ادامه دار شدن بحران شیوع کووید ۱۹ در جهان زمینه ساز رشد انفجاری بازار‌های فروش آنلاین و تجارت الکترونیک شده و میلیون‌ها مصرف کننده در جهان به خرید‌های آنلاین روی آورده‌اند تا جایی که محققان کمپانی Adobe پیش‌بینی می‌کنند میزان فروش تجارت الکترونیک جهان در سال ۲۰۲۱ از ۴.۲ تریلیون دلار نیز عبور کند.
کد خبر: ۹۶۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵ 01 May 2021
ادامه دار شدن بحران شیوع کووید ۱۹ در جهان زمینه ساز رشد انفجاری بازار‌های فروش آنلاین و تجارت الکترونیک شده و میلیون‌ها مصرف کننده در جهان به خرید‌های آنلاین روی آورده‌اند تا جایی که محققان کمپانی Adobe پیش‌بینی می‌کنند میزان فروش تجارت الکترونیک جهان در سال ۲۰۲۱ از ۴.۲ تریلیون دلار نیز عبور کند.

رشد ۲۰ درصدی تجارت الکترونیک جهان

به گزارش تابناک همدان، طبق تازه‌ترین گزارش فوربس، کل میزان فروش تجارت الکترونیک جهان در سه ماهه نخست ۲۰۲۱ با رشد سالانه ۳۸ درصدی، به ۸۷۶ میلیارد دلار رسیده است.
در گزارشی که توسط محققان کمپانی Adobe در مجله فوربس منتشر شده، پیش‌بینی می‌شود میزان فروش تجارت الکترونیک جهان در سال ۲۰۲۱ از ۴.۲ تریلیون دلار نیز عبور کند که این رقم نشان از رشد ۲۰ درصدی نسبت به ۲۰۲۰ دارد.

البته مؤسسات پژوهشی مختلف ارقام دیگری هم برای این رشد اعلام کرده‌اند به‌عنوان مثال «اوبرلو» پیش‌بینی می‌کند میزان فروش تجارت الکترونیک جهان در سال ۲۰۲۱ به ۴.۸۹۱ تریلیون دلار برسد و انتظار دارد این رقم تا ۲۰۲۴ به ۶.۳۸۸ تریلیون دلار برسد. به اعتقاد محققان این مؤسسه، حدود یک پنجم از هر دلاری که برای خرید کالا در جهان صرف می‌شود از طریق اینترنت هزینه خواهد شد.

این آمار‌ها نشان می‌دهد که چین و امریکا به‌عنوان بزرگترین بازار‌های تجارت الکترونیک جهان ۶۰ درصد ارزش بازار تجارت الکترونیک جهان را در سال ۲۰۲۱ در اختیار خواهند داشت. طبق این گزارش، ۹ درصد از مصرف کنندگان امریکایی، ۸ درصد از خریداران ژاپنی و ۱۵ درصد از مصرف کنندگان بریتانیایی اعلام کردند قبل از مارس ۲۰۲۰ و شیوع گسترده کووید۱۹ هرگز خرید آنلاین را تجربه نکرده بودند که این افراد عملاً مشتریان جدید بازار تجارت الکترونیک جهان محسوب می‌شوند.

چین برنده بازار خرید آنلاین

eMarketer هم یکی دیگر از مؤسسات پژوهشی است که در گزارش خود آورده است قبل از شیوع پاندمی، صنعت تجارت الکترونیک چین ارزشی ۸۶۲.۶ میلیارد دلاری داشت، اما بعد از شیوع این ویروس با رشد سالانه ۳۰ درصدی در سال ۲۰۲۰ به ۱.۷ تریلیون دلار رسید و حالا محققان پیش‌بینی می‌کنند میزان درآمد تجارت الکترونیک چین در سال ۲۰۲۱ به ۱.۲۶ تریلیون دلار خواهد رسید که در طول دوسال افزایش ۴۰۰ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. همچنین انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ ارزش بازار تجارت الکترونیک چین به ۱.۶۳ تریلیون دلار برسد.

این کمپانی همچنین در آماری دیگر در گزارش خود آورده است یک سوم همه کاربران تجارت الکترونیک جهان از چین و امریکا هستند، اما کاربران، نحوه پرداخت آنلاین متفاوتی را می‌پسندند. به‌عنوان مثال ۶۱ درصد چینی‌ها در سال ۲۰۲۱ ترجیح می‌دهند از روش کیف پول الکترونیک (e-wallets) برای پرداخت‌های خود بهره بگیرند در حالی که امریکایی‌ها همچنان علاقه مندند از کارت استفاده کنند.

طبق این گزارش، در سال ۲۰۱۹ مردم جهان حدود ۳.۲ میلیارد دلار خرید آنلاین انجام دادند درحالی که حدود یک سوم این رقم یعنی ۸۵۵ میلیون دلار به چینی‌ها مربوط می‌شود و پس از آن، امریکا با ۲۴۷ میلیون دلار قرار داشت. در سال ۲۰۲۰ در چین ۹۲۶ میلیون نفر خرید آنلاین انجام دادند که افزایش ۷۰میلیونی نسبت به قبل از شیوع کرونا نشان می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد کاربران تجارت الکترونیک در چین به ۹۸۸ میلیون نفر برسد و این رشد همچنان ادامه دار باشد و این رقم در سال ۲۰۲۵ به ۱.۲ میلیارد نفر برسد. محققان در این گزارش، رشد بازار امریکا را البته با رشد کمتری نسبت به چین تخمین می‌زنند چراکه تعداد کاربران تجارت الکترونیک امریکا از ۲۴۷ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ به ۲۶۳ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲۹۱ میلیون امریکایی، خریدار آنلاین باشند.

بازار یک تریلیون دلاری برای امریکا

طبق گزارش eMarketer، امریکا به‌عنوان دومین بازار بزرگ تجارت الکترونیک جهان، رشدی چشمگیر را در دوران شیوع کرونا ثبت کرده است. حالا دیگر حدود یک چهارم از خرید‌های آنلاین جهان به مصرف کنندگان و خریداران امریکایی مربوط می‌شود.

مشتریان امریکایی در ماه مارس ۷۸ میلیارد دلار خرید آنلاین داشتند که ۴۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ افزایش داشته و بالاترین رقم فروش از ژوئیه ۲۰۲۰ تاکنون محسوب می‌شود. در سه ماهه نخست ۲۰۲۱، امریکا در میزان فروش تجارت الکترونیک، رشد سالانه ۳۹ درصدی را تجربه کرده و این رقم به ۱۹۹میلیارد دلار رسیده است. این مؤسسه پژوهشی پیش‌بینی می‌کند میزان خرید آنلاین مردم امریکا در طول سال ۲۰۲۱ بین ۸۵۰ تا ۹۳۰ میلیارد دلار برسد و همچنین انتظار دارد که این رقم در سال ۲۰۲۲ بالاتر از یک تریلیون دلار شود.

در امریکا بازار خرید آنلاین اسباب بازی، تختخواب و مبلمان، بازی‌های ویدئویی و همچنین قطعات و لوازم یدکی خودرو در ماه مارس داغ بود. میزان خرید آنلاین مواد غذایی هم در ماه مارس با رشدی چشمگیر همراه بود و امسال افزایش ۱۷ درصدی نسبت به ۲۰۲۰ ثبت کرده است.

رکورد تازه در اروپا

شیوع کرونا زمینه ساز رشد انفجاری فروش آنلاین در اروپا، هم از نظر میزان درآمد و هم از نظر تعداد کاربران شد و به موازات استقبال میلیون‌ها نفر از خرید آنلاین، درآمد تجارت الکترونیک اروپا نیز رکوردی تازه به ثبت رساند. طبق پیش‌بینی محققان eMarketer، در سال ۲۰۲۱ میزان درآمد تجارت الکترونیک اروپا با رشد ۳۰ درصدی به ۴۶۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

البته در بازار اروپا پیش از شیوع کووید۱۹ نیز نشانه‌هایی از رشد تجارت الکترونیک دیده می‌شد به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۸ میزان درآمد این بخش با رشد ۲۴.۸ میلیارد دلاری به ۳۲۰.۶ میلیارد دلار رسید و این رقم در سال ۲۰۱۹ با ۳۵۴.۱ میلیارد دلار به ثبت رسید. اما به هرحال ۲۰۲۰ بیشترین رشد تجارت الکترونیک را در اروپا به ثبت رساند و با ۷۱ میلیارد دلار رشد، میزان درآمد تجارت الکترونیک در این اتحادیه به ۴۲۵.۲ میلیارد دلار رسید.

انتظار می‌رود این رشد در ۲۰۲۱ نیز دنبال شود و با رشد سالانه ۹.۵ درصدی به ۵۷۰ میلیارد دلار برسد. در اتحادیه اروپا مد و فشن بیشترین بخش بازار تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داده و پس از آن وسایل دیجیتال و الکترونیک، مبلمان، مواد غذایی و محصولات مراقبت سلامت قرار دارند.

در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۹۵ میلیون کاربر اروپایی خرید آنلاین انجام می‌دادند که این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۴۲۴.۵ میلیون نفر رسید. در سال ۲۰۱۹ نیز با رشد ۳۱ درصدی، این تعداد ۴۵۵.۵ میلیون نفر شد. بیشترین تغییر در تعداد خریداران آنلاین در اتحادیه اروپا به سال ۲۰۲۰ همزمان با شیوع کووید۱۹ بازمی گردد که این رقم به ۵۰۶ میلیون نفر رسید و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ تعداد خریداران آنلاین به ۵۷۰ میلیون نفر برسد.

هرچند بریتانیا دیگر جزو اتحادیه اروپا محسوب نمی‌شود، ولی هنوز هم در آمار‌ها به‌عنوان یک کشور اروپایی به آن اشاره می‌شود. این کشور بزرگ‌ترین بازار تجارت الکترونیک اروپا را در اختیار دارد و در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰۴میلیارد دلار درآمد خواهد داشت که نشان از رشد ۷ درصدی سالانه دارد. آلمان با ارزش بازار تجارت الکترونیک ۹۵ میلیارد دلاری در جایگاه دوم قرار گرفته و فرانسه و اسپانیا هم به ترتیب با ۵۸.۹ میلیارد دلار و ۲۳.۸ میلیارد دلار در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

خاورمیانه و شمال آفریقا

پیش‌بینی شده است در نتیجه تأثیر کرونا بر تغییر رفتار خرید مردم، میزان فروش آنلاین در منطقه منا (Mena) (خاورمیانه و شمال آفریقا) تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۵۰ میلیارد دلار برسد درحالی که پیش از کرونا این رقم تنها ۲۶ میلیارد دلار تخمین زده شده بود.

امارات متحده عربی در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار تجارت الکترونیک این منطقه را با رشد ۲۳ درصدی در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در اختیار دارد و به طور متوسط هر کاربر اماراتی ۱۲۲ دلار برای تراکنش‌های آنلاین هزینه می‌کند. طبق این آمار، ۴۸ درصد از کاربران اینترنت در خاورمیانه خرید آنلاین انجام می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود تا پایان ۲۰۲۱ ضریب نفوذ کاربران تجارت الکترونیک در عربستان سعودی به ۸۰.۲ درصد، در امارات متحده عربی به ۶۹.۴ درصد و در قطر به ۶۲.۱ درصد برسد. طبق این پیش‌بینی، میزان ضریب نفوذ تعداد کاربران تجارت الکترونیک در کویت ۵۸.۳ درصد، در بحرین ۵۶.۴ درصد، در ایران ۵۲.۴ درصد، ترکیه و عمان ۴۸ درصد و در مصر به ۴۶.۵ درصد و اردن ۳۴.۹درصد می‌رسد.
 
منبع:روزنامه ایران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار