گزارش مرکز آمار از نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ١٤٠٠ حاکیست که کرمانشاه در صدر جدول تورم قرار گرفته است؛ اتفاقی که به گفته یک استاد اقتصاد دلایل متعددی دارد و برای رساندن نرخ تورم استان به میانگین کشوری، نظارت برخرده‌فروشی‌ها ضروری است.
کد خبر: ۹۵۹۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳ 28 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به عدد ٣٨.٩ درصد رسید.

بر اساس این گزارش، بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه با ٤٢.٩ درصد مربوط به استان کرمانشاه و کمترین نرخ هم با ٣٥.٨ درصد مربوط به استان قم است.

استان های کردستان و خراسان شمالی نیز با ۴۲.۸ و ۴۲.۶ درصد، دومین و سومین استان های گران کشور هستند و استان های مرکزی و مازندران با نرخ تورم ۳۵.۹ درصد دیگر استان های ارزان کشور پس از قم بوده اند.

قرار گرفتن استان کرمانشاه در صدر جدول تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ماه ١٤٠٠ در حالی است که این استان در سال ۱۳۹۷ با ۱۳ رتبه بهبود در جایگاه سیزدهم کشور نشست و در سال ۱۳۹۸ هم با ۱۴ رتبه بهبود به رتبه بیست و هفتم و جزو پنج استان با تورم پایین رسید.

نرخ تورم در ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٩ هم عدد ٣٢.٢ درصد بود که در آن استان کرمانشاه با نرخ ۳۰.۴ در رتبه ششمین استان ارزان کشور قرار داشت.

برخی از کارشناسان رهاشدگی بازار خرده فروشی و کم کاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به عنوان نماینده سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان را از دلایل بیشتر شدن نرخ تورم کرمانشاه از میانگین کشوری می دانند.


جدول نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ماه ١٤٠٠
دلایل افزایش نرخ تورم کشور

در زمینه دلایل افزایش نرخ تورم، یک استاد اقتصاد دانشگاه های کرمانشاه گفت: یکی از عوامل افزایش نرخ تورم فروردین ماه در کشور افزایش میزان دستمزد توسط دولت از ۳۹ تا ۴۶ درصد نسبت ‌به سال گذشته بوده است.

«سهراب دل‌انگیزان» در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی دیگر از علل افزایش هزینه‌های تولید، گران شدن قیمت برق حتی تا ۴۲۰ درصد برای امسال بوده ‌است که می‌تواند تاثیر محسوسی در افزایش قیمت کالا داشته باشد.

او اظهار کرد: از سوی دیگر هزینه‌های حمل‌ و نقل هم به ‌شدت افزایش‌ یافته و انتقال کالا از کارخانه تا بازار مصرف نیازمند پرداخت هزینه بیشتری است به‌طوری‌که در استان کرمانشاه هزینه حمل ‌و نقل بارهای کوچک داخل‌شهری از حدود ۳۰ به ۸۰ هزار تومان و بارهای خارج شهری هم حدود ۲ برابر افزایش داشته ‌است که به ‌شدت بر روی قیمت کالاهایی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، تأثیر خواهد داشت.

«تورم انتظاری» دیگر عاملی است که از دیدگاه دل‌انگیزان در رشد نرخ تورم در فروردین امسال تاثیر مستقیم داشته‌ است. به گفته او تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و خرده‌فروش‌ها تصور می‌کنند که امسال میزان بالایی از تورم را خواهیم داشت و همین تورم انتظاری را به یکباره بر روی قیمت کالاها اعمال کرده‌اند درحالی‌که در سال‌های گذشته هر ماه تنها چند درصد به قیمت کالاها اضافه می‌شد و نرخ تورم سالانه در طول سال توزیع می‌شد.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: اگر شیوه فعلی برای افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه پیدا کند، نرخ تورم امسال بیشتر از صددرصد خواهد شد.

چرا کرمانشاه گران‌ترین استان کشور شد؟

دل‌انگیزان در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا کرمانشاه در ۱۲ ماهه منتهی به فروردین امسال گران‌ترین استان کشور شد، گفت: طبیعی است که بازار کشور رقابتی نیست و هیچ بخش اقتصادی ما بدون دخالت دولت فعالیت نمی‌کند اما همه‌ چیز در بخش خرده‌فروشی رها شده ‌است.

او اظهار کرد: کنترل و نظارت پایین بر خرده‌فروشی‌ها یکی از عوامل بالاتر بودن نرخ تورم استان کرمانشاه از سایر استان‌ها بوده ‌است و در واقع در این زمینه یک رهاشدگی بالایی وجود دارد که لازم است توسط نهادهای مربوط از جمله استانداری و دادگستری رسیدگی شود و اصولی برای قیمت‌گذاری و نظارت در نظر گرفته شود.

استاد اقتصاد دانشگاه‌های کرمانشاه گفت: دوری استان کرمانشاه از مرکز و تولیدکننده‌ها هم از دیگر عوامل بالا رفتن قیمت کالاهاست چنان‌که در این استان که مرکز تولید لبنیات است، محصولات و فرآورده‌های لبنی استان‌های شمالی و شرقی هم در همه مغازه‌ها و فروشگاه‌های آن وجود دارد و طبعا دور بودن از تولیدکننده‌ها به معنی هزینه‌ بالاتر حمل ‌و نقل و بیشتر شدن قیمت کالاها است.

 

او در عین‌ حال با اشاره به تصور اشتباه خرده‌فروش‌ها از بالا بردن قیمت کالاها گفت: عرضه کنندگانی که قیمت‌ها را به‌صورت غیرمتعارف بالا می‌برند، فکر می‌کنند که سود خود را تضمین کرده‌اند اما به این‌ موضوع فکر نمی‌کنند که این افزایش قیمت، قدرت خرید مصرف‌کننده و میزان خرید او را کاهش می‌دهد و سبب پایین آمدن میزان مالیات ستانده و ارزش‌افزوده و تحت تاثیر قرار گرفتن کل اقتصاد استان می‌شود و این موضوع هم به معنی زیان کلی به همه است.

دل انگیزان در پایان گفت: نرخ تورم در کل کشور بالاست و استان کرمانشاه گرچه بیشترین تورم کشور را داشته اما تنها چند درصد از میانگین کشور بالاتر است که مسوولان استانی می توانند برای مهار این چند درصد برنامه ریزی کنند.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله و بیش از ۹۰۰ هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و ۲ گمرک رسمی در ‌مرز عراق.

کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار