برای دریافت حقوق قانونی؛
تابناک-صبح امروز جمعی از رانندگان اتوبوس های شهری شهر بندرعباس به دلیل عدم پرداخت حقوق و واریز چند ماهه بیمه در مقابل توقفگاه شهید داشته سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس تجمع کردند.
کد خبر: ۹۶۰۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴ 01 May 2021

به گزارش خبرنگار تابناک از بندرعباس ،بعد از تجمع کارگران بخش‌های مختلف شهرداری بندرعباس برای دریافت حقوق و مطالبات خود از جمله پاکبانان، سبزبانان و تاکسیرانان، این بار نوبت به رانندگان اتوبوس‌های شهری شهرداری رسید که به دلیل عدم دریافت حقوق، مطالبات و بیمه خود مجبور شدند تجمع کنند تا به مشکل آنها رسیدگی شود.

 

رانندگانی که در شرایط بیماری کرونا همچنان در حال خدمت‌رسانی به شهروندان هستند اما دریافتی حقوق و مطالبات آنها با تاخیر چند ماهه همراه بوده و حتی واریزی بیمه آنها با مشکلاتی همراه است و شاهد هستیم که ماه‌هاست بدون بیمه مشغول بکار هستند.

 

یکی از رانندگان در این زمینه می‌گوید: ما رانندگان پایه یک هستیم و در قانون، حقوق پایه رانندگان پایه یک از کارگران عادی بالاتر است اما تاکنون ما با حقوق یک کارگر کار کرده‌ایم و حتی حقوق نمی دهند و وقتی پرداخت می شود زیر ۳/۵ میلیون است. حق اولاد و دیگر چیزهایی که در قانون برای کارگر درنظر گرفته شده به ما تعلق نمی‌گیرد. بیمه ما مرتب واریز نمی‌شود و چند ماه تاخیر دارد. بیمه اردیبهشت و خرداد سال گذشته و از دی ماه سال قبل تاکنون بیمه واریز را نکرده اند. به دلیل اینکه بیمه پرداخت نمی شود وقتی به پزشک مراجعه می کنیم هزینه ها را آزاد باید بپردازیم. با این شرایط که حقوق نمی دهند چطور می توانیم به امورات زندگی رسیدگی کنیم. به خانواده هم نمی‌توانیم بگوییم فعلا بیمار نشوید تا هر وقت بیمه را واریز کردند آن وقت بیمار شوید تا از مزایای بیمه بتوانیم استفاده نماییم. 

 

یکی دیگر از رانندگان می‌گوید: تاکنون سه بار اعتراض کرده ایم و این چهارمین بار است که تجمع می‌کنیم ولی همه وعده و وعید می دهند که مشکلات حل می شود و تاکنون هیچ گره‌ای از کار ما باز نشده‌است. اعضای فعلی شورای شهر هم در اعتراض هایی که داشته ایم آمده اند و فقط قول داده‌اند که پیگیری می کنند و رفته‌اند و مشکلات ما پابرجا مانده است. قرارداد درستی نداریم و نمی دانیم با چه نهادی قرارداد داریم. شرکت می گوید با ما قرارداد ندارید و شهرداری هم می گوید شما زیر نظر شرکت هستید. فعلا که اوضاع ما اینگونه است و بلاتکلیف هستیم. تا کی باید به وعده‌های بی‌عمل مسوولان گوش دهیم و کار کنیم و کاری برایمان انجام نشود. 

 

راننده دیگری می‌گوید: به رانندگان نه ماسک و نه مواد ضدعفونی می دهند. با این شرایط برخی از رانندگان هم کرونا گرفته‌اند و در خانه هستند. خانم یکی از رانندگان زایمان کرده‌است اما به خاطر اینکه بیمه نداشته مجبور شده‌است تمامی هزینه‌ها را آزاد بپردازد. در این شرایط کرونایی رانندگان خیلی در معرض ابتلا به این ویروس و بیماری هستند و باید تمام وسایل بهداشتی را خودشان تهیه نمایند. مگر ما چقدر حقوق دریافت می‌کنیم که هم زندگی را بچرخانیم و هم این وسایل را تهیه کنیم.

 

یکی دیگر از رانندگان ادامه‌می‌دهد: امنیت شغلی نداریم و اگر برای دریافت حق و حقوق قانونی خود هم اعتراض کنیم فورا با موضوع اخراج تهدید می شویم. چرا باید برای دریافت حق قانونی خودمان چند بار تجمع کنیم. وقتی هم تجمع شود باید با اجراج کردنمان تهیدی کنند. از سوی دیگر اتوبوس ها بیمه ندارند و اگر تصادف کنیم باید از جیب خسارت خودروی دیگر را بدهیم. حتی برخی اتوبوس ها هم نقص فنی دارند و ممکن است حادثه‌ای رخ دهد و مشکلات آن نیز گریبان ما را بگیرد. 

حسین اخلاقی رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری

 

حسین اخلاقی رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس نیز در جمع رانندگان حاضر شد و به درخواست‌های آنها پاسخ داد. وی می‌گوید: درآمد سازمان از جابجایی مسافر تامین می شود و بدلیل شرایط کرونایی جامعه، درآمد هم کاهش یافته است اما تلاش کرده ایم مشکلات شما کمتر شود. اخلاقی درباره نوع قرارداد با شرکت نیز می‌گوید: دی ماه سال قبل قرارداد شرکت با سازمان به اتمام رسید و مزایده برگزار شد و همین شرکت دوباره برنده شده و قرار داد جدید نیز به زودی بسته می شود.

 

وی ادامه می‌دهد: بیمه ماه هایی که واریز نشده (دی، بهمن و اسفند سال 99) را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کرده ایم و منتظریم در سیستم تامین اجتماعی ثبت شود و طی یکی دو روز آینده بیمه ماه های واریزی ثبت خواهد شد و مشکل بیمه شما برطرف می‌شود. همچنین بیمه اردیبهشت و خرداد سال گذشته هم که پرداخت نشده‌است در دست اقدام بوده و آنها هم پرداخت خواهد شد.

 

اخلاقی به نوع قرارداد جدید رانندگان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در قرارداد سال گذشته تمامی نیروها همسان دیده شده بودند به همین دلیل حقوق رانندگان و دیگر کارکنان شرکتی برابر واریز می‌شد اما در قرارداد جدید رانندگان جدا دیده شده و طبق قانون رانندگان پایه یک حقوق و بیمه آنها واریز می شود و این موضوع را در حقوق فروردین امسال زمانی که واریز شد خواهید دید.

 

وی همچنین عنوان می‌کند که بعضی افراد قصد دارند برای برخی اقدامات سیاسی از شما رانندگان سوءاستفاده کنند و باید مراقب این موضوعات نیز باشید.

رانندگان از قشر زحمتکش جامعه هستند به خصوص رانندگان تاکسی و اتوبوس که وظیفه بسیار سنگینی به خصوص در شرایط کرونایی امروز برعهده دارند و رسیدگی به مشکلات آنها باید در اولویت قرار گیرد. قابل ذکر است؛ به گفته رانندگان، رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس قول رفع مشکلات رانندگان اتوبوس را تاپایان خرداد ماه داده‌است و خبرگزاری تابناک نیز این موضوع را پیگیری کرده و نتیجه را منعکس خواهد کرد.

انتهای پیام /أ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار