یک کارشناس گردشگری معتقد است، مرز می تواند یک فرصت بسیار خوب برای رونق گردشگری کرمانشاه باشد، اما تاکنون به واسطه برخی دلایل این اتفاق نیفتاده است.
کد خبر: ۹۶۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸ 29 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه ،به نقل از ایسنا،علیرضا مرادی بیستونی مرز را هم یک تهدید و هم یک فرصت برای بخش گردشگری کرمانشاه دانست و اظهار کرد: هرچند کرمانشاه ظرفیت های بسیاری برای جذب گردشگر از نظر تاریخی، طبیعی و فرهنگی و ...دارد، اما موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن این استان در غرب کشور به معضلی تبدیل شده که مانع از آن می شود تا گردشگران خارجی چندانی به استان بیایند.

وی تصریح کرد: زمانی که یک گردشگر خارجی قصد سفر به کشوری را دارد، پیش از آمدن به نقشه مناطق مختلف آن کشور نگاه می کند و سعی می کند شهرهایی را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کند که نوار قرمز نداشته باشند، این درحالی است که روی بخش هایی از کرمانشاه به واسطه همجواری با کشور عراق نوار قرمز کشیده شده و در نهایت این استان را به عنوان مقصد انتخاب نمی کند.

این کارشناس گردشگری در ادامه با تاکید براینکه مرز در عین اینکه یک تهدید برای بخش گردشگری است می تواند یک فرصت هم برای آن باشد، گفت: متأسفانه ما هیچگاه به واسطه مشکلات و مسائلی که در داخل کشور عراق بوده نتوانسته ایم از ظرفیت مرزهایمان استفاده کنیم و شاید اگر با یک کشور امن تر همسایه بودیم می توانستیم بهره های بیشتری برای بخش گردشگری ببریم.

وی افزود: یکی از شاهراه هایی که می توانستیم در ارتباط با کشور عراق از ان استفاده کرده و گردشگری خود را رونق دهیم، مرز خسروی بود که سالهاست تعطیل شده و زیرساخت های آنجا از جمله 10 هتلی که ساخته شده و حتی پایانه مرزی بدون استفاده مانده اند.

مرادی بیستونی اضافه کرد: پرویزخان هم یک مرز مهم دیگر استان است که تنها ترانزیت کالا در آنجا صورت می گیرد، اما متاسفانه تردد کامیون های ترانزیتی در این مرز به بخش هایی از زیرساخت های جاده ای ما آسیب زیادی وارد کرده و درصورتی که یک گردشگر بخواهد تا قصرشیرین سفر کند، در طول مسیر با دست اندازها و چاله های متعددی روبرو می شود.

وی به مشکلاتی که در بخش حمل و نقل هوایی برای جذب گردشگر داریم هم اشاره کرد و گفت: زمانی که یک گردشگر می خواهد به کشوری سفر کند یک مقصد ورودی را انتخاب می کند و یک مقصد را هم برای خروج از آن کشور. بنابراین شهرهایی را انتخاب می کند که پروازهای بین المللی داشته باشند که کرمانشاه فاقد چنین ظرفیتی است.

این کارشناس گردشگری اضافه کرد: کرمانشاه سالهاست هیچ پرواز بین المللی ندارد که به عنوان مقصد ورودی و یا به عنوان مقصد خروجی برای گردشگران خارجی باشد.

وی اضافه کرد: در برخی شهرهای گردشگرپذیر ایرلاین های مخصوص دارند و سالهای گذشته قرار بر این بود که کرمانشاه هم یک ایرلاین مخصوص به خود را داشته باشد که این اتفاق نیفتاد.

مرادی بیستونی گفت: در بخش ریلی هم قرار براین بود که قطار باعث تحول در بخش گردشگری کرمانشاه باشد، اما بواسطه برخی مشکلاتی که در این بخش داریم این اتفاق نیفتاد.

این کارشناس گردشگری تصریح کرد: در حال حاضر قطار کرمانشاه فقط هفته ای چند روز به مقصد مشهد در حرکت است و هیچ مسیر گردشگری دیگری را به غیر از ایستگاه های میان راهی ندارد، ازسوی دیگر خدمات آن هم ضعیف است، مثلا کوپه هایی نامناسب را برای این خط ریلی انتخاب کرده اند.

وی در ادامه به وضعیت جذب گردشگران داخلی در کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: ارزآوری و پول آوری با گردشگر خارجی است که چندان بهره ای از آن نداریم، اما در بخش گردشگر داخلی به نظر می رسد به مانند بسیاری از استان های گردشگر پذیر کشور ما هم تا حدودی جذب گردشگر داشته باشیم.

مرادی بیستونی تاکید کرد: با این وجود برای جذب بیشتر گردشگران داخلی هم باید زیرساخت هایی را فراهم کنیم که این مسئله می تواند از تزیینات ورودی شهر باشد تا استفاده از ظرفیت آبی که در داخل محوطه تاق بستان است.

وی سراب نیلوفر را از دیگر جاذبه های گردشگری استان دانست که تاکنون بهره چندانی از ظرفیت آن نبرده ایم و یادآورشد: طبق برآوردهای انجام شده هر گردشگر با دیدن خدمات خوب در شهری می تواند تعدادی گردشگر جدید را جذب کند و اگر مشکلی در خدمات برایش پیش آید می تواند با ذکر خاطرات منفی تعداد بیشتری گردشگر را از آن شهر دفع کند.

این کارشناس گردشگری بخش دیگری از مشکلات حوزه گردشگری استان را نبود آموزش ها دانست و افزود: سیستم آموزشی در حوزه گردشگری کرمانشاه ضعیف است و نتوانسته ایم نیروی های متخصص در بخش های مختلف خدمات گردشگری تربیت کنیم.

وی تصریح کرد: ما در حوزه گردشگری کرمانشاه نیروی متخصص آموزش دیده بسیار کم داریم، از آشپزهای ماهر در آشپزخانه ها گرفته تا دیگر فعالین ما در تاسیسات گردشگری.

مرادی بیستونی نداشتن مراکز ارائه خدمات 24 ساعته برای ارائه خدمت به گردشگران را از دیگر مشکلات بخش گردشگری کرمانشاه دانست و گفت: درحالی که بسیاری از شهرهای گردشگر پذیر مراکز 24 ساعته ارائه خدمات برای گردشگران همچون تعمیرگاه و غذاخوری و ...دارند، کرمانشاه فاقد چنین ظرفیتی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار