خرمی گفت: ۴۹ هکتار گلخانه دارای پروانه بهره‌برداری با ۱۴۵ بهره‌بردار در استان قم فعال است.
کد خبر: ۹۶۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵ 02 May 2021

به گزارش تابناک قم، عباس خرمی رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم ، با بیان این که تسهیل شرایط راه‌اندازی گلخانه از برنامه‌های مهم برای توسعه بخش کشاورزی قم است، گفت: به دلیل وجود برخی مشکل‌ها، ۳۶۷ تن دارنده پروانه تاسیس گلخانه به وسعت ۲۸۸ هکتار در استان تاکنون موفق به ساخت و راه اندازی گلخانه خود نشده‌اند.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم ضمن اشاره به برنامه‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم در راستای تسهیل و تسریع در صدور مجوز‌های واحد‌های تولیدی بخش کشاورزی، افزود: با توجه به شعار سال "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها" یک پروژه تحقیقی و تحلیلی از وضعیت پروانه‌های تاسیس صادر شده و روند راه اندازی و بهره‌برداری آن‌ها در استان توسط این سازمان انجام شده‌است.

وی ادامه داد: در این پروژه تحقیقی با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و مراکز خدمات کشاورزی دولتی و غیردولتی مستقر در بخش‌ها، علل تاخیر در راه اندازی واحد گلخانه را از ۲۴۷ تن دارنده پروانه تاسیس گلخانه در سطح استان جویا شدیم که با جمع آوری و دسته بندی اظهارات متقاضیان، بالاترین سهم از مشکلات عنوان شده مربوط به مشکل تامین وثایق بانکی جهت اعطای تسهیلات بود.

خرمی گفت: در رتبه بعدی تورم و بالارفتن هزینه‌ها و همچنین بالارفتن نرخ سود بانکی تسهیلات در سال گذشته به عنوان علت تاخیر در راه‌اندازی عنوان شد که جمعا ۷۹% از مجموع مشکل‌های احصا شده را در برمی‌گیرد و ۲۱% مابقی مشکل‌ها به بروکراسی اداری در بخشداری‌ها، شهرداری‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های برق و گاز و سایر موارد مربوط می‌شود.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان قم در ادامه، افزود: با توجه به نتایج بدست آمده از این بررسی، پیشنهاد می‌شود بانک مرکزی نسبت به بازنگری و تسهیل‌گری درشرایط اعطای تسهیلات و همچنین کاهش سود بانکی برای پشتیبانی از سطح تولید بخش کشاورزی اقدام نماید و همچنین با اصلاح قوانین موجود نسبت به ایجاد وحدت رویه و یکپارچگی در مدیریت صدور مجوز فعالیت‌های کشاورزی به منظور کاهش بروکراسی اداری و پرهیز از موازی کاری اقدام شود.

خرمی همچنین بررسی و اصلاح سازه‌های گلخانه‌ها، آموزش گلخانه‌داران و حضور کارشناسان در گلخانه‌ها به عنوان مسئول فنی را از دیگر اقدام‌های اثر بخش در رفع موانع و مشکل‌های این بخش دانست و ابراز امیدواری کرد با بررسی و تحلیل کارشناسی در همه عرصه‌های تولید محور کشاورزی، در احصاء و رفع موانع تولید و پشتیبانی از این بخش مهم اقتصادی گام برداریم.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار