شهردار شیراز با اشاره به اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌های داوطلبان شورای اسلامی شهر شیراز و ابراز تأسف از نتیجه آن،  گفت: امروز در شهر شیراز نیازمند افراد متخصص و با تجربه از همه سلایق و گروه‌ها هستیم و اینکه دایره انتخاب مردم را هر روز کوچک‌تر از قبل کنیم، خدمت به مردم نیست بلکه در بلند مدت فرصت استفاده از نیروهای توانمند، خلاق و پرتوان را از شهر می‌گیریم، در صورتیکه باید فرصت حضور آنها را فراهم کنیم.  
کد خبر: ۹۶۰۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶ 30 April 2021

تابناک فارس به نقل از ایمنا: حیدر اسکندرپور در آئین گرامیداشت نهم اردیبهشت ماه روز ملی شوراها گفت: اگر در باورهایمان صادق هستیم، فرصت فعالیت چهار ماه آینده را از شهرداری نگیریم. از نوع مباحثی که مطرح می‌شود، کاملاً روشن است که عده‌ای مایل نیستند شهرداری در چند ماه آینده کارهایش را انجام دهد.

وی افزود: بسیار متأسفم اصحاب قدرت از طریق دستگاه‌های نظارتی دائماً برای شهرداری و پروژه‌ها مشکل ایجاد می‌کنند و فضایی شکل گرفته که مدیران این مجموعه به شدت محافظه کار شده‌اند و با تأمل بیشتری کارها را پیگیری می‌کنند.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: اگر در پروژه‌ای طبق نظرسنجی مرکز افکارسنجی بیش از ۸۰ درصد مردم شیراز نسبت به آن پروژه نگاهی مثبت دارند، چرا ما باید چندین بار پاسخگوی چرایی انجام این پروژه در نهادهای مختلف باشیم.

اسکندرپور از منتقدین خواست که پاسخ دهند چرا روی اجرای ۹۸۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در نقاط مختلف شهر حساس نیستند بلکه روی ۲۰ میلیارد تومان پروژه در یک نقطه شهر حساسیت دارند و اظهار کرد: به نظر من چون مردم از اجرای این پروژه خوشحال هستند و از آن استقبال می‌کنند و عده‌ای نیز از خوشحالی مردم ناراضی اند و مایل نیستند مردم به آینده شهر امیدوار باشند.

وی با اشاره به فرازی از سخنان مقام معظم رهبری گفت: طبق گفته ایشان آینده کشور روشن است و دستگاه‌های متفاوتی همچون شهرداری این وظیفه را بر عهده دارند. ما اگر واقعاً اعتقاد و باور داریم که می‌خواهیم به مردم شیراز در همه نقاط شهر خدمت کنیم و مردم برای ما مهم هستند باید امید را در آنها زنده کنیم.

شهردار شیراز خطاب به شهروندان، جریان‌های سیاسی و تریبون داران گفت: تمام مقدماتی که هم اکنون فراهم می‌شود برای این است که ما دوباره این فرصت را فراهم کنیم که نمایندگان مردم در شورای اسلامی دوره ششم انتخاب شوند و اقدامات شهرداری را برای یک دوره چهار ساله دیگر سامان دهند.

اسکندرپور با توجه به اجرای پروژه‌ها در نقاط مختلف شیراز تصریح کرد: ماه‌های آینده، ماه‌های تلاش، سرزندگی و نشاط برای شهرداری و شیراز است و چهار ماه کاری پر حجم را در پیش داریم که با همت همکارانم در مجموعه شهرداری تلاش خواهیم کرد، گزارش پرباری را به شهروندان ارائه کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تصدی سمت شهردار پیش از سال ۷۸ و تشکیل نهاد شورا، گفت: آن جایگاهی که در اصل یکصد قانون اساسی برای شورای اسلامی شهر و روستا و شورای عالی استان‌ها دیده شده، به مرور با وضع قوانین عادی و اصلاحیه‌ها تنزل پیدا کرده است.

شهردار شیراز ضمن یادآوری اصل صدم قانون اساسی و تاکید بر اداره امور شهر توسط شوراها ادامه داد: دولت‌ها در واگذاری اختیارات خود به مردم بر اساس این مصوبات قانونی انقباضی عمل کرده‌اند، قانون گذاران بنا داشته‌اند که سیاست گذاری و اداره امور را در تمام سطوح به شورای شهر و روستا به عنوان نمایندگان مردم واگذار کنند اما متأسفانه در قوانین موضوعی به مرور اختیارات شوراها کاهش پیدا کرد و قانون شورای اسلامی شهر به قانون شهرداری تنزل پیدا کرده است.

اسکندرپور افزود: به جای اینکه شورای اسلامی شهر به عنوان پارلمان شهری کلیه امور مدیریت شهری را برنامه‌ریزی و مدیریت کند به شورای شهرداری تقلیل یافته است. به اعتقاد من این موضوع آسیب جدی وارد کرده و اگر با نگاه قانون گذار در قانون اساسی پیش می‌رفتیم به مرور پارلمان‌های محلی می‌توانستند متناسب با مقتضیات محلی اقدامات بزرگی را انجام دهند.

 وی با تاکید بر اینکه معتقدم با وجود قانون فعلی نیز در هر پنج دوره از شورای اسلامی شهر شیراز تلاش‌هایی صورت گرفته و با وجود فراز و نشیب‌هایی که بوده موفق عمل کرده‌اند، افزود: به ویژه شورای اسلامی شهر در دوره پنجم با توجه به گزارش عملکردی که رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ارائه دادند، در این مسیر موفق بوده است.

 شهردار شیراز حرکت به سمت ساختار و ایجاد ساختارهای قانونی مثل سامانه شفافیت، قانون تعارض منافع و … برای تسریع در پاسخگویی و شفافیت را امتیاز ویژه شورای اسلامی شهر شیراز در دوره پنجم عنوان کرد و گفت: سامانه شفافیت از مصوبات بسیار مترقی شورای اسلامی شهر شیراز در دوره پنجم است و بارگذاری اطلاعات شهرداری در این سامانه اقدام خوبی است اما هم اکنون این بارگذاری اطلاعات نه مورد انتظار شورا و نه مردم است و همکاران ما باید بیش از پیش اطلاعات کاربردی را روی این سامانه قرار دهند.

اسکندرپور گفت: از شهروندان می‌خواهم که با مراجعه به سامانه شفافیت و درخواست خدمات از این سامانه، ما را در شهرداری مجبور کنند تا اطلاعات مدنظر را روی سامانه قرار دهیم.
وی افزود: من به عنوان شهردار شیراز آمادگی دارم که حتی تمام دستوراتی که روی نامه‌های مختلف می‌دهم در سامانه شفافیت قرار گیرد تا مردم مطلع شوند که شهردار روزانه چه دستوری روی نامه‌ها و قراردادها می‌دهد.

 شهردار شیراز با اشاره به اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌های داوطلبان شورای اسلامی شهر شیراز و ابراز تأسف از نتیجه آن،  گفت: امروز در شهر شیراز نیازمند افراد متخصص و با تجربه از همه سلایق و گروه‌ها هستیم و اینکه دایره انتخاب مردم را هر روز کوچک‌تر از قبل کنیم، خدمت به مردم نیست بلکه در بلند مدت فرصت استفاده از نیروهای توانمند، خلاق و پرتوان را از شهر می‌گیریم، در صورتیکه باید فرصت حضور آنها را فراهم کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار