مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: سمنان با کاهش ۵٢ درصدی میانگین بارش، از ابتدای مهر ٩٩ تا ششم اردیبهشت امسال نسبت به بلندمدت، هفتمین استان خشک کشور است.
کد خبر: ۹۶۰۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲ 30 April 2021

سمنان در شاخص کاهش بارندگی هفتمین استان خشک کشور است

 

به گزارش تابناک سمنان ایرج مصطفوی ابراز داشت: از ابتدای مهر٩٩ تاکنون میانگین بارش در استان سمنان  ۵۱ میلیمتر و در مدت مشابه سال زراعی قبل میانگین بارش  ۱۳۷.۳ میلیمتر بود.

وی تاکید کرد: میزان بارش در استان سمنان به میزانی کم است که بعد از استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان در رده استان‌های خشک قرار دارد.

مصطفوی بیان کرد: میانگین بارش استان سمنان در سال زراعی امسال نسبت به میانگین بلند مدت  نیز کاهش چشمگیر داشته، در حالی که میانگین بارش در بلندمدت ۱۰۶.۵ میلیمتر است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه از لحاظ میزان کاهش بارندگی استان سمنان هفتمین استان خشک کشور است، ضرورت دارد مدیریت مصرف و چاره‌اندیشی برای جبران کم‌آبی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان اضافه کرد: میانگین بارندگی کشور در سال زراعی جاری از ابتدای مهر ٩٩ تاکنون  ۱۱۲.۶ میلیمتر است و این در حالی است که میانگین بارندگی در این مدت در استان سمنان ۵۱ میلیمتر بوده است. 

وی تصریح کرد: تغییرات اقلیم و انتشار گاز گلخانه‌ای مهمترین عامل کاهش بارندگی در استان است  و در صورت بارندگی در روزهای باقیمانده از بهار باز هم کم‌‎آبی در استان سمنان جبران نمی‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان یادآور شد: افزایش گازهای گلخانه‌ای، فعالیت‌های انسانی و افزایش گرمایش زمین از عوامل اصلی تغییرات اقلیم است و البته این تغییر منحصر به استان و کشور نیست  و جهان درگیر گرمایش زمین است.

اداره کل هواشناسی استان سمنان دارای ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار