نامه ۲۲۰ نماینده اصولگرای مجلس به سید ابراهیم رئیسی و دعوت از او برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، اعلام کاندیداتوری سید مصطفی تاجزاده، حضور محسن رضایی برای چهارمین بار در عرصه انتخابات و اضافه شدن سه نامزد جدید اصولگرا، از مهم‌ترین اخبار انتخاباتی هفته گذشته بود.
کد خبر: ۹۶۰۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷ 01 May 2021
 
قالیباف در مقابل رئیسی بلاتکلیف شد /تاج زاده بمب را منفجر کرد /آیت الله جنتی وعده انتخاباتی داد

 

به گزارش تابناک سمنان انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۸ خرداد۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و مجلس پنجم خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

حضور رئیسی؛ مساله اصلی اصولگرایان

تلاش برای حضور سید ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای واحد اصولگرایان، چهارمین کاندیداتوری محسن رضایی، اعلام نامزدی رستم قاسمی، فریدون عباسی، قدرتعلی حشمتیان و تحرکات انتخاباتی حداد عادل به عنوان رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از مهم‌ترین اخبار انتخاباتی اصولگرایان در هفته گذشته بود.

دعوت ۲۲۰ نماینده مجلس از رئیسی برای نامزدی در انتخابات

روز یک‌شنبه چهارم اردیبهشت ۲۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به سید ابراهیم رئیسی، با تشریح وضعیت و شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تبیین شاخص‌های رئیس قوه مجریه مطلوب آینده، از وی برای حضور و نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸خرداد دعوت کردند.

تقویت احتمال حضور رئیسی در انتخابات

پس از آن منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان چهارشنبه هشتم اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نتایج بررسی‌ها و رصد تحرکات به او و همکارانش نشان می‌دهد که احتمال حضور سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بسیار افزایش یافته است، اظهار کرد: حضور رئیسی منجر به خروج ۹۰ درصد کاندیداهای جریان اصولگرایی از صحنه رقابت‌ها خواهد شد که محمدباقر قالیباف هم جزو همان ۹۰ درصد محسوب می‌شود.

درباره کاندیداتوری رئیسی "فعلا" اتفاق جدیدی رخ نداده است

این در حالی است که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه هفتم اردیبهشت در نشست خبری خود با رسانه‌ها، در پاسخ به این سوال که آیا نظر رئیس قوه قضاییه برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری تغییر کرده و وی قصد شرکت در انتخابات را دارد؟ گفت: قبلا اعلام شده و همان پاسخ قبلی است و فعلا اتفاق جدیدی رخ نداده است.

قالیباف قصد رقابت با رئیسی را ندارد

از طرفی مجتبی توانگر نماینده تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پنجم اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قالیباف قصد رقابت با رئیسی را در انتخابات ریاست‌جمهوری ١۴٠٠ ندارد، گفت: آقای دکتر قالیباف اعلام آمادگی کرده‌اند که برنامه و تیم اقتصادیشان برای تحول اقتصادی کشور در اختیار آقای رئیسی باشد تا بتوان شاهد اتفاقات خوب اقتصادی در دولت آینده باشیم.

اعلام کاندیداتوری فریدون عباسی

فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی در دولت احمدی‌نژاد، روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت از کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خبر داد.

پیش‌بینی معرفی لحظه آخری نامزدهای اصلی دو جناح

جعفر راستی نماینده مردم شبستر در مجلس یازدهم، روز هشت اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نامزدهای احتمالی انتخابات اظهار کرد: اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند تا آخرین لحظه نامزد اصلی خود را رو کنند چرا که بلندترین دیوارها در این فضای مجازی کشور ما تخریب خواهد شد. دوستان اصلاح‌طلب و اصولگرای ما نامزد اصلی خود را پشت صحنه نگه داشته‌اند و احتمالا تا یکی دو هفته دیگر نامزد اصلی را معرفی خواهند کرد.

این نماینده اصولگرا و عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به دعوت ۲۲۰ نماینده مجلس از رئیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد پیش‌بینی‌اش از حضور محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی گفت: حضور آقای قالیباف را بسیار ضعیف می‌دانم. حضور آیت‌الله رئیسی را اما جزء واجبات و ملزومات می‌دانیم. ایشان هم مقبولیت اجتماعی دارد و هم توان جمع کردن یک مجموعه جوان و کارآمد برای جبران عقب‌ماندگی‌ها.

قالیباف در مقابل رئیسی بلاتکلیف شد /تاج زاده بمب را منفجر کرد /آیت الله جنتی وعده انتخاباتی داد

روایتی از از فعالیت‌های انتخاباتی جبهه پایداری

علی خضریان نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی هشتم اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به احصای شاخص‌های مورد نظر برای کاندیداهای اصلح انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز امیدواری کرد که جریان انقلاب در انتخابات پیش رو بیش از اینکه وحدت را ابزاری برای رسیدن به قدرت کند، برای رسیدن به گزینه اصلح، تلاش کند.

نامزدی مجدد رضایی 

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که پیش از این سه بار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شده است ،چهارم اردیبهشت در نشست ستاد جهاد توانمندسازی محرومین، در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره حضور احتمالی‌اش در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت: حضور در عرصه انتخابات، برای من بی‌شباهت به عرصه انجام تکلیف دینی و میهنی نیست. حرکت‌های انتخاباتی اگر با انگیزه مادی و ریاست‌طلبی باشد، یک مهلکه و پرتگاه است. اگر نگرانی من برای محاصره اقتصادی و معیشت مردم پس از جنگ تحمیلی نبود، شاید هیچگاه کاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌شدم. نگرانی‌ها بابت معیشت مردم و اوضاع اقتصادی کشور نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه به شدت افزایش پیدا کرده است.

رضایی جمعه ۱۰ اردیبهشت هم در در دیدار با جمعی از فعالان فضای مجازی گفت: من نه برای کسب رای بلکه بر اساس وظیفه و انتظاری که مردم از سرباز خود دارند، به صحنه انتخابات ورود می‌کنم.

اعلام نامزدی رستم قاسمی

رستم قاسمی وزیر نفت دولت دوم احمدی‌نژاد، هفتم اردیبهشت در یک نشست خبری که در محل موسسه شهدای هفتم تیر برگزار شد، رسما اعلام کرد که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود. این نشست خبری به دلیل اعتراض برخی رسانه‌ها که با وجود حاضر نبودن خبرنگارانشان از لوگوی آن‌ها استفاده شده بود با حاشیه‌هایی همراه شد.

کاندیداتوری حشمتیان

قدرتعلی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان و نماینده مجلس پنجم شامگاه هفتم اردیبهشت در بیانیه‌ای کاندیداتوری خود را برای انتخابات اعلام کرد و با اشاره به جلسات جبهه مستقلین و اعتدالگرایان با نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: محسن هاشمی گفت بنا به دلایلی نمی‌خواهم کاندیدای ریاست‌جمهوری شوم و عزت‌الله ضرغامی گفت نیاز به کمک هیچ جریانی ندارم، بنابراین سه نامزد جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ایران اینجانب، علی مطهری و سردار حسین دهقان خواهیم بود.

خطر تعدد کاندیداهای اصولگرا از دید حداد عادل

غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ششم اردیبهشت در نشست اعضای این شورا تاکید کرد: به هیچ وجه نباید تصور کنیم پیروزیم که همین تصور باعث شده با تعدد کاندیدا روبه‌رو باشیم و این خطری است که ممکن است باعث اثر منفی در انسجام جریان نیروهای انقلاب شود.

انتخاب سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب

همچنین در جلسه پنجم اردیبهشت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب امیر ابراهیم رسولی به عنوان سخنگوی این شورا انتخاب شد.

دیدار انتخاباتی حداد عادل با علما در قم

روز یک‌شنبه پنجم اردیبهشت هم حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در سفری کوتاه به قم با برخی علما و روحانیون درباره آخرین وضعیت انتخابات دیدار و گفت‌وگو کرد. حداد عادل پس از این دیدارها با تاکید بر نقش برجسته روحانیت در ادوار مختلف به خصوص شرایط امروز کشور اظهار امیدواری کرد که ائتلاف نیروهای انقلاب در زمان مناسب بهترین گزینه را جهت حضور در انتخابات معرفی کند.

یکه‌تازی تاجزاده در میان اصلاح‌طلبان

اعلام کاندیداتوری مصطفی تاجزاده و اولین نشست خبری او در فضای مجازی که با استقبال چشمگیری مواجه شد مهم‌ترین خبر انتخاباتی اصلاح‌طلبانی بود که هفته گذشته بیشتر درگیر حواشی صوت جنجالی منتشر شده از محمد جواد ظریف بودند.

ورود تاجزاده به میدان رقابت انتخابات

سید مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات روز یک‌شنبه پنجم اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرد.

تاجزاده دو روز بعد از این اعلام حضور، در اتاقی در کلاب‌هاوس با عنوان "چرا نامزد شدم؟" حاضر شد و بیش از پنج ساعت به سوالات طیف‌های مختلف خبرنگاران و مخاطبان داخل و خارج کشور پاسخ داد. این اتاق که به موازاتش چندین اتاق در شبکه‌های اجتماعی مختلف برای پخش مستقیم آن تشکیل شد با حضور چند هزار نفری حاضران به یک میتینگ انتخاباتی و جلسه‌ای برای پرسش و پاسخ با حضور تاجزاده بدل شد و موج جدیدی در فضای انتخاباتی کشور ایجاد کرد.

رونمایی از برنامه‌های بنیاد امید ایرانیان برای عبور از شرایط فعلی کشور

بنیاد امید ایرانیان به ریاست محمدرضا عارف، ششم اردیبهشت در یک نشست خبری از برنامه‌های خود برای عبور از شرایط فعلی کشور با محوریت اصلاحات ساختار اقتصادی کشور رونمایی کرد.

در این نشست، عارف در پاسخ به پرسشی درباره حضورش در انتخابات گفت: اگر به نتیجه قطعی رسیدم حتما اعلام می‌کنم. نمی‌توان کاندیداتوری را از مردم مخفی کرد. اگر احساس کنم فردی مناسب‌تر از من حضور دارد به او کمک می‌کنم و اگر شرایط کشور به حضور من نیاز داشت، ابایی برای حضور ندارم. این برنامه‌ای که امروز ارائه کردم، انتخاباتی نیست. اگر برنامه انتخاباتی بود، اعلام می‌کردم ولی این برنامه‌های بنیاد امید ایرانیان است. تعدد کاندیداها در هر دو جناح وجود دارد و من آن را خوب می‌دانم.

کرباسچی: تا این لحظه هیچ نشانه ای از حضور لاریجانی در انتخابات نیست

غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ششم اردیبهشت با حضور در برنامه جمهوریت حزب ندای ایرانیان درباره احتمال حضور علی لاریجانی در انتخابات و حمایت کارگزاران از وی گفت: حزب کارگزاران در کنار مجموعه اصلاح‌طلبان به انتخابات ریاست‌جمهوری می‌اندیشد. آقای لاریجانی هم از شخصیت‌های ارزشمند کشور است و جایگاه وی را در توسعه کشور نباید نادیده گرفت. تا این لحظه نیز هیچ نشانه‌ای از حضور آقای لاریجانی در انتخابات نیست. همچنین باید مجموعه‌ای از اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان از فردی حمایت کنند تا رای بیاورد.

حمایت حزب اراده ملت از کاندیدای واحد اصلاح‌طلب

احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ششم اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره موضع حزب اراده ملت برای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: ما در این انتخابات کاندیدای حزبی نداریم اما اگر جریان اصلاح‌طلب به یک کاندیدای واحد اصلاح‌طلب برسد ما هم حمایت می‌کنیم. اما اگر چنین نشد از میان کاندیداهای موجود و تاییدشده چنانچه کاندیدایی ویژگی‌های مدنظر ما را به عنوان یک حزب اصلاح‌طلب داشت از وی حمایت می‌کنیم.

رهامی: دلیلی برای ردصلاحیتم نمی‌بینم

محسن رهامی که از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری است چهارم اردیبهشت در یک نشست خبری از سرفصل‌های برنامه‌های انتخاباتی خود رونمایی کرد و درباره احتمال تایید صلاحیت خود و مهم‌ترین رقیب‌اش در میان اصولگرایان گفت: ابراهیم رئیسی مهم‌ترین رقیب من است. من هیچ نقطه خاکستری در زندگی خود ندارم و بر اساس سوابق خود دلیلی برای رد صلاحیتم نمی‌بینم. من در سال۹۶ هم در انتخابات ثبت‌نام کردم اما به نفع روحانی استعفاء دادم.

هشدار حناچی نسبت به بازگشت رویه‌های قبلی مدیریت شهری به دنبال رد صلاحیت‌های احتمالی

پیروز حناچی شهردار اصلاح‌طلب تهران ۱۰ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتخابات شورای ششم شهر به کاندیداهای عضویت در شورای شهر اشاره کرد و با بیان اینکه زمینه‌های بازگشت به رویه‌های قبلی وجود دارد، اظهار کرد: از سویی دیگر وقتی تعداد زیادی از افرادی که می‌توانند کاندیدا شوند و حضور آنها می‌تواند، ایجاد رقابت و شور کند، رد صلاحیت می‌شوند، طبیعتا تعدادی از افرادی می‌مانند که ممکن است با رای حداقلی وارد شورا شوند که بهترین‌ها و مطمئن‌ترین‌ها برای اداره شهر نباشد.

اخبار نهادهای مرتبط با انتخابات

افزایش صندوق‌های اخذ رای برای رفع ازدحام

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور پنج‌شنبه نهم اردیبهشت در نشست مشترک ستاد انتخابات کشور با اصحاب رسانه به موضوع افزایش صندوق‌های رای در این دوره از انتخابات اشاره کرد و گفت: حدود هفت تا هشت هزار افزایش صندوق رای در ۲۸ خرداد برای کاهش تجمع حوزه‌های شلوغ پیش‌بینی کرده‌ایم.

تاکید جنتی بر بررسی بادقت صلاحیت داوطلبان انتخابات

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان عصر دوشنبه ششم اردیبهشت در جلسه فوق‌العاده این شورا با تاکید بر اینکه بخش مهمی از فرآیند برگزاری انتخابات که همان بررسی صلاحیت‎‌های داوطلبان و نظارت بر اجراست بر دوش شورای نگهبان است، تاکید کرد: بررسی و احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات امر بسیار مهمی است که ان‌شاءالله با توجه به مر قانون این وظیفه را مثل گذشته با دقت هرچه بیشتر انجام خواهیم داد.

تاکید بر برگزاری انتخابات در زمان مقرر

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور پنجم اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر به تعویق افتادن انتخابات ۲۸ خرداد اظهار کرد: با توجه به روند قانونی زمان‌بندی انتخابات که طبق قانون و با نظر مشترک ارکان اجرا و نظارت انتخابات، مورد توافق قرار گرفته است، کار انتخابات طبق برنامه پیش می‌رود و اخذ رای در روز مقرر انجام می‌شود. در مقاطع مختلف دوران پس از انقلاب اسلامی هم تحت هیچ شرایطی انتخابات به تعویق نیفتاده است. در این مرحله هم، قطعا انتخابات به تعویق نمی‌افتد و در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. دولت و وزارت کشور هیچ برنامه‌ای برای تعویق انتخابات ندارند و ما این را به صراحت اعلام می‌کنیم.

صدور اطلاعیه شماره ۳ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس

روز شنبه چهارم اردیبهشت اطلاعیه شماره ۳ هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صادر شد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: خبرآنلاین

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار