مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه محیط زیست فارس امسال با ۲ چالش آتش سوزی و خشکسالی روبروست اظهار داشت : در مورد دو بحران پیش رو، یکی خشکسالی بی سابقه و دیگری آتش سوزی در جنگل ها و مراتع بایستی برنامه ریزی مناسبی صورت گرفته و مشارکت عمومی برای عبور از بحران شکل گیرد.
کد خبر: ۹۶۰۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ 30 April 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: حمید ظهرابی با بیان اینکه ۲ سال بارندگی مناسب شرایطی ایجاد کرد که برخی گمان کردند که دیگر در استان فارس کم آبی نخواهیم داشت افزود: اما متاسفانه در سال جاری در برخی نقاط به خصوص جنوب و شرق استان فارس ۸۰ الی ۹۰ درصد افت بارندگی داشتیم و این بسیار خطرناک است و باید بتوانیم ظرفیت سازمان های مردم نهاد را به کار بگیریم تا مشارکت عمومی برای عبور از بحران شکل گیرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت:وقتی صحبت از خشکسالی می‌شود ، موضوع مهاجرت های حیات وحش، افزایش تعارض حیات وحش با مردم، شیوع بیماری و ده‌ها مسئله دیگر مشکلاتی فابل پیش بینی است که از هم اکنون باید برای مدیریت آنها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی افزود : همکاران ما در اداره حیات وحش برنامه ای تهیه کردند اما اگر ما به منابع دولتی امید ببندیم باید بدانیم که این منابع زمانی تخصیص پیدا می‌کنند که دیگر خشکسالی و اثرات آن طی شده بنابراین خودمان باید دست به کار شویم.

ظهرابی در ادامه گفت: بحران بعدی آتش سوزی است که از اواخر فروردین ماه امسال شروع شده و همین الان در برخی نقاط آتش های گسترده ای ایجاد شده است که باید بتوانیم گروه هایی را برای مقابله با آن فراهم کنیم.

وی گفت : در سال جاری آتش سوزی از فروردین شروع شده و در سال ۹۹ تا اواخر آبان‌ماه آتش سوزی داشتیم. یعنی حدود ۷ الی ۸ ماه باید آمادگی مقابله با آتش سوزی داشته باشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه افزود: ما در حوزه سازمان های مردم نهاد نیاز داریم که این سازمان ها در حوزه‌های تخصصی شکل بگیرند، توانمند شوند، تقویت شوند و ارتقا یابند و از این ظرفیت برای بهبود امور استفاده شود.

وی افزود : باید بتوانیم نحوه تعامل، گفتگو و گفتمان را بین سازمانهای مردم نهاد ارتقا دهیم . یکی از نگرانی های اساسی در حوزه سرمایه اجتماعی محیط زیست و دغدغه و نگرانی همیشه این موضوع است که مبادا اختلافات کوچک و جزئی اختلاف نظر و تفاوت سلیقه تبدیل به درگیری‌ها بین متخصصین محیط زیست و تشکل‌های مردم نهاد شود. البته شبکه سازی بین تشکل خود اتفاق مبارکی بود که می‌تواند بخشی از این چالش ها و مشکلات را رفع کند اما باز هم همه ما در این حوزه نیاز به آموزش داریم.

برچسب ها: خشکسالی ، آتش سوزی ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار