مدیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) بهره‌گیری از هوش مصنوعی در علوم انسانی و اسلامی را ضروری دانست و گفت: استفاده از جدیدترین دستاوردهای علمی بشر در حوزه هوش مصنوعی باید به عنوان یک اصل مورد توجه مراکز پژوهشی قرار گیرد.
کد خبر: ۹۶۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹ 29 April 2021

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی در آیین رونمایی از ۲ نرم افزار قرآنی که به صورت مجازی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در قم برگزار شد، با تاکید بر توجه به تحولات پرشتاب هوش مصنوعی و استفاده از آن در توسعه فرهنگ دینی گفت: غفلت از تحولات هوش مصنوعی و ابزارهای جدید هوشمند موجب آسیب و عقب ماندگی هایی پشیمان کننده می شود.

وی با خارق العاده توصیف کردن محصولات و نرم افزارهای مرکز علم اسلامی نور تاکید کرد: با همه دستاوردهای بزرگ این مرکز داشته اما باید به این نکته توجه کرد که نباید به سطح کنونی اکتفا کرد چرا که توقف در سطح فعلی به طور قطع موجب عقب ماندگی از تحولات پرشتابی است که در این حوزه در حال رقم خوردن است.

وی با تاکید بر اهمیت پژوهش پیرامون معارف قرآنی گفت: قرآن تنها کتابی است که کلام مستقیم خداند متعال است که مصون از تحریف بود و هیچ نمونه دیگری در جهان با این ویژگی وجود ندارد.

رجبی، کارهای علمی پیرامون قرآن را بسیار با اهمیت دانست و افزود: قرآن منبع اصلی معارف عالی اخلاقی،‌معنوی و انسانی است که بسیاری از مردم دنیا از آن بی بهره هستند و باید تلاش کرد که این معارف را در سطح جهان به بشریت عرضه کرد.

وی ادامه داد: محصولات و تولیدات ارزشمند مرکز تحقیقات علوم اسلامی علوم اسلامی به خوبی اطلاع رسانی نشده است که باید با اطلاع رسانی مناسب، بستر بهره گیری از این آثار توسط پژوهشگران و عموم مردم و علاقمندان به علوم قرآنی و اسلامی فراهم شود.

رجبی، افزود: تسهیل در دسترسی به منابع مختلف در کمترین زمان ممکن، تنوع داده ها از نظر کمی و کیفی، توسعه و ارتباط میان داده های مختلف موجود در علوم اسلامی از جمله ویژگی های مشترک تمام محصولات این مرکز است.

وی با بیان اینکه استفاده از این نرم افزارها موجب ارتقای سطح کیفی پژوهش ها در علوم قرانی و اسلامی می شود، گفت: شکل گیری زمینه های جدید پژوهشی و همچینین شکل گیری خلاقیت و نوآوری در حوزه پژوهش های قرآنی به کمک این نرم افزارها امکان پذیر شده است.

مدیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) کار جهادی، تکلیف محوری، اخلاص و توسل به اهل بیت(ع) را مهمترین لازمه کار در حوزه فعالیت های قرآنی دانست و گفت: هر جا کارها با روحیه جهادی همراه بوه است کارهای بزرگ در کمترین زمان محقق شده است.

۲ نرم افزار «دانشنامه تفسیر طبری» و «دانشنامه تفسیر صافی» امروز در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی رونمایی شد. این نرم افزارها دارای قابلیت جستجوی مفاهیم و موضوعات در متن کتاب است ضمن اینکه ۲ نرم افزار علاوه بر ارائه متن کتاب، برای اولین بار دسته بندی ها و فهرست هایی از موضوعات را هم ارائه کرده‌ که این کار در نوع خود بدیع است./

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار