سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، بافت تاریخی را یک سرمایه ملی و حفظ آن را واجب دانست و در عین حال اظهار کرد: البته این بافت تاریخی نباید مانع توسعه شهری باشد.
کد خبر: ۹۵۹۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳ 28 April 2021

به گزارش تابناک قم، علیرضا ارجمندی در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان با بیان این که پیش از این حدود ۳۱۵ هکتار از اراضی قم به عنوان اراضی تاریخی و بافت فرسوده به صورت یکپارچه تعریف شده بود خاطر نشان کرد: حدود ۶۰ هکتار از  این مقدار در سطح ملی کاهش یافته، اما حدود ۲۵۰ هکتار فعلی نیز برای مردم، شهرداری و عرصه گردشگری سبب بروز مشکلاتی شده است.

وی اضافه کرد: مقرر شده است تا در هفته آینده و در جلسه ای با حضور برخی مسؤولان و نمایندگان سازمان بازرسی، این مشکل را با دیدگاه جزئی تر و کارشناسانه تر مورد بررسی و دقت نظر قرار دهیم تا بتوانیم برای حل مشکلات مربوط به آن در حوزه استانی و ملی تلاش کنیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم ادامه داد: بدیهی است که راه حل پایه ای این مشکل، یکپارچه ندیدن محدوده تاریخی و فرسوده در شهرها، بلکه لکّه لکّه دیدن آن است.

وی با تصریح بر این که ۱۱ منطقه گردشگری در استان به عنوان مناطق نمونه گردشگری، حائز مصوبه هیئت وزیران است تأکید کرد: تنها دو مورد از این مناطق به فاز نخست بهره برداری رسیده است، چراکه سایر آن ها با مشکلاتی مانند مسائل قانونی و حقوقی دست و پنجه نرم می کنند که یکی از آن ها، منطقه طرلاب است.

ارجمندی افزود: البته جلساتی با سرمایه گذار این منطقه برگزار شده است تا بتوان با رفع مانع قضایی، ۳۰۰ هکتار از منطقه طرلاب را به عنوان بخش گردشگری به راه اندازی نزدیک کرد که بدیهی است در صورت عدم توافق لازم، مراحلی مانند خلع ید و فراخوان جدید پیگیری و دنبال خواهد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم سپس به شناسایی ۱۰۰ هکتار منطقه گردشگری در اطراف حوض سلطان قم اشاره کرد و گفت: سرمایه گذار این طرح در حال پیگیری فعالیت است تا بتوان در دو ماه آینده، آن را آماده بهره برداری کرد.

وی تعیین تکلیف سایر مناطقه نمونه گردشگری استان مانند کهک، طایقان و گنبد نمکی را از برنامه های مهم اداره کل متبوع خود عنوان کرد و بیان داشت: این تعیین تکلیف ها به صورت ویژه در سال جاری و تا حصول نتیجه، پیگیری و دنبال خواهد شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار