بررسی وضعیت استان فارس به لحاظ نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه نشان می‌دهد که استان فارس در هر ۳ فاکتور خانوارها، خانوارهای روستایی و خانوارهای شهری تورمی بیش از میانگین کشوری را در فروردین ماه امسال تجربه کرده است.
کد خبر: ۹۵۹۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰ 28 April 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: در دنیای امروز چه کسانی که اخبار اقتصادی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند و چه کسانی که علاقه‌ای به این نوع اخبار ندارند، با یک مفهوم به خوبی آشنا هستند و آن « تورم» است. در یک تعریف ساده تورم به روند فزاینده و غیرمنظم افزایش قیمت‌ها می‌گویند و نرخ تورم افزایش، کاهش یا ثبات در قمیت مصرف‌کننده کالاها و خدمات را نشان می‌دهد.

در توضیح نرخ تورم از 3 مفهوم، تورم سالانه، تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه استفاده می‌شود که بر این اساس منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل و نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

براساس آنچه مرکز آمار ایران اعلام کرده است، در فروردین ماه 1400 عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور به 306.1 رسید که نسبت به ماه قبل 2.7 درصد افزایش را نشان می‌­دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٤٩.٥ درصد است و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه برای خانوارهای کشور به عدد 38.9 درصد را نشان می‌دهد.

شاخص کل در این ماه برای خانوارهای شهری به 302.7 رسید که نسبت به ماه قبل 2.6 درصد افزایش را نشان می­‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه برای خانوارهای شهری به 38.6 درصد رسیده است.

 

همچنین این شاخص برای خانوارهای روستایی به عدد 325.4 رسید که نسبت به ماه قبل 3 درصد افزایش داشته و نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه برای خانوارهای روستایی به 40.6 درصد رسیده است.

بررسی وضعیت استان فارس به لحاظ نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه نشان می‌دهد که استان فارس در هر 3 فاکتور خانوارها، خانوارهای روستایی و خانوارهای شهری تورمی بیش از میانگین کشوری را در فروردین ماه امسال تجربه کرده است.

بر این اساس نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه در استان فارس 40.7 درصد است که از میانگین 38.9 درصدی کشور بیشتر است و این استان در این فاکتور در رتبه نهم پس از استان‌های کرمانشاه، کردستان، خراسان شمالی، همدان، چهارمحال بختیاری، آذربایجان شرقی، ایلام و هرمزگان قرار گرفته است.

در نرخ تورم دوازده ماهه خانوارهای شهری نیز استان فارس بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد. براساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم دوازده ماهه خاوارهای شهری در کشور 38.6 بوده که این نرخ در استان فارس 39.6 درصد است.

در این شاخص استان فارس پس از استان‌های کردستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، خراسان شمالی، ایلام، گلستان، همدان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، خوزستان و زنجان در رتبه 14 کشوری قرار دارد.

در نرخ تورم دوازده ماهه خانوارهای روستایی نیز نرخ تورم استان فارس بالاتر از میانگین کشوری و این افزایش نسبت به نرخ تورم خانوارهای شهری نیز بیشتر است. براساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم دوازده ماهه خانوارهای روستایی در کشور 40.6 درصد است که این میزان در استان فارس 44.8 است.

در این فاکتور فارس پس از استان‌های همدان، یزد، کرمانشاه، بوشهر و خراسان شمالی در رتبه پنجم کشوری قرار گرفته است.

گرانی‌ها و بالاتر بودن نرخ تورم در استان فارس نسبت به میانگین کشوری نشان می‌دهد که نظارت‌ها بر بازار در استان به گونه‌ای که شایسته است وجود نداشته و انتقاد و گلایه مردم نسبت به گرانی‌های سرسام‌آور و لجام گسیخته به حق است.این موضوع به ویژه در بازار مرغ این روزها بیش از هر کالای دیگری خود را نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار