تابناک-خلیج فارس و یا دریایی که از سرزمین پارس می آید باید دارای حوزه تمدنی عظیم بوده باشد که لازم است این موضوع احیا شود.
کد خبر: ۹۶۰۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶ 30 April 2021

به گزارش تابناک از بندرعباس 10 اردیبهشت ماه از آن حیث دارای اهمیت است که این روز بعنوان روز ملی خلیج فارس در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است و بیانگر تلاش جهت احیای حوزه تمدنی خلیج فارس است.

 

در اوایل قرن شانزدهم میلادی امپراطوری پرتغال که یکی از قوی ترین امپراطوری های زمان بود بر جزیره هرمز مسلط شدند؛ پرتغالی ها معتقد بودند که هر کشوری که توانایی این را داشته باشد که مالاگا (منطقه ای در آندلس و اسپانیای امروزی و 100 کیلومتری تنگه جبل الطارق)، تنگه هرمز در خلیج فارس و تنگه عدن را به تسلط در بیاورد بر تجارت دنیا مسلط خواهد شد؛ پرتغالی ها بعنوان اولین امپراطوری مدرن و فراقاره ای دنیا با اتکا به نیروی دریایی قوی ای که داشتند توانستند مناطق بسیاری از آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین را به تسخیر خود درآورند و استعمار خود را در آن بنا بگذارند.

پرتغالی ها که تقریبا بر آفریقا، هند و حتی بخش هایی از چین مسلط شده بودند و سر خوش از امپراطوری جهانی شان بودند توانستند هرمز و خلیج فارس را نیز به صف مستعمرات خود اضافه کنند اما سال ها بعد با به روی کارآمدن حکومتی مقتدر در ایران با کنار زدن حکومت های محلی صفویه امپراطوری ایران را در دست گرفت و در عصر شاه عباس صفوی با سپاه ایران به فرماندهی امام قلی خان توانست دست پرتغالی ها را از خلیج فارس کوتاه کند، صفوی ها که تنشان به تن عثمانی ها نیز خورده بود اما فقط به شکست پرتغال در خلیج فارس اکتفا نکردند و خواب آسوده آن ها را در سایر مناطق که در استعمار آن ها بود برهم زدند تا جایی که مورد تمجید انگلیسی ها و سایر کشورها قرار گرفتند و به همین منظور بندر گمبرون به بندر شاه عباس و بندرعباس تغییر نام داد.

 

یکی از مسائلی که امروزه لازم است بیش از پیش به آن توجه شود این است که در سالهایی که پرتغالی ها در خلیج فارس تور استعمارگرانه خود را پهن کرده بودند تمدن و فرهنگ مردمان این دیار را تحت تاثیر قرار داده است تا جایی که بسیاری از آثار تمدنی این منطقه از بین رفته است و باوجود اینکه اکثریت تمدن های بشری در کنار آب و دریاها به وجود آمده است از حوزه تمدنی این منطقه اطلاعات دقیقی در دست نیست.

 

با این وجود اما بدخواهان به همین حد هم بسنده نکرده و اتحادیه عرب به نام خلیج فارس نیز دست اندازی کرد و سعی کردند که آن را بعنوان خلیج عربی به مجامع بین‌المللی معرفی کنند.

 

در دهه 70 اما واکنش های جمهوری اسلامی به این مسئله جدی تر شد و بعدها با نامگذاری 10 اردیبهشت ماه بعنوان روز ملی خلیج فارس پژوهشگران و فعالان عرصه فرهنگ و هنر برای احیا تمدن خلیج فارس وارد میدان شدند.

 

در سال های اخیر خبرنگاران و رسانه های خارجی نیز گام به پوشش رسانه ای رویداد ملی و بین المللی روز ملی خلیج فارس کرده اند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این حوزه بسیار فعال شده است؛ برگزاری جشنواره های موسیقی آیینی خلیج فارس، استفاده از المان ها و نمادهای فرهنگی ، جشنواره های مد و لباس خلیج فارس؛ احیای عروسک های بومی و جشنواره های فیلم و عکس با موضوع معرفی خلیج فارس از جمله این مسائل است.

 

البته حضور مقتدرانه نیروی دریایی سپاه و ارتش در خلیج فارس و آب های بین المللی نیز بیش از پیش زیر سایه پرچم ایران اسلامی بر اقتدار و حق حاکمیت ایران بر خلیج فارس افزوده است و این منطقه را تبدیل به منطقه ای نا امن برای دزدان دریایی و جهانخواران و استعمارگران کرده است .

انتهای پیام /

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار