کاهش ۴۳ درصدی بارش‌ها، آغاز زودهنگام گرمای هوا و در پی آن افزایش قابل توجه مصرف برق در استان سمنان، چشم‌انداز تابستانی پرتنش با کمبود آب و برق را برای سمنان ترسیم می کند.
کد خبر: ۹۶۱۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸ 02 May 2021
پیش‌بینی تابستانی سخت با کمبود آب و برق در سمنان

 

به گزارش تابناک سمنان سال ۹۹ وضعیت بارشی کشور مطلوب بود ولی همچنان بسیاری از کارشناسان هشدار دادند که این بارش‌ها نشان پایان دوره خشکسالی و آغاز ترسالی نیست.

پیش‌بینی کارشناسان و هشدارهای آنان درست از آب درآمد و در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ شاهد کاهش بارندگی قابل توجه در سراسر نقاط کشور هستیم که تمام نقاط کشور را از نقاط سبز تا خشک و نیمه‌خشک شامل می‌شود.

استان سمنان به جز بخشی از نوار مرز شمالی، بیشتر گرفتار مناطق کم‌بارش است به طوری که از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد را جنگل تشکیل می دهد.

اکنون با نزدیک شدن به موسم گرم سال، مسوولان استان سمنان با ارایه آماری از وضعیت موجود، در پی اتخاذ تمهیداتی برای مدیریت تامین انرژی آب و برق هستند و به مردم نیز توصیه می کنند در مصرف انرژی تا جای ممکن مدیریت را در دستور کار قرار دهند.

در هر صورت، افزایش آبرسانی با تانکر به مناطق روستایی و از سویی احتمال قطع برق به علت افزایش بالا، دو پیش‌بینی مسوولان استان سمنان است که تمهیداتی برای آن در حال برنامه‌ریزی است.

استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و ۳.۲ میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری و آغاز ‌شد.

در استان سمنان سالانه حدود یک میلیارد و ۲۴۸میلیون مترمکعب آب تولید می شود که هفت درصد از آن در بخش خانگی، ۸۸.۹ درصد در بخش کشاورزی و بقیه در بخش صنعت مصرف می شود.

کاهش ۴۳ درصدی بارش‌ها در استان سمنان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان گفت: میزان بارش ها در استان از ابتدای مهر ۹۹ تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی گذشته آن ۴۳ درصد کاهش یافت.

محمد طاهری افزود: با توجه به کاهش بارش ها برای مدیریت و اصلاح الگوی مصرف، ستاد تنش آبی در شرکت آب و فاضلاب استان سمنان تشکیل خواهد شد.

استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و ۳.۲ میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری و آغاز ‌شد.

وی با بیان اینکه به دلیل کاهش بارش باران و برف در سال زراعی جاری، از هفته های آینده عملیات آبرسانی به برخی از مناطق روستایی و عشایری استان سمنان با تانکر انجام خواهد شد افزود: با توجه به‌ کمبود تانکر، هماهنگی با دستگاه های اجرایی برای در اختیارقراردادن تانکرهایشان ضرورت دارد.

وی مکاتبه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان با دستگاه های اجرایی را به منظور همکاری با شرکت آب و فاضلاب استان برای آبرسانی با تانکر به مناطق دور دست و روستایی استان خواستار شد.

پیش بینی افزایش آبرسانی از ۱۰ به ۸۳ روستا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با اشاره به اهمیت مساله کمبود آب در این استان و تشکیل ستاد تنش آبی با هدف بررسی مشکلات گفت: به علت کاهش بارندگی منابع آبی سدها، قنات ها و چشمه ها کاهش پیدا یافته است.

طاهری با اشاره پوشش ۳۱۰ روستا در شرکت آب و فاضلاب استان سمنان تاکید کرد: سال گذشته  ۱۵روستا به صورت سیار آبرسانی شد و فروردین ۱۴۰۰ به ۱۰روستا به صورت سیار آبرسانی شد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود امسال در اوج مصرف آب نیاز باشد به  ۸۳ روستا به صورت سیار آبرسانی شود.

طاهری بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب استان سمنان در مجموع هفت تانکر آبرسانی سیار دارد و قطعا امسال با مشکل مواجه خواهد بود، و نصب انشعابات غیرمجاز در روستاها از دیگر مشکلات این شرکت محسوب می شود.

 

وضعیت بهتر تامین آب شهری در استان سمنان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان وضعیت تامین آب شهری این استان را بهتر توصیف و اضافه کرد: امسال اگر مشکل خرابی در شبکه های تامین و توزیع پیش نیاید، در شهرها با قطعی آب مواجه نخواهیم بود.

طاهری گفت: شهرداری های استان سمنان تا جای ممکن برای آبیاری فضای سبز تدابیری بیندیشند و شرکت آب و فاضلاب استان را در تامین آن شهری همراهی کنند.

وی با اشاره به استفاده از آب شهری برای آبیاری فضای سبز برخی شهرها گفت: در شاهرود ۳۰ درصد و بیارجمند ۵۰ درصد آب شهری برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود.

افزایش نگران‌کننده ۸۰ درصدی مصرف برق ادارات سمنان

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان گفت: ششم اردیبهشت ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل مصرف برق  در ساعات اوج بار در ساختمان های اداری استان ۸۰ درصد افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان یادآور شد: اوج مصرف شبکه در استان از ساعت ۱۱ تا ۱۷ روز است و با این میزان افزایش مصرف، امسال احتمال رخداد خاموشی در استان قطعی است.

محمد موسوی زاده تاکید کرد: امسال کمبود حدود هفت هزار مگاواتی تولید نیروگاه های برق‌آبی پیش بینی می شود و از سوی دیگر رشد فزاینده مصرف دور از انتظار نیست.

وی با تاکید بر ضرورت بهره گیری از مولد اضطراری در دستگاه های اجرایی در ساعات اوج و تامین سوخت نیروگاه ها و طرح کاهش ساعت کار دستگاه های اجرایی در ماه های گرم سال، افزود: تعیین مسوول یا مدیر انرژی در استانداری به منظور پیگیری مباحث مدیریت مصرف در کل استان و ارتباط با ادارات ذیربط ، حمایت از طرح پهنه بندی مصرف مشترکان خانگی استان و پرداخت پاداش به مناطق کم مصرف، از جمله راهکارها برای کاهش مصرف انرژی پیشنهاد می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان یادآور شد: اوج مصرف شبکه در استان از ساعت ۱۱ تا ۱۷ روز است و با این میزان افزایش مصرف، امسال احتمال رخداد خاموشی در استان قطعی است.

موسوی زاده بیان کرد: افزایش سطح رفاه و تغییر رفتار مصرفی مشترکان و تغییر سبک زندگی مردم، تاثیر بسزایی در افزایش مصرف انرژی داشته است و باید در این مباحث با ارایه آموزش های لازم تجدیدنظر شود.

ستاد تنش آبی در استان سمنان پیگیر راهکارهای لازم باشد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: ستاد تنش آبی با توجه به کاهش چشمگیر بارش ها به منظور مدیریت مصرف آب در استان سمنان تشکیل شود.

منوچهر فخری افزود: برنامه‌ریزی لازم برای مدیریت مصرف آب در استان سمنان با توجه به کاهش بارندگی ها در سال آبی جاری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه تشکیل این ستاد در مدیریت مصرف آب و اتخاذ راهکارهای اصولی برای مدیریت و مقابله با بحران کم آبی در سال جاری تاثیرگذار است یادآور شد: از مصرف آب برای فضای سبز جلوگیری شود، شهرداری ها در ارتباط با مدیریت مصرف آب همانند سال های گذشته در فصل های گرم، دقت نظر داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان ادامه داد: مدیریت مصرف و دسترسی به آب آشامیدنی در تمام مناطق شهری و روستایی استان با جدیت پیگیری و تمام چاه های آب در نقاط مختلف شهری و روستایی استان شناسایی شود.

فخری بیان کرد: تمام دستگاه های اجرایی نسبت به در اختیارقراردادن تانکرهای آبرسانی خود به شرکت آب و فاضلاب استان سمنان همکاری لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر مدیریت مصرف انرژی در ادارات گفت: ادارات دولتی در مصرف سوخت و انرژی به ویژه آب، برق و گاز باید الگوی سایر ادارات و اقشار مردم باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان بیان کرد: اداراتی که در مدیریت مصرف انرژی خوب اقدام کردند، قدردانی شوند و به اداراتی که در مدیریت مصرف انرژی عملکرد خوبی ندارند ، تذکر داده شود.

 

۵۰ تا ۷۵ درصد از آبدهی منابع آبی کاسته شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان با اشاره به اینکه آبدهی چشمه‌سارها در بسیاری از نقاط استان ۵۰ تا ۷۵ درصد کاهش یافت افزود: براساس آمار، دبی چشمه‌سارهای مناطق خطیر کوه و کالپوش در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد و در مناطقی مانند کوه زر تا ۷۵ درصد کاهش یافت.

طاهری ادامه داد: در ارتباط با مدیریت مصرف انرژی در ادارات جلساتی به صورت مستمر با حضور معاونت توسعه مدیریت ومنابع استانداری سمنان در حال برگزاری است و براساس آمار ادارات خوش‌نام و بدنام در مدیریت مصرف انرژی معرفی خواهند شد.

سال های گذشته تغییر ساعت کاری ادارات و انتقال فعالیت دستگاه های اجرایی از بازه اوج مصرف برق به زمان دیگر، هشدارهای دائم درباره تنش کمبود آب از سوی معتمدین مردم مانند امامان جمعه و استفاده از ظرفیت رسانه ها، ارسال پیامک و انتشار توصیه های کاربردی برای کاهش مصرف آب در فضای مجازی، به عنوان راهکارهای تجربی و کاربردی در استان سمنان تاثیری قابل توجه داشت. مواردی که امسال نیز باید با تاکید بیشتری اجرا و با جدیت بیشتری از سوی شهروندان رعایت شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار