دکتر ابوالقاسم دائی چیان، عضو هیات علمی گروه مهندسی برق دانشگاه اراک و همچنین رئیس پژوهشکده انرژی های تجدید پذیر دانشگاه و همکاران ایشان موفق به ارائه راهکاری برای بهبود ۳۶ درصدی تخمین مشخصه های پیل های سوختی هیدروژنی شده اند.
کد خبر: ۹۶۰۳۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱ 29 April 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، در این روش سعی شده است تا با ترکیب مدل های موجود به کمک تلفیق داده از نقاط قوت مدلهای موجود استفاده شده و تخمین دقیق تری از مشخصه کار پیل سوختی هیدروژنی ارائه شود.
نتیجه ثمربخش این تلفیق تخمین بهبود ۳۶ درصدی تخمین مشخصه توان جریان نسبت به بهترین تخمین دیگر مدل های مورد استفاده در جهان است.
دکتر دائی چیان در تشریح کاربرد پیل سوختی هیدروژنی در این باره گفت: امروزه به دلیل مشکلات و آلودگی های استفاده از انرژی های فسیلی، استفاده از انرژی های سبز مورد توجه قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه یکی از انواع این انرژی ها پیل سوختی یا سلول سوختی است که یک مبدل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی است افزود: معروفترین این پیل سوختی هیدروژنی است که از سوخت آن آب تولید می شود.
وی درمورد چگونگی افزایش راندمان پیل سوختی هیدروژن در این طرح پژوهشی گفت: معمولاً استفاده از این پیل های سوختی باید در نقطه کار بیشینه بازدهی آنها صورت گیرد و در نتیجه یافتن این نقطه کار بیشینه اهمیت بالایی دارد.
وی ادامه داد: بطور معمول نقطه کار بیشینه به کمک مدل های نیمه تجربی بدست می آید، چندین مدل برای پیل های سوختی هیدروژنی ارائه شده است که هرکدام دارای نقاط قوت و ضعف مختص خود هستند.
دکتر دائی چیان گفت: در این پژوهش تلاش شد تا با ترکیب مدل های موجود به کمک همجوشی داده از نقاط قوت هر مدل استفاده شده و تخمین دقیق تری از مشخصه کار پیل سوختی هیدروژنی ارائه شود.
وی در مورد مزایای استفاده از پیل های سوختی افزود: با نصب پیل های سوختی نیروگاهی کوچک، شبکه غیرمتمرکز نیرو گسترده می‌ شود.
وی یادآورشد: هیدروژن در هر مکانی از آب و برق تولید می‌شود بنابراین پتانسیل تولید سوخت بصورت غیرمتمرکز وجود داشته و برخلاف دیگر انرژی های تجدیدپذیر وابستگی به حضور خورشید یا وجود باد ندارد.
دکتر دائی چیان ادامه داد:سوختگیری مجدد پیل های سوختی به راحتی امکان‌پذیر می‌باشد و هیچگونه اثرات حافظه‌ای بر جای نمی‌گذارد، این مولدها قابلیت تولید هم‌زمان برق و حرارت را دارند و میزان بازدهی آن‌ها نسبت به نمونه های دیگر بیشتر است.
شایان ذکر است، نتیجه این تحقیق در مجله Applied energy، یکی از بهترین مجلات دنیا در حوزه انرژی و با ضریب تأثیر ۸,۸۴۸، به چاپ رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار