسط ۱۲۰ هزار بهره بردار تولید می شود.

این استان ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار