به غیر از ایران در سایر کشورهای تولید کننده گل محمدی گلاب محصولی فرعی است. ایران بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در جهان را دارد اما سهمی تقریبا معادل صفر را از بازار جهانی به عنوان محصول نهایی فرآورده های این گل که اسانس تام، ابسلوت، کانکریت، عطر و ادکلن و خوشبو کننده ها، مکمل ها و دارو است را دارد که این شرایط باید در جهت بهره برداری حداکثری از زنجیره ارزش این گیاه تغییر یابد.
کد خبر: ۹۶۰۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰ 28 April 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: سابقه ایران در صنعت گلاب گیری به ۲۵۰۰ سال پیش باز می گردد. محصول عمده گل محمدی، گلاب و اسانس گلبرگ خشک است که از آنها در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می ‌‌شود.

در این میان میمند استان فارس واقع در ۹۰ کیلومتری مرکز استان سبقه ای طولانی‌تر و چهره ای شناخته شده تر در صنعت گلاب گیری دارد. جای جای میمند کشتزارهای گل پیداست و در این شهر هرجایی هم که باغ میوه‌ باشد دور آن را حصار گل محمدی پوشانیده و در این شهر قدم و به قدم ردی از گل، گلاب و گلابگیری مشاهده می شود.

اردیبهشت ماه آغاز برداشت گل محمدی است که تا خردادماه ادامه می یابد

یکی از تولیدکنندگان عرقیجات در میمند در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: امسال به دلیل اینکه هوا زودتر گرم شده، برداشت گل محمدی نیز از اواسط فروردین ماه آغاز شده و تا اواسط خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: شغل اصلی مردم میمند کشاورزی است که با داشتن بیش از هزار و ۵۵۰ هکتار مزرعه گل محمدی و بیش از ۹۰ کارگاه عرقیات حرف بسیاری در این صنعت در سطح کشور و دنیا دارد.

حسن غضنفری با بیان اینکه سالانه بیش از ۱۰ هزار تن گلاب در میمند تولید می شود، افزود: علاوه بر کارگاه های گلاب گیری سنتی و صنعتی، اخیرا دیگ‌های گلاب گیری خانگی نیز مرسوم شده که به این ترتیب ۸۰ درصد مردم در این فصل مشغول گل چینی و گلاب گیری هستند.

وی با بیان اینکه مزارع گل محمدی به صورت دیم و آبی کاشته می شوند، اذعان داشت: متوسط برداشت گل محمدی در هر هکتار بستگی به میزان کاشت و تراکم گل در آن مزرعه داشته اما به طور متوسطه ۴ تا ۶ تن گل محمدی در هر هکتار برداشت می شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به روش های مختلف گلاب گیری که سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی می باشد، گفت: در میمند روش مرسوم گلاب گیری سنتی بوده که در روش سنتی بسته به میزان درصد گلی که در دیگ ریخته می شود، به انواع سبک، سنگین، دو آتشه و یک به یک تقسیم می گردد.

برداشت گل محمدی در میمند به صورت خانوادگی به عنوان شغل و پیشه قدیمی میمندی ها انجام می شود

وی درخصوص برداشت گل محمدی عنوان کرد: برداشت گل محمدی در میمند به صورت خانوادگی به عنوان شغل و پیشه قدیمی میمندی ها انجام می شود که در کنار آن صنعت شیشه گری نیز رونق داشته است.

این تولیدکننده عرقیات در میمند ادامه داد: صبح زود بهترین زمان برای برداشت گل محمدی می باشد زیرا هنگامی که گل محمدی کمتر آفتاب خورده باشد، کیفیت گلاب و اسانس بهتری خواهد داشت.

قابل ذکر است که گل محمدی گیاهی کم آب و مقاوم بوده و بسیاری از مزارع گل محمدی در میمند نیز به همین دلیل به صورت دیم کشت می شوند.

غضنفری درخصوص بازار مصرف گلاب های میمند اظهار داشت: ۶۰ درصد گلاب میمند وارد بازار داخل شده و مابقی به کشورهای دیگر نظیر حوزه خلیج فارس و اروپا صادر می شود.

وی همچنین گفت: متاسفانه در موضوع گل محمدی نیز ما بیشتر به خام فروشی روی آورده ایم در صورتیکه اگر امکانات و تسهیلات لازم در اختیار تولیدکنندگان عرقیات باشد، می توانند با فرآوری آن و تولید انواع کرم ها و محصولات آرایشی بهداشتی، اتفاقات بسیار خوبی را رقم زده و جلوی خروج ارز از کشور و استان را بگیرند.

او با بیان اینکه از قسمت های مختلف گل محمدی می توان استفاده کرد، گفت: از گلبرگ های به عنوان ادویه، غنچه آن در عطاری ها و حتی از تفاله های آن به عنوان کود کمپوست می توان استفاده کرد و به این ترتیب هیچگونه پسماند مضری برای محیط زیست وجود ندارد.

 

 گل محمدی برترین گونه دارای اسانس رز است، اسانسی که به طلای مایع نیز شهره می باشد و هدف اصلی از کشت آن در ایران تولید گلاب است.

به غیر از ایران در سایر کشورهای تولید کننده گل محمدی گلاب محصولی فرعی است. ایران بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در جهان را دارد اما سهمی تقریبا معادل صفر را از بازار جهانی به عنوان محصول نهایی فرآورده های این گل که اسانس تام، ابسلوت، کانکریت، عطر و ادکلن و خوشبو کننده ها، مکمل ها و دارو است را دارد که این شرایط باید در جهت بهره برداری حداکثری از زنجیره ارزش این گیاه تغییر یابد.

چراکه بالاترین سطح از زنجیره ارزش را تولید و عرضه نهایی ترین محصول با کیفیت و قیمتی رقابتی در سطح بین المللی و بازار جهانی تشکیل می دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار