کمبود شدید گوشت مرغ در بازار و عدم ثبات قیمت این محصول در کنار عدم نظارت‌ها، مشکلاتی را برای مردم استان فارس به‌وجود آورده است.
کد خبر: ۹۶۰۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱ 29 April 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: مدتی است شهروندان از کمبود و گرانی مرغ در بازار گلایه دارند و مرغ موجود در بازار جوابگوی مردم نیست


مشاهدات میدانی از فروشگاه‌های عرضه مرغ در سطح شهر حاکی از آن است که مردم این روز‌ها باید در صف خرید مرغ بایستند و تقریبا تمام مغازه‌های عرضه مرغ خالی از مرغ است و مشتری‌های این فرآورده پروتئینی با دست خالی از مغازه‌ها بر می‌گردند و اگر هم هست با قیمت بالا بفروش می‌رسد.

فروشندگان با اشاره به کاهش سهمیه روزانه مرغ کشتار روز می‌گویند: همین مقدار مرغ توزیع شده از هشت صبح ظرف کمتر از چند ساعت به‌فروش می‌رسد.

آنچه مشهود است کمبود عرضه مرغ و نبود نظارت بر این آشفته بازار توزیع است.

به گفته مسئولان جهاد کشاورزی فارس حضور و فعالیت دلالان در بخش توزیع مرغ باعث ایجاد اختلال در بازار و تامین این فرآورده پروتئینی شده است و فروش مرغ به صورت قطعه‌ای و عرضه‌ آن در بازار با قیمت آزاد از جمله دلایل مهم کمبود مرغ در بازار است و حالا یکی از راه‌های مقابله با مشکل کمبود مرغ، رصد و بازرسی هر چه بیشتر بر نحوه و میزان توزیع مرغ در بازار و ساماندهی شبکه توزیع است بگونه‌ای که زمینه فعالیت دلالان در بازار ازبین برود.

به طور قطع نظارت مستمر بر چرخه تولید تا مصرف علاوه بر توزیع مناسب می تواند موجب تعادل قیمت این کالای اساسی شود.

قیمت مرغ زنده ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان
ابراهیم زارع مدیرکل توسعه بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از وضعیت کشتار مرغ در یکی از کشتارگاه های شیراز، گفت: وظیفه جهاد کشاورزی تولید مرغ و رساندن آن از طریق مرغداران به کشتارگاه‌ها است و در این راستا اگر مرغداری تخلف کرد، دستگاه نظارتی باید با آن برخورد قانونی کند.

او اظهار داشت: هدایت، نظارت و حمایت از پرورش جوجه تا کشتار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی بوده و بعد از آن توسط سازمان صمت عملیاتی اداره می‌شود وظیفه این سازمان کمک به متولیان تولید است تا مرغ با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

این مسئول بیان کرد: وظیفه سازمان جهاد کشاورزی به دلیل تحریم‌ها تهیه نهاده به قیمت مناسب و عرضه به مرغداران است و هرگز در جایگاه ضابط قانونی قرار ندارد.

زارع در مورد نرخ مصوب قیمت مرغ از سوی دولت، تصریح کرد: از سوی دولت قیمت هر کیلومرغ از ۲۰ هزارو ۴۰۰ به ۲۰ هزارو ۹۰۰ تومان افزایش یافت و با انتقاد بسیار روبه‌رو و پس از اصلاح به قیمت ۱۷ هزارو ۱۰۰ تومان کاهش یافته است.

او بیان داشت: تولید مرغ زنده بر اساس آمار سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ و نیز جوجه ریزی در فروردین ماه امسال در برابر اسفند ماه پارسال افزایش داشته و باید یادآورشد: اگر بازار ملتهب شد بازار رقابتی کامل می‌شود و برای برون رفت نیاز به کاهش التهاب و همکاری سایر متولیان دارد.

این مسئول اضافه کرد: قیمت جوجه یک روزه در سال گذشته ۳۰۰ تومان بوده و امسال به ۴ هزارو ۲۰۰ تومان رسیده که این نشان از طبعیت بازار است و اگر کسی بر خلاق مصوبات عمل کند برخورد می‌شود.

زارع ابزار داشت: با تلا‌ش‌های انجام شده در هر دوره جوجه ریزی ۶ هزار تا ۶ هزارو ۵۰۰ مرغداری و هم اکنون این تعداد به ۸ هزار مرغداری در کشور در صف دریافت جوجه قرار دارند.

قطعه بندی مرغ در فروشگاه‌ها ممنوع است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس هم افزود: برای رسیدن مرغ به مصرف کننده در شب عید، نمایندگان جهاد کشاورزی از ۱۵ بهمن ماه سال گذشته در تمامی کشتارگاه‌ها مستقر شده و به علت ممنوع بودن قطعه بندی مرغ در فروشگاه‌ها تنها ۵ درصد از کشتارگاه‌ها بیرون از محل کشتارگاه‌ها برای مصارف بیمارستا‌ن‌ها، رستوران‌ها مجاز به قطعه بندی هستند.

کرامت الله کیومرثی با تاکید بر اینکه هنگام کشتار مرغ و نیز پس از تحویل به عامل‌های توزیع، ممکن است با دلال، مرغدار و کشتارگاه‌ها در ارتباط باشند، گفت: بر اساس دستورمعاون دادستانی؛ نمایندگان تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی موظف به توزیع مرغ در خروجی کشتارگاه‌ها پس از صورت جلسه تحویل نماینده صنف خرده فروشان و یا اداره سمت دهند و هنگام خروج درحوزه نظارتی قرار نمی‌گیرد.

او اظهار داشت: به دلیل همکاری و تعامل نمایندگاه سازمان اقدام به سرکشی از صنف‌های مختلف کرده و اگر نرخی بالاتر از مصوبات مشاهده گردید با مجموعه نیرو‌های تعزیرات برای برخورد قانونی با متخلفان همکاری می‌شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: با توجه مشکلات مرغداران، گرانی نهاده‌ها، دارو و واکسن، افزایش ریزمغزی‌ها ونیز هزینه‌های تمام شده روز واحد‌های مرغداری درتلاش عرضه به متقاضیان هستند.

کیومرثی تصریح کرد: در اسفندماه سال گذشته ۷ هزارو ۲۰۰ قطعه جوجه ریزی انجام شده این رقم در فروردین ماه ۷ میلیون و ۹۰۰ قطعه افزایش یافته است و دراین مورد با توجه تحویل یارانه نهاد‌ها با قیمت ۴ هزارو ۲۰۰ تومان از سوی دولت به مرغداران و نیز زیر ساخت‌هایی که استان فارس برای تولید مرغ انجام شده نشان از ایثار جامعه هدف است.

او اضافه کرد: قیمت تمام شده یک کیلو مرغ، هزینه جوجه یک روزه ونهاده سویا و ذرت است که تقریبا ۷۲ درصد هزینه را تشکیل می‌دهند که قسمت مهم آن را دولت با ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومان پرداخت می‌کند.

کیومرثی بیان داشت با توجه به افزایش قیمت مقطعی جوجه، تقاضای بهره‌برداران برای جوجه ریزی رو به رشد بوده و نیز برای متعادل شدن قیمت جوجه یک روزه در حال رایزنی با دولت هستیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: بالا رفتن سن مرغ‌های مادرکه مقداری از پیک تولید گذشته، وارد کردن تخم مرغ نطفه دار به مراکز فارس بخشی از جوجه یک روز استان فارس تامین شود.

کیومرثی ابراز داشت: مرغ زنده به انداره مصرف در استان در حال تولید بوده و نیز به صورت میانگین شبانه ۲۳۰ هزار قطعه مرغ آماده انتقال به کشتارگاه‌ها برای عرضه به مرغداری‌ها و در شب گذشته به عنوان نمونه ۲۷۴ هزار قطعه مرغ وارد شده است.

دستیار مسؤول فنی کشتارگاه شیراز مرغ در ادامه این گفتگو درمورد شناسایی موارد غیر بهداشتی در کشتارگاه، گفت: موارد غیر بهداشتی و بیماری تا کنون مشاهده نشده و پس از بسته بندی، بررسی و با رعایت مسائل بهداشتی اجازه کشتار و حمل مرغ صادر می‌شود.

فرشید هاشمی اضافه کرد: تا کنون هیچچ گونه مشکلی در کشتارگاه‌های مشاهده نشده و به صورت کاملا منسجم وبهداشتی به فروشگاه‌های عرضه مرغ توزیع می‌شود.

برچسب ها: مرغ ، کمبود مرغ ، گرانی مرغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار