مدیرکل دامپزشکی لرستان:
مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: ۲ طرح ایمن‌سازی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل و دام‌های سبک در برابر طاعون امسال در استان اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۹۵۹۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲ 28 April 2021

به گزارش تابناک لرستان، مصطفی زبردست روز چهارشنبه در گفت و گو با اهالی رسانه اظهار داشت: از ۱۵ فروردین ماه سال جاری واکسیناسیون طیور بومی استان بر علیه نیوکاسل بصورت رایگان در استان آغاز شده است و تاپایان خرداد ماه انیده ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این طرح به صورت رایگان و با استفاده از توان بخش دولتی به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری نیوکاسل در جمعیت طیور بومی استان انجام می‌شود تا از سرایت این بیماری به طیور صنعتی جلوگیری شود.

به گفته وی نیوکاسل از جمله بیماری‌های خطرناک طیور است که در صورت همه‌گیری، خسارت و تلفات بالایی را به همراه دارد و می‌تواند تا ۹۰ درصد از طیور را از بین ببرد.

وی تصریح کرد: در زمان وقوع بیماری نیوکاسل، به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی،  نمی‌توان درمان قطعی را انجام داد بنابراین بهترین راه برای مقابله با این بیماری، پیشگیری و واکسیناسیون است.

زبردست با بیان این که واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل به صورت خوراکی است افزود: واکسن فقط داخل ظرف آبخوری تمیز به صاحبان طیور بومی تحویل داده می‌شود و باید ظرف ۲ ساعت توسط پرندگان مصرف شود.

وی افزود: همچنین طرح واکسیناسیون سه میلیون راس دام سبک بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با استفاده از ظرفیت های دولتی و خصوصی استان اغاز شده و این طرح به مدت سه سال متوالی براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در استان انجام خواهدشد.

به گفته وی طاعون نشخوارکنندگان کوچک، از جمله بیماری ویروسی بسیار واگیردار گوسفند و بز است که  قابلیت سرایت از دام اهلی به حیات  وحش را دارد و در صورت انتقال خسارات و تلفات شدیدی درحیات وحش برجا می‌گذارد.

وی گفت: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه آغاز شده و دام مبتلا به این بیماری شدت لاغر شده و در نهایت تلف می‌شود.

زبردست واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی به‌صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و و سایل نقلیه به دامداری مهم ترین راه پیشگیری ازبیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

وی خاطرنشان کرد: دامداران درصورت بروز بیماری، برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری باید از جابه جا کردن دام  خودداری کرده و اقدامات قرنطینه را اجرا  کنند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان ادامه داد: در سال گذشته طرح های واکسیناسیون تب مالت، آبله، تب برفکی و نیوکاسل  در استان انجام شدو بر اساس برنامه ریزی های انجام شده امسال نیز بر اساس تقویم زمان بندی بعد از اتمام طرح واکسیناسیون نیوکاسل و طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسیناسیون تب مالت، تب برفکی دام سنگین و آبله و شاربون نیز انجام  خواهد شد.

وی عنوان کرد: اکنون سه میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام سبک و ۱۵۰ هزار راس دام سنگین در مناطق روستایی و عشایری لرستان وجود دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار