اگر در طول این ۱۴ ماه اخبار ابتلا به کرونا در کشور و استان سمنان را دنبال کرده باشید؛ حتماً متوجه این شده‌اید که معمولاً آمار ابتلا به کووید ۱۹ در استان سمنان نسبت جمعیت در مقایسه با دیگر نقاط کشور بالا بوده است.
کد خبر: ۹۶۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶ 01 May 2021
 
چند درصد مردم استان سمنان تا کنون مبتلا به کرونا شده‌اند؟

 

به گزارش تابناک سمنان چرایی آمار بالای ابتلا به کرونا، به ویژه در 6 شهرستان مرکزی و غربی استان سمنان، همواره یکی از پرسش‌های شهروندان این استان بوده است.

پرسشی که بارها و بارها پاسخ آن از بیان مسئولان استان سمنان به ویژه رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان اعلام شد.

هم‌جواری استان سمنان با 8 استان کشور به ویژه استان‌های پرجمعیت و کانون‌های شیوع بیماری کرونا مانند استان‌های قم، مازندران، گلستان، تهران و اصفهان یکی از علت‌هایی است که -به گفته مسئولان- آمار ابتلا به ویروس منحوس در این استان پهناور و کویری کشور را بالا برده است.

البته علت‌های دیگری را نیز می‌توان برای این آمار به نسبت بالا از ابتلا به کرونا در استان سمنان پیدا کرد؛ مثلاً درصد بالای تردد بین استان سمنان و استان‌های شمالی کشور که حتی نگرانی چندباره رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان را در پی داشته است.

نوید دانائی دراین‌باره به خبرنگار تسنیم گفت: ترددهای بالای مردم از مبدأ استان سمنان به شهرهای شمالی کشور و بالعکس همواره یکی از دغدغه‌های مهم ما در خصوص گسترش و شیوع کووید 19 در این استان بوده است.

وی با اشاره به مکاتبات متعدد برای اخذ مجوز اعمال منع تردد از استان سمنان به استان‌های شمالی کشور و بالعکس تصریح کرد: اگر به روند پیک‌های کرونا در استان‌های شمالی کشور و استان سمنان نگاه کنید؛ می‌بینید که معمولاً بعد از خیز جدید بیماری در شهرهای شمالی کشور، وضعیت استان سمنان نیز از نظر شیوع کرونا، قرمز شده و شاهد یک خیز در برخی شهرستان‌های این استان هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در پاسخ به این پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه با توجه به این آمار بالای ابتلا به کرونا در این استان، تخمین‌ها برای مبتلایان به کرونا در استان سمنان از ابتدای همه‌گیری تا کنون، چه میزان از جمعیت این استان بوده است خاطرنشان کرد: مطالعات متعددی در این زمینه انجام شده و حتی در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان تا کنون دو مرتبه مطالعات مبتنی بر «سر اپیدمیولوژی» صورت گرفته است.

دانائی با تأکید بر اینکه با وجود همه مطالعات انجام شده تخمین دقیق درصد مبتلایان به کرونا از مجموع جمعیت کار دشواری است عنوان کرد: اما در مجموع برآورد ما این است که تا کنون بیش از 40 درصد از مجموع جمعیت 450 هزار نفری 6 شهرستان سمنان، دامغان، گرمسار، مهدی‌شهر، سرخه و آرادان با ویروس کرونا در تماس بوده‌اند.

وی هشدار داد: اما نمی‌توان گفت که حتی با وجود این حجم بالای ابتلا به کرونا در استان سمنان، مردم این استان به «ایمنی جمعی» نزدیک شده‌اند و نباید مردم استان فریب این آمار را بخورند؛ چراکه این آمار حتی در صورت صحت، مربوط به همه 14 ماه گذشته از زمان آغاز اپیدمی کرونا در استان سمنان تا کنون بوده و همه واقف‌اند که بر اساس مطالعات متعدد انجام شده، ایمنی ناشی از ابتلا به این بیماری با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان با اشاره به نتایج مطالعات متعدد انجام شده مبنی بر محدودیت زمانی اثربخشی واکسن‌های کرونا تصریح کرد: بر این اساس تنها راه رسیدن به ساحل آرام در مقابله با این طوفان و موج‌های بلند ناشی از طغیان کرونا، شتاب بیشتر واکسیناسیون عمومی در بازه زمانی مشخص است.

دانائی با بیان اینکه همه واکسن‌های وارد شده به کشور، تأییدیه‌های نهایی را از مراجع معتبر اخذ کرده و در بسیاری از کشورها در حال تزریق است تأکید کرد: مردم نباید فریب نام و برند واکسن‌ها را بخورند و خود را از واکسیناسیون علیه کرونا محروم سازند.

لازم به ذکر است که سمنان نخستین استان در کشور بود که پیش از دیگر استان‌ها، مرحله دوم واکسیناسیون علیه کرونا را با تزریق واکسن به افراد بالای 80 سال در این استان آغاز کرده و این مهم نوید پایان روزهای تلخ کرونایی در این استان را می‌دهد؛ اما تا آن زمان نباید فراموش کنیم که بهترین راه جلوگیری از گسترش ویروس منحوس، رعایت دقیق نکات بهداشتی و پرهیز از حضور در دورهمی‌هاست.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تسنیم

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار