رئیس شورای شهر سمنان با اشاره به ساماندهی ورودی شرقی شهر سمنان گفت: برای ایجاد بوستان در این منطقه از سمنان تأمین اعتبار شده است؛ اما به دلیل اینکه در محدوده اختیارات اداره کل راه و شهرسازی است؛ عملیات آن تاکنون آغاز نشده است.
کد خبر: ۹۶۰۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲ 30 April 2021

«راه و شهرسازی» یا «شهرداری»؛ کدام‌یک ورودی‌های سمنان را ساماندهی می‌کنند؟

 

به گزارش  تابناک سمنان سمنان استانی که به دلیل واقع شدن در موقعیت جغرافیایی خاص سالانه محل عبور و مرور میلیون‌ها مسافر و گردشگر به سمت استان خراسان رضوی به‌ویژه مشهد مقدس است و به گفته خود مسئولان استانی و شهرستانی از این جایگاه آن‌چنان که باید و شاید استفاده نشده است.

توجه به صنعت گردشگری در استانی با ظرفیت‌های بی‌شمار از جمله مسائل مهمی است که در حوزه مدیریت شهری با نگاهی سطحی و گذرا تاکنون بدان نگریسته شده است.

ایجاد فضاهای جذاب برای مسافران و گردشگران در جذب و ماندگاری آنها در سمنان و کمک به توسعه اقتصادی این استان بسیار حائز اهمیت است؛ اما هنوز کمی‌ها و کاستی‌های بسیاری در این حوزه به چشم می‌خورد که البته خود مسئولان امر نیز بدان اذعان کرده‌اند و می‌گویند در شعار تبدیل سمنان از معبری برای گردشگری به مقصدی برای گردشگری با وجود تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در این راستا، حتی به معبر بودن آن نیز توجه چندانی نشده است.

سیدمسعود سیادتی، رئیس شورای اسلامی شهر سمنان اظهار داشت: شورای اسلامی شهر باید به‌عنوان یک قوه مستقل از زیرمجموعه دولت و وزارت کشور خارج و در زیرمجموعه مجلس تعریف شود.

وی 2 مسئله مهم اقتصاد شهری و آفرینش روحیه نشاط و سلامت و تندرستی را مبنای شورای اسلامی دوره پنجم عنوان کرد و گفت: طرح‌ها و برنامه‌ها نیز حول محور این دو مسئله مهم تعریف شده است تا اقتصاد شهری متحول و روحیه نشاط در شهروندان تقویت شود.

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان با اشاره به شعار تبدیل سمنان از معبر گردشگری به مقصدی برای گردشگری گفت: این شعار تا حدودی محقق شده است؛ اما باید بگوییم که تاکنون حتی از ظرفیت معبر بودن نیز در استان سمنان به‌اندازه کافی استفاده نشده است.

سیادتی عنوان کرد: سالانه حدود 25 میلیون خودرو از محورهای ارتباطی استان سمنان به سمت خراسان رضوی در حرکت هستند؛ اما از این ظرفیت به‌درستی استفاده نشده است.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به صنعت گردشگری گفت: برنامه‌ریزی‌های اصولی برای تکیه اقتصاد بر صنعت گردشگری انجام داده‌ایم که ازجمله آنها ایجاد اقامت گاه‌های مسافری، بازارچه‌ها و... است تا از پارک خوابی مسافران جلوگیری شود و جایگاهی مناسب با برخورداری از امکانات لازم برای مسافران و گردشگران ایجاد شود.

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان در ادامه به ایجاد 6 باغ‌راه در این شهر اشاره کرد و گفت: این باغ‌راه‌ها آماده بهره‌برداری هستند و مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفته‌اند؛ چراکه در حقیقت ایجاد این باغ‌راه‌ها موجب ایجاد روحیه نشاط و شادابی و پیوند عمومی بین شهر و شهروند می‌شود.

سیادتی بیان کرد: 2 بوستان زائر و مسافر یکی روبه روی پایانه در ورودی غرب شهر سمنان و دیگری در بین شهرک گلستان و کوهستان و یک کمپ زائر در این دوره از مدیریت شهری احداث شده است.

وی در مورد ساماندهی ورودی شرقی شهر سمنان گفت: برای ایجاد بوستان در این منطقه از سمنان تأمین اعتبار شده است اما به دلیل اینکه در محدوده اختیارات اداره کل راه و شهرسازی است؛ عملیات آن تاکنون آغاز نشده است.

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان به موضوع امتناع از همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی با شهرداری علیرغم توصیه‌های اکید استاندار سمنان اشاره کرد و گفت: این مسئله سبب تأخیر در اجرای برخی طرح‌ها و برنامه‌ها نظیر زمین شهرک 52 هکتاری آسیا در غرب سمنان و زمین 50 هکتاری هوافضا در شرق سمنان شده است؛ این در حالی است که اگر این زمین‌ها در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد؛ درآمدهای شهری افزایش می‌یابد.

سیادتی با تأکید بر ایجاد درآمدهای ثابت در حوزه مدیریت شهری گفت: در این دوره شورا برنامه راهبردی چهارجلدی با بیش از یک هزار صفحه را تهیه و تدوین کرد.

وی تدوین این برنامه راهبردی را برای دوره‌های بعدی شورای اسلامی شهر سمنان نیز مفید فایده دانست و گفت: بسیاری از طرح‌ها با بهره‌گیری از این برنامه راهبردی به نتیجه خواهد رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان توسعه‌یافتگی شهری را مستلزم برنامه‌ای مدون و دقیق دانست و افزود: بودجه شهرداری‌ها باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که همواره شهرداری پویا و فعال باشد؛ و این موضوعی است که ما در این دوره از شورا تلاش کردیم بودجه 570 میلیارد تومانی را برای سال 1400 محقق کنیم.

سیادتی به ایجاد شهرک 20 هکتاری بازیافت در سمنان، مرمت و بازآفرینی 18 خانه و مجموعه تاریخی، احداث 75 هکتار فضای سبز، احداث 2 ایستگاه آتش‌نشانی و تخصیص 64 میلیارد و 500 میلیون ریال برای تکمیل و تجهیزات آتش‌نشانی، اجرای 40 طرح بازآفرینی و احداث و مرمت بیش از 60 بوستان کوچک و بزرگ در شهر را از جمله طرح‌های این دوره از مدیریت شهری برشمرد.

از حوزه اختیارات و اهمیت و جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا که بگذریم و تلاش‌هایی که باید این نهاد به‌عنوان ارتقای سطح مدیریت شهری و روستایی انجام دهد؛ سؤال اینجاست چرا در حوزه مدیریت شهری برخی مشکلات هنوز به چشم می‌خورد برای نمونه نبود ساماندهی‌ها و بلاتکلیفی‌هایی که در برخی از نقاط شهری به چشم می‌خورد و روزها می‌گذرند و دوره‌های مدیریتی به پایان می‌رسند و همچنان توپ‌ها از زمینی به زمینی دیگر شوت می‌شوند و طرح‌های بسیاری که به همین دلیل راکد بر زمین می‌مانند.

مدیریت شهری نقش مهمی در موفقیت و برنامه‌ها و طرح‌های توسعه شهری بر عهده دارند؛ این موضوع بخصوص در ارتباط با توسعه شهری اهمیت می‌یابد و لازم است در این راستا تدبیری ویژه اتخاذ شود تا توسعه پایدار اقتصادی و تقویت نشاط و شادابی شهروندان محقق شود.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: تسنیم

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار