رضا مدرس، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در یادداشتی به بررسی مسائل مرتبط با افتتاح تصفیه خانه جدید میناب پرداخت
کد خبر: ۹۶۰۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶ 29 April 2021

به گزارش تابناک از بندرعباس رضا مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در یادداشتی اختصاصی برای تابناک نوشت:سالیان سال است که کشورها به فکری جدی برای مدیریت در منابع آبی خود افتاده اند چرا که به زعم کارشناسان این حوزه، جنگ جهانی آینده می تواند جنگ بر سر آب باشد و این موضوع اهمیت مدیریت در حوزه منابع آب را بیش از پیش افزایش می دهد.

البته کشور کم و بیش به سوی این مسائل نیز حرکت کرده است بعنوان مثال اقدامات افغانستان در حوزه ی آب ریز موجب بالارفتن تنش آبی در جنوب شرق کشور می شود و یا اینکه روند سدسازی ترکیه بر روی رودخانه ارس می تواند شمال غرب کشور را با چالش های امنیتی روبرو کند، البته این چالش ها منحصر به حوزه بین الملل و بین کشورها نمی شود بلکه موضوع برای مردم از چنان اهمیتی برخوردار است که مردم یک کشور را نیز وارد چالش های امنیتی می کند به عنوان مثال تلاش نمایندگان استان ها برای جلوگیری از انتقال آب از استانشان یکی از مسائلی بوده است که در سال های گذشته همیشه شاهد آن بودیم ؛ تنش های آبی پا را از این نیز فراتر می گذارند و حتی به درون یک استان هم کشیده می شوند که نمونه عینی آن را در انتقال آب از میناب به بندرعباس و هم اکنون در طرح انتقال آب هلیل رود به کرمان می بینیم.

اما در این بین، یک مسئله بسیار حائز اهمیت احیا منابع آب زیر زمینی است که طی سالیان متمادی اضافه برداشت ها و حفر چاه های غیرمجاز موجب بحرانی شدن وضعیت سطح آب های زیرزمینی شده است و وزارت نیرو در مقابل آن طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را تدوین و اجرایی کرده است.

 

  احیاء دشت‌های بحرانی و کاهش کسری بیلان آن‌ها یکی از موارد تاکید در اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه، مصوبات کارگروه سازگاری با کم آبی و شورای حفاظت از منابع آب است و حاکمیت برای تحقق این امر چه در زمینه‌های نرم‌افزای مانند فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی عمومی و چه در زمینه‌های سخت‌افزاری مانند اجرای پروژه‌های متعدد تلاش خود را به کار گرفته است.

در گذشته بخش عمده‌ای از آب شرب شهرستان میناب از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می‌شد که استمرار آن موجب شد که کاهش سطح آبخوان دشت میناب را شاهد باشیم و از طرفی بحرانی شدن وضعیت آب در بندرعباس و به تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی ها تامین آب شرب بندرعباس را با چالشی جدی روبرو کرد؛ شیرین سازی آب دریا راه حل این مشکل بود اما تا زمانی که آب شیرین کن ها وارد مدار شوند باید آب شرب بندرعباس تامین می شد لذا طرح انتقال آب از سد استقلال میناب و استفاده از منابع آب زیر زمینی دشت میناب تشدید شد و همین امر باعث تشدید بحران در این منطقه شد لذا مدیریت منابع آب به سمت و سوی اجرای دو اقدام برای به تعادل رساندن سطح آب دشت میناب در دستور کار قرار خود قرار داد.

 

دو اقدامی که بعد از تنش آبی در میناب در دستور کار قرار گرفت بالابردن تلاش برای تامین آب شرب شهر بندرعباس از طریق آب‌شیرین کن‌ها و کاهش شدید انتقال آب از میناب به بندرعباس و در نهایت قطع آن بود که البته جای آن را تامین آب از سدهای شمیل و نیان و منابع آب زیر زمینی منطقه مذکور گرفت.

 

احداث آب شیرین کن ها با توجه به وجود منابع عظیم آب در دریا یکی از قابل اتکا ترین طرح ها برای تامین آب است که با استفاده از آن هم می توان آب مورد نیاز صنعت را تامین کرد و هم مشکل آب شرب شهرهایی مانند بندرعباس و بندرخمیر را برای همیشه مرتفع نمود که تا کنون نیز با افتتاح فازهای مختلف از آبشیرین‌کن‌های متعدد اقدامات مثبتی در این زمینه صورت گرفته است.

یکی دیگر از برنامه‌ها برای ایجاد تعادل در بیلان دشت میناب، تامین آب شرب از طریق منابع سطحی است. هرچه بتوان تامین آب شرب و دیگر نیازهای منطقه را به سمت منابع سطحی سوق دهیم یک گام به هدف اصلی خود که احیای دشت است نزدیک می‌شویم.

افتتاح تصفیه‌خانه جدید میناب از جمله این اقدامات است؛ با بهره‌برداری از این پروژه، آب شرب میناب از منابع سطحی (سد شهید بذرافشان سرنی) تامین می‌‌شود. از طرفی این سد توانایی تامین بخشی از آب موردنیاز شرب شهر بندرعباس را دارد؛ به همین جهت می‌توان گفت که نقش مهمی در ایجاد تعادل بیلان دشت ایفا می‌کند.

شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان نیز در حال اجرای خط انتقال آب از تصفیه‌خانه جدید میناب به مخازن شهری است و تاکنون نیز با پیشرفت مناسبی همراه بوده است.

یکی از مشکلاتی که مردم میناب در بهره‌مندی از آب شرب با آن روبرو بودند، افت فشار آب در برخی از ساعات شبانه روز بود؛ چراکه با تامین آب شرب منطقه از طریق منابع زیر زمینی، برخی از مناطق دچار افت فشار بودند که با افتتاح این تصفیه‌خانه و تامین آب شرب میناب از سد شهیدبذرافشان سرنی، این مشکل نیز حل خواهد شد و دیگر شاهد تغییر فشار آب شرب منطقه نخواهیم بود.

 

آنچه واضح است این است که شاید با توجه به تغییرات اقلیمی سال های خشک تری را در کشور شاهد باشیم لذا حراست از منابع خدادای آب باید بیش از پیش افزایش پیدا کند تا با پای خودمان به استقبال بحران و تنش های جبران ناپذیر حرکت نکنیم.

انتهای پیام /

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار