پیروی از یک برنامه غذایی درست در ماه رمضان با توجه به شرایط کرونایی حائز اهمیت است. در واقع با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و با استفاده از گروه‌های غذایی و جایگزین‌های آنها، سیستم ایمنی بدن را می‌توان تقویت کرد.
کد خبر: ۹۶۰۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵ 28 April 2021

به گزارش تابناک سمنان ماه مبارک رمضان امسال در حالی سفره خوان و رحمت خود را بر روی بندگان گسترانیده که مانند سال گذشته با بیماری مرموز کرونا همراه است و همین مساله مهم علاوه بر کاهش اجتماعات معنوی این ایام، قرنطینه خانگی، رعایت مستمر مسائل بهداشتی، لزوم توجه به نکات تغذیه‌ای در این ایام خاص را برای افراد روزه‌دار بیش از گذشته ضروری کرده است.

ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن، ماه مغفرت و آمرزش، ماه جود و کرم، ماه بخشش و نیکوکاری، ماه ایثار و از خود گذشتگی، ماه جهاد و کوشش، ماه سعی و تلاش، ماه رحمت و سازندگی و ماه ضیافت الله است.

رسول اکرم (ص) فرمودند: چون رمضان آید، دروازه‌های بهشت گشوده و دروازه‌های دوزخ بسته گردد و شیاطین به زنجیر کشیده می‌شوند.

 

تغذیه روزه داری در ایام کرونا/ توصیه‌های تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ماه مبارک رمضان و روزگار کرونایی

شیوع ویروس کرونا باعث شده است که ماه رمضان امسال همچون ماه رمضان سال گذشته بسیار مهم باشد، زیرا این ویروس میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان آلوده و هزاران نفر را به ویژه افراد دارای نقص ایمنی را از پای در آورده است.

رعایت مسائل بهداشتی و درمانی و حمایت از سیستم ایمنی بدن از روش‌های موثر در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها است، اما تغذیه مناسب از مهمترین عوامل برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود.

آیا روزه داری باعث تضعیف بدن می‌شود؟

در شرایط کنونی بسیاری از مسلمانان هستند که شک دارند آیا می‌توانند روزه بگیرند یا نه، چرا که نگران هستند روزه گرفتن اثر منفی بر روی ابتلا به بیماری کرونا داشته باشد.

مصطفی حسینی کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی سمنان در این باره می‌گوید: تحقیقات علمی نشان داده است که روزه داری تأثیری در ابتلاء به بیماری کرونا ندارد و چه بسا سبب پیشگیری از این بیماری نیز می‌شود.

او گفت: روزه داری سبب تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهابات و کاهش بروز برخی بیماری‌ها می‌شود.گرسنگی سبب می‌شود تا سیستم دفع مواد زائد در بدن فعال شود و طی استمرار یک ماهه روزه داری مواد زائد به مقدار زیادی از بدن دفع می‌شود.

 

تغذیه روزه داری در ایام کرونا/ توصیه‌های تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن

حسینی افزود:اگر افراد بیماری خاصی دارند و یا هم اکنون به کرونا مبتلا شده اید، حتما در این باره با پزشک خود مشورت کنند و در صورت صلاح دید پزشک از روزه گرفتن خودداری کنند.

توصیه‌های مهم تغذیه‌ای برای پیشگیری از بیماری کرونا در ماه رمضان

حسینی تاکید کرد:یکی از توصیه‌های مهم تغذیه‌ای در ماه رمضان دریافت مایعات کافی در بازه زمانی افطار تا سحراست. با توجه به اینکه خشکی دهان و کم آبی بدن از عوامل خطر بیماری کرونا هستند، توصیه می‌شود در وعده سحری، مایعات بیشتری استفاده شود مانند آب میوه‌های طبیعی شربت‌های کم شیرین نظیر شربت خاکشیر، دوغ بدون نمک، چای کمرنگ قرار دهند و در مقابل، مصرف نوشابه‌های گازدار، شربت ها، چای پررنگ و قهوه توصیه نمی‌شود.

 

تغذیه روزه داری در ایام کرونا/ توصیه‌های تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن

همچنین روزه‌داران به منظور کاهش عوارض کم آبی، تقویت سیستم ایمنی و در امان ماندن از بیماری کرونا ضمن پرهیز از قرارگیری در نور مستقیم آفتاب، در سبد غذایی خود مصرف میوه ها، سالاد، سبزی خوردن، لیموترش یا سبزی‌هایی که آب میان بافتی بیشتری دارند استفاده شود؛ مثل کاهو، خیار، گوجه فرنگی، البته از منظر طب ایرانی جهت پیشگیری از عوارضی مانند سوءهاضمه و نفخ شکم، توصیه شده مصرف مایعات و میوه‌ها همزمان با غذا نبوده و حدود یک ساعت و نیم بعد از صرف غذا باشد.

مصطفی حسینی توضیح داد: وعده‌های سحری، افطار و شام وعده‌های اصلی در ماه رمضان هستند. افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند، باید غذا‌هایی را در وعده سحر بخورند که با تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن آن‌ها نقش مهمی در حفظ کارایی و جلوگیری از کم آبی بدن، ضعف و خستگی داشته باشد. اگر وعده سحری شیرین استفاده شود، ترشح انسولین در بدن افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند یکی از عوامل احساس گرسنگی زودرس در افراد باشد. برای وعده سحری باید منابع کربوهیدرات‌های پیچیده و دارای فیبر انتخاب شود که قند خون را به آهستگی افزایش می‌دهند؛ مانند غلات، حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌ها که فیبر موجود در آن ها، به حفظ قند خون در محدوده طبیعی در طول روزه داری کمک می‌کند.

او اظهار داشت: استفاده از سایر مواد غذایی پرفیبر مانند تخم شربتی، حبوبات، جو دوسر در وعده سحر به دلیل اینکه تامین آب بدن برای مدت طولانی‌تر و همچنین جلوگیری از یبوست را به همراه دارد، توصیه می‌شود.

توصیه می‌شود در وعده سحری از مصرف هرگونه شیرینی، زولبیا، بامیه و موارد مشابه و غذا‌های سرخ شده و چرب پرهیز شود، زیرا علاوه بر اینکه عامل تضعیف سیستم ایمنی است، تشنگی در طول روز را هم بیشتر می‌کند.

همچنین استفاده از غذا‌های سبک مثل نان سبوسدار با پنیر و سبزی یا مغزها، شیر برنج، فرنی، انواع سوپ و آش کم چرب و یا انواع سبزی‌های پخته مثل کدو، کلم و هویج انتخاب‌های مناسبی برای وعده افطار هستند.

 

تغذیه روزه داری در ایام کرونا/ توصیه‌های تغذیه‌ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن

‌نمی‌توان گفت که افراد روزه دار به هیچ عنوان در معرض خطر ابتلاء به کرونا نیستند، زیرا هر فردی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکند در خطر ابتلاء قرار می‌گیرد، اما با توجه به نقش‌های بسیار زیاد روزه داری در پیشگیری از بیماری‌ها، ارتقا سلامت و با توجه به اثر روزه داری در تقویت سیستم ایمنی و کاهش استرس، میزان ابتلاء روزه داران به بیماری کرونا کم است.

در ایام روزه داری در ماه مبارک رمضان، با طولانی شدن روز‌ها و ساعات بیشتر گرسنگی، مصرف ۳ وعده غذایی سحری، افطاری و شام اهمیت خاصی دارد. حذف هر یک از این وعده‌ها می‌تواند اصل تعادل و تنوع رژیم غذایی را مختل کرده و کمبود ریز مغذی‌ها و در نتیجه تضعیف سیستم ایمنی را به دنبال داشته باشد. با تضعیف سیستم ایمنی، توانایی بدن برای مقابله کارآمد با ویروس کرونا کاهش می‌یابد. با رعایت اصول صحیح تغذیه در ایام روزه داری، می‌توان این فریضه الهی را بدون تهدیدی برای سلامتی به جا آورد.

گزارش از شبیری

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار