معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه گفت: امسال حدود ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار از مزارع آبی استان زیر کشت دانه استراتژیک کلزا رفته است.
کد خبر: ۹۵۹۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷ 28 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،افشین صفوی ، از محصول کلزا به عنوان یک محصول استراتژیک یاد کرد و اظهار داشت: از این محصول روغن به دست می‌آید، بنابراین نقش بسیار مهمی در افزایش ضریب خوداتکایی تولید روغن دارد.

وی استان کرمانشاه را به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید محصول کلزا در کشور معرفی کرد و گفت: امسال حدود ۳ هزار و ۱۰۰ هکتار از مزارع آبی استان زیر کشت دانه استراتژیک کلزا رفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه با اشاره به آفت بسیار مهم محصول کلزا، گفت: اگر به موقع با افت سنک بذرخوار کلزا مبارزه نشود و سم‌پاشی صورت نگیرد، می‌تواند تا حدود ۴۰ درصد محصول را از بین ببرد.

وی ادامه داد: الان حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد گل‌های مزارع کلزا در مناطق معتدل استان ریخته و وارد مرحله غلاف‌دهی شده در این مرحله است که افت خسارت می‌زند.

صفوی در توضیح کارهایی که کشاورزان در این مقطع زمانی برای مصون کردن مزرعه در برابر این آفت باید انجام دهند، گفت: کشاورزان باید با استفاده از سم «دورسبان» به میزان 1.5 لیتر در هکتار مزارع خود را سم‌پاشی کنند.

وی اضافه کرد: بیشتر کشاورزان حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر محلول سمی را برای مبارزه با آفات به‌کار می‌برند در حالی که برای این افت باید حدود ۵۰۰ لیتر محلول سمی استفاده و از پایین تا بالای بوته با محلول سم شست‌وشو شود، چرا که این آفت علاوه بر اینکه روی بوته‌ها است داخل خاک و سطح زمین هم است.

صفوی با بیان اینکه سم «دورسبان» فروشگاه های فروش سموم در سراسر استان موجود است، گفت: بهتر است سم‌پاشی در ساعات خنک روز و با استفاده از سم‌پاش‌های توربینی زراعی انجام شود.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار