مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: متاسفانه مالکین خانه تاریخی نادری در تلاش برای خروج بنا از ثبت و تبدیل آن به ساختمانی جدید هستند، اما میراث فرهنگی از هیچ کوششی برای حراست از بنا دریغ نمی‌کند.
کد خبر: ۹۶۰۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷ 01 May 2021

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، مصطفی مرزبان درباره آخرین وضعیت خانه نادری ساوه افزود: منزل تاریخی نادری که در بافت تاریخی شهر ساوه و در مجاورت مسجد ‌مقدس‌زاده و آب انبار تخریب شده آن قرار دارد، به سبک منازل اواخر دوران قاجار ساخته شده است.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی یادآورشد: قدمت این منزل تاریخی به عنوان یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری درون‌گرانی ایرانی، متعلق به دوره پهلوی اول است و در واقع از آخرین بازمانده‌های خانه ایرانی بر اساس معماری سنتی ایران در شهر ساوه به شمار می‌رود.
او با اشاره به اینکه به دلیل اینکه که از آخرین خانه‌های قدیمی، ارزشمند و زیبای ساوه به شمار می‌رود، مورد توجه حامیان میراث فرهنگی ساوه و استان مرکزی قرار داشته است، افزود: پنجم فروردین ماه ۱۳۹۹، متاسفانه به دلیل بارش‌های بهاری بخشی از بنای خانه فروریخت که میراث فرهنگی با وجود داشتن مالک شخصی، اقدام به تلاش درراستای ثبت این خانه و جلوگیری از تخریب بیشتر آن کرد.
مرزبان اضافه کرد: با تلاش‌های فراوان، خانه تاریخی نادری ساوه در خردادماه ۱۳۹۹ با شماره ۱۲۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، اما همچنان با مشکلاتی در راستای حفظ و حراست از آن مواجه هستیم.
او ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه به دلیل عدم همراهی مالک در حفظ و مرمت بنا موفق به انجام اقدامی در این راستا نشده‌ایم، مالکین بنا خواستار و پیگیر خروج خانه از ثبت و اخذ مجوز احداث بنای جدید هستند.
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: با وجود آنکه خانه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، متاسفانه مالکین رغبتی به احیا و ارائه کاربری جدید ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار