امروز روز کارگراست !روزی برای آنان تا آزادانه بتوانند ،حقوق پایمال شده اشان از سوی کارفرمایان هزار رنگ را فریاد کشند !کارفرمایانی که با هر کلمه  قرار دادهای یکسویه اشان ، حلقه زنجیری ساخته تا بدان کارگران را غل وزنجیر نموده و در باروی تنگ وتاریک نبود امنیت شغلی حصر نمایند.
کد خبر: ۹۶۰۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۹ 02 May 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::امروز یازدهم اردییهشت بود ،روزی برای کارگر ،همانی که در برگی از تقویم روزی را برایش باز کرده اند ،اما خود برای رهایی روزیِ گرفتار شده اش  در میان هزار توی قانون های استثمارگرانه ،مستاصل و درمانده روز را به شب پیوند می زندوبالعکس !همان کارگری که به ظاهر او را موتور  محرکه توسعه جامعه می خوانند اما به اندازه نقش وجایگاهش در ترقی ،توسعه وپیشرفت ،هرگزجایی برایش باز نشد !

آری! پیشران توسعه است ،ترقی و پیشرفت هر جامعه ای مرهون تلاش ها ومجاهدت های شبانه روزی اوست  و دستان پینه بسته و چهره تکیده سند مظلومیتش !چرخ اقتصاد با زور بازویش می چرخد اما فریاد حقوق پایمال شده اش هرگز از حفاظ های امنیتی چیده شده در پیرامونش فراتر نرفت !

عرق جبینش سند استقامت و رادمردی اوست ،او کارگر است ! بازوان حرکت هر جامعه‌ای به سوی رشد، تعالی و شکوفایی اند وخود محروم از شکوفا شدن آرزوهای سرگردانش در میان گرداب تورم و گرانی !بی شک تمامی پیشرفت های حاصل شده در مسیر زندگی ما ریشه در کارگاههای دارند که کارگران موتور محرکه آنند !

رونق امروز جامعه بشری مرهون از خود گذشتگی ،کار و تلاش آنان است وصد البته باید نه در یک روز بلکه در تمام سال قدردان آنان بود و تنها راه ارج گذاری وادای دین این قشر فراموش شده در هیاهوی سیاست پیشگان ،اهتمام و ادای حقشان است !

مرور تاریخ انقلاب اسلامی بیانگر رشادت ها وتاثیر شگرف این قشر پر زحمت در به ثمر رسانیدن انقلاب سال 57ملت ایران است .هر چند در ابتدای انقلاب تحرکاتی برای رسمیت شناختن تشکل های کارگری همسو با دیگر نظامات سیاسی شکل گرفت ،اما قوانین کشور هرگز به سمتی نرفت تا حمایت از حقوق کارگران را پوشش دهد .در واقع باید گفت تشکیل شوراهای کارگری به جای اینکه به ابزاری برای حمایت از کارگران مبدل شود، اما چماقی شد تا با آن صدای کارگران  را در همان کارگاههای کوچک کارگری خاموش نماید.

امروز روز کارگراست !روزی برای آنان تا آزادانه بتوانند ،حقوق پایمال شده اشان از سوی کارفرمایان هزار رنگ را فریاد کشند !کارفرمایانی که با هر کلمه  قرار دادهای یکسویه اشان ، حلقه زنجیری ساخته تا بدان کارگران را غل وزنجیر نموده و در باروی تنگ وتاریک نبود امنیت شغلی حصر نمایند.

آری،این ماهها وسالها ،تجمعات اعتراضی فراوانی را از سوی کارگران در جای جای کشور شاهدیم ،آنانیکه حقوق پایمال شده خویش از سوی کارفرمایان را فریاد می زنند ،حقوقی از جنس پایین بودن حقوق و مزایا ،حقوق های معوقه ،پاداش ،اضافه کار وقراردادهای مجهول ،حق بیمه و و و که گاها پاسخش را به گونه ای دیگر می گیرند !

مع الاسف امروزه بسیاری از قوانین به جای اینکه چارچوبی باشند برای حمایت از این قشر فعال ورونق بخش اقتصاد وپویایی جامعه ،بلکه ابزاری شده اند برای به استثمار کشاندن این عزیزان !حق کارگران به جای آنکه در مسیر شکوفایی زندگی این قشر زحمت کش قرار گیرد ،بلکه مستقیما به جیب هیات مدیره شرکتهای خانوادگی خدماتی سرازیر می شود!

مگر استضعاف واستثمار معنایی غیر از این می تواند داشته باشد که جمعی کارگر ،در سخت ترین ساعات روز وشب در سرما وگرما از جان خود بگذرند ،اما بخش اعظمی از حقوق آنان در جیب کسانی سرازیر شود که حتی رنگ کارگاهها را هم به چشم نمی بییند ؟!تازه اینکه با قراردادهای سفید امضاء ،امنیت شغلی را از آنان سلب نموده و از حقوق اولیه خویش محروم نمایند !؟

امید است روزگاری بیاید که کارگران به حقی که متعلق به آنان است برسند و  در مقابل هیچ دستگاهی شاهد تجمع اعتراضی کارگران به خاطر حقوق پایمال شده اشان نباشیم .روزی که از شرکتهای خدماتی خبری نباشد و کارگران بی واسطه به تمامی حقوقشان دسترسی پیدا کنند! بدیهی است قرار دادمستقیم کارگران با کارفرما یکی از کوتاهترین مسیرها برای کاهش اعتراضات واجتماعات کارگری است که تحقق آن به اجرای قانونی بند است که سالهاست در میان بی توجهی مجریان خاک می خورد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار