کد خبر: ۹۶۰۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴ 02 May 2021

تابناک ایلام  ::بدنبال انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف که در قالب ثبت تایخ شفاهی کشور ضبط ،اما به دلایلی سر از شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در آورد ،چند روزیست فضای سیاسی ورسانه ای کشور دچار التهاب شده است . ورود واژه " دیپلماسی " و "میدان" به ادبیات سیاسی کشور وشکل گیری تقابلی شدید بین این دو مهمترین ره آورد انتشار این فایل صوتی از یک رسانه معاند قلمداد می شود .

به باور بسیاری از صاحبنظران انتشار این فایل همزمان با برگزاری فشرده مذاکرات وین و همچنین در آستانه شکل گیری فضای انتخاباتی در کشور ، آن هم از سوی رسانه متعلق به دربار سعودی که این سالها از هیچ کوششی برای بر هم زدن توافق مهم هسته ای ایران با کشورهای بزرگ جهان فروگذار نمانده ، حاوی پیامهای مهمی است .

از یک سو می توان همزمانی انتشار ناقص این مصاحبه  در بحبوحه مذاکرات احیاء برجام  را با هدف فعال نمودن مخالفین سفت وسخت برجام در داخل کشور  وقرار دادن بخشی از سیاسیون  در مقابل  تیم دیپلماسی و ابتر نمودن مذاکرات قلمداد کرد که ایجاد دوگانه میدان و دیپلماسی بعنوان هدف اصلی این اقدام ضد منافع ملی، این فرضیه را از  دیگر فرضیات پررنگ تر نموده است .

از سویی نیز از آنجاییکه این سالها دستیابی به قدرت به هر قیمتی ولو تضعیف منافع ملی در ساحت سیاسی کشور نفوذ ورسوخ نموده است ،همزمانی انتشار این فایل آن هم در آستانه مهمترین رویداد سیاسی واجتماعی نظام جمهوری اسلامی با دو هدف ؛ ناامید سازی مردم از خروجی صندوق های رای والقاء بی تاثیری آن در فراِیندهای تصمیم گیری و بهره گیری یکی  از جریانات سیاسی از کاهش مشارکت مردمی در پای صندوق های رای در راستای کسب قدرت دور از انتظار نیست .

اما به یقین صرفنظر از اینکه  انتشار فایل صوتی رییس دستگاه دیپلماسی کشور در راستای نیل به کدامین هدف پیش گفته شده صورت گرفته باشد ،بازنده اصلی این میدان ،منافع ملی نظام جمهوری اسلامی ایران است . چرا که نیل به هر کدام از اهداف پشت پرده این اقدام مخرب؛ چه هدف کاهش مشارکت و چه ناکام گذاشتن مذاکرات برجامی ،چیزی جز به مسلخ بردن منافع ملی کشور معنا نخواهد شد.

آنچه که از شنیدن کامل سخنان وزیر خارجه کشورمان در این گفتگو برداشت می شود ،حاوی نکته نظرات فنی و تخصصی حول محور سیاست خارجی کشور است که در هیچ جای این گفتگو نمی توان اثری از مخالفت یا توهین به سردار ملی مقاومت یافت ،اما از آنجاییکه هدف شکل گیری نوعی تقابل برای رسیدن به هدفی بزرگتر یعنی دوقطبی سازی جامعه با نیات شوم ،تقطیع این سخنان وانتشار ناقص آن ،به نوعی توانسته است ،انتشار دهندگان ومجریان آن را به اهداف خود نزدیک تر نماید.

آنچه که مسلم است در عالم سیاست آن هم در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی ،نه تنها منافاتی بین دیپلماسی و میدان وجود ندارد ،بلکه سیاست های کلان کشور در حوزه خارجی بعنوان تامین کننده منافع ملی وتعمیق بخش ایدئولوژی به گونه ای ترسیم شده تا همواره در این حوزه ،دیپلماسی و میدان به عنوان مکمل هم عمل نمایند .

بدیهی است دیپلماسی با دستان خالی در جهانی  که مفاهیم جز با زبان زور معنا پیدا نخواهند کرد اثر بخشی خود را از دست خواهد داد اما از سویی این دیپلماسی عزت مندانه و قدرتمندانه است که در پرتو میدان می تواند تثبیت کننده وتعمیق بخش اهداف میدان باشد .

از اینرو تضعیف هرکدام از این دو رکن مهم تامین کننده منافع ملی کشور و تعمیق بخش اهداف استراتژیک نظام جمهوری اسلامی ایران در فراتر از مرزهای جغرافیایی و سیاسی ،میتواند خسران جبران ناپذیری بر اهداف کلان سیاست خارجی ومنافع ملی کشور در آنسوی مرزها را به دنبال داشته باشد .

اگر بخواهیم در فضایی بدور از جانبداری سیاسی به تبیین وتحلیل مسائل پیرامونی کشور در حوزه سیاست خارجی و عمق استراتژیک نظام بپردازیم ؛این سالها سیاست خارجی کلان نظام با میدان داری سردار ملی ونام آشنای مقاومت ،سردار قاسم سلیمانی به خوبی توانست عمق استراتژیک نظام را تعیین  وخاکریز های کشور را فرسنگ ها دورتر از جغرافیای ایران با هدف تامین منافع ملی کشور قرار دهد . 

هیچ فردی با هیچ گرایش سیاسی نمیتواند رشادتها ،ایثارگری ،هوشمندی وذکاوت و تدبیر فرمانده مقاومت در تبیین و ترسیم خط مشی سیاست خارجی کشور از طریق میدان در راستای افزایش قدرت چانه زنی مذاکره کنندگان کشور در حوزه های گوناگون را نادیده انگارد . بدیهی است اتفاقات سیاسی این سالها وجابجایی حدود سیاسی وجغرافیایی منافع استراتژیک کشور که این روزها در محاورات سیاسی قدرتهای بزرگ تحت عنوان نفوذ منطقه ای ایران نمود یافته را باید مهمترین دستاورد میدان در عرصه سیاست خارجی کشور نام نهاد .

از سویی نیز باید مراقبت کرد که تعصبات سیاسی و اهداف قدرت طلبانه به اندازه ای فضا را تاریک ننماید تا بُعد دیگر تامین کننده منافع ملی کشور یعنی دیپلماسی هوشمندانه غیر قابل رویت شود !بُعدی اثری گذار که از طریق همنوایی با میدان ،تا اینجای کار ،تامین کننده بخش قابل توجه ای از منافع کلان کشور بوده است.

مردم مهمترین مولفه امنیت ملی کشور 

مهمترین نکته ای که اغلب تئوریسن های حوزه منافع ملی برآن اجماع دارند ،این نکته است که "مردم مهمترین مولفه تامین کننده منافع ملی وامنیت ملی کشور هستندحذف این مولفه مهم تامین کننده منافع ملی کشور درمیدان ،جلب اعتماد ورضایتمندی آنان است ،اگر مردم در حوزه اقتصادی احساس ضعف نمایند ومشکلات مالی برزندگی آنان سایه افکند ،آن را در سیاست های نادرست مسئولین معنا کرده و این موضوع می تواند منجر به شکل گیری نارضایتی وبی اعتمادی در آنان ونهایتا کاهش حضورشان در میدان وفرآیندهای سیاسی و انتخاباتی شود.

به هراندازه که مصائب وگرفتاری های مردم افزایش یابد ،به همان اندازه به اعتماد آنان از مسئولین خدشه وارد خواهد کرد ،به هراندازه ای که بی اعتمادی بر مردم مستولی شود ،به همان اندازه از مشارکت آنان در فرایندهای سیاسی تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت ،در نتیجه خروجی این نارضایتی ها و بی اعتمادی به صورت مستقیم بر امنیت ومنافع ملی کشور تاثیر منفی بر جای خواهد گذاشت ،چرا که حمایت مردمی یک پای اصلی تامین کننده منافع ملی کشور است ،از این منظر است که مقام معظم رهبری همواره بر موضوع مشارکت گسترده مردم در انتخابات تاکیده ورزیده اند.

از اینرو باید اذعان کرد که مذاکرات دستگاه سیاست خارجی که این روزها عامدانه در مقابل میدان قرار داده شده است را باید یک پای تامین کننده منافع ملی کشور به حساب آورد . چرا که به همان اندازه که میدان داری صحنه های نبرد در آنسوی مرزها می تواند منافع ملی کشور را تامین و عمق  استراتژیک نظام را تثبیت نماید ، مذاکره برای رفع دغدغه های اقتصادی کشور ،خروج کشور از بن بست بزرگ تحریم و تاثیر گذاری آن بر سفره های مردم می تواند به رضایتمندی مردم منجر و در نهایت یکی از مولفه های مهم منافع ملی کشور را تقویت نماید .

بنابراین باید مراقبت کرد در شرایط حساس کنونی که کشور در دو میدان مهم وسرنوشت ساز منافع ملی کلان کشور را دنبال می کند ،با اقدامات نسنجیده و شکل دهی دوگانه "دیپلماسی " "میدان " بعنوان دو رکن اصلی میدان داری نظام جمهوری اسلامی در مواجهات بین المللی عملا در مسیر اهداف دشمنان نظام قرار نگرفته وبا دستان خود دو بازوی اصلی تامین کننده منافع کلان کشور را قطع نکنیم. چرا که خروجی اهداف دشمنان ؛چه در میدان نفوذ منطقه ای و چه در میدان دیپلماسی کشور چیزی جز نابودی منافع ملی کشور نیست.

بدیهی است شکل گیری وضعیت جاری که به ذبح نمودن دو رکن اصلی تامین کننده منافع ملی کشور منجر شده است ،مطلوب وخواست دشمنان نظام است  وقرار گرفتن در میدان دشمن می تواند قربانی کننده میدان ودیپلماسی پیش پای دشمنان نظام معنا ومفهوم شود .

محلص کلام اینکه مداقه در این موضوع که شعار دادن نیروهای انقلاب در مقابل دستگاه سیاست خارجی بر علیه مذاکرات و همچنین شعار دادن عناصر ضد انقلاب بر علیه مذاکره کنندگان در وین ،می تواند تبیین کننده اهداف کلان دشمنان برای قطع مسیرهای تامین کننده منافع ملی کشور باشد ،موضوعی که این روزها کمتر مورد توجه قرار می گیرد!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
سردار فقط خودت
سردار دیپلماسی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
سردار انفعال و باخت. فقط جان کری خوب سرکارش گذاشت و حاصلش این وضع مردمه!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
تابی جان بیش ار پیش محافظه کار شدی پیامها رو گرینشی انتخاب و یا حذف میکنی!!!!!
علیمرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
ناشناس ۱۴؛۴۴ اگه ظریف به کری باخت چرا ترامپ برجامو پاره کرد و اسرائیل از ترامپ حمایت کرد؟
واقعا که تعصب چشم بینا را کور و گوش شنوا را کر میکنه،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
به این دلیل ترامپ برجام رو پاره کرد چون کری با ترامپ در یک خط و جناح نیستند مثل راست و چپ ما در ایران. و اسقاطیل هم یه سگ هاری است که فقط گاز می گیرد، حالت بد و بدتر را قبول نداره چیزی بیش از یه توافق عادی می خواهد.
بسه دیگه بی عرضه ها 8 سال اقتصاد کشور معطل بی جام کردند الان هم ذلیلانه التماس آمریکا رو می کنند که از دل این توافق نامه ترکمنچای، کمر مردم از گرانی و فلاکت شکسته و قیمت پنیر و مایحتاج مردم هر روز بالا می رود قیمت نجومی دلار، تحریم چندباره خودرو بانک و مالی و پتروشیمی و نفت و گاز و از همه بدتر ترور شهید سلیمانی دکتر فخری زاده و انفجار شورآباد و نطنز و .... صدها بدبختی دیگر دراومد . کور کسی هست که رنج مردم رو می بینه و فقط تعصب بر جناح اجاره ای اعتدال رو دارد. لعنت به بی غیرتی و فشلی. دولتی که رئیس دفترش و بقیه وزرا علنا اعلام می کنند خودشون در بالا و پایین گذاشتن.
همین آمریکا با وجود برجام بی فرجام دارو هم از ایران تحریم و دریغ کرده حالا فقط فرافکنی و دروغ ببافین!!!!
کورد ایلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
دوست عزیز تنها کشوری که حزبو بر منافع ملی ترجیح میده فقط خودمانیم،
هیچ کشوری پیدا نمیشه که دستاوردهای هموطناشو مال هر حزبو جناحی باشه دستکم بگیره ،
موقع مناظره آمریکا ترامپ چند بار طعنه پیروزی ظریف و شگردهای ظریفو به رخ کری کشید
شما اصولگرایان بی منطق ترین آدمهای هستین که خدا خلق نموده،
شماها که چهارسال پیش تتلو را قدیس معرفی نمودین و 84 و88 احمدی نژاد را جانشین برحق امام زمان معرفی کردین اهل منطق و گفتگو نیستین،
تنها منطقتان اینه هرکی با شما باشه آدم خوبی بقیه نفوذی وجاسوس ودشمن هستن،
متاسفم برای خودم که هموطن قشری بنام اصولگرا هستم ،
والسلام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار