عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به همراه گروهی از دانشجویان پژوهشگر این دانشگاه برای نخستین بار در کشور با طراحی، ساخت و بومی سازی پنج مدل از فیلترهای تخصصی، دستگاه پیشرفته پالایش هوا تولید کردند.
کد خبر: ۹۵۹۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰ 27 April 2021

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، علی اشرفی، سرپرست تیم سازنده به همراه دانشجویانی از دانشکده‌های مهندسی مواد، مهندسی مکانیک و مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت دستگاهی با استاندارد دستگاه‌های مشابه خارجی و مطابق با آخرین یافته‌های علمی پژوهشگران دانشگاه ماساچوست آمریکا شدند.

دانشیار دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ویژگی‌های این محصول کاربردی گفت: بحران آلودگی هوا و شیوع ویروس کرونا، نگرانی‌هایی در خصوص تصفیه هوا در محیط‌های بسته را به همراه داشت و این موضوع جمعی از دانشجویان فعال این دانشگاه را بر آن داشت تا ضمن مطالعه بر روی دستگاه‌های معتبر بین المللی، نمونه‌ای منحصربه‌فرد در کشور را تولید کنند.

علی اشرفی با بیان اینکه پنج نوع از فیلترهای تخصصی به کار رفته در این دستگاه در آزمایشگاه دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی، ساخته و بومی سازی شده است افزود: برای افزایش راندمان این دستگاه، علاوه بر فیلترهای G4، هپا، جاذب آلاینده‌های گازی، و فوتوکاتالیست، فیلترهای آنتی باکتریال از نوع نانو با هدف جذب و غیرفعال‌سازی باکتری‌ها و ویروس‌ها و همچنین فیلتر ضدویروس با توانایی غیرفعال‌سازی حرارتی ویروس SARS_COV_2 به کار گرفته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات ناشی از آلودگی هوا در کلان شهرها نیاز به استفاده از دستگاه‌های پالایش هوا با برخورداری از فیلترهای جاذب آلاینده گازی، در محیط خانه‌ها، اداره‌ها و مراکز درمانی بسیار ضروری است.

اشرفی اضافه کرد: فیلترهای ساخته شده از مواد جاذب قوی با توانایی جذب گازهای مضری چون فرمالدئید، NOx ،Sox و فیلترهای فتوکاتالیست با توانایی اکسیدکنندگی بالا در برابر ترکیبات شیمیایی و میکروارگانیسم ها، کارکرد این دستگاه را در مبارزه با بیماری‌های ویروسی افزایش می‌دهد.

دانشیار دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان توجه به اثرات زیست محیطی را در طراحی این دستگاه مهم دانست و تصریح کرد: با استفاده از لامپ ماورای بنفش فاقد اوزون، راندمان پالایش هوا افزایش یافته است و بدون انتشار گاز اوزون به محیط، شرایط را برای تنفس سالم فراهم می‌شود.

وی با اشاره به توانایی دستگاه ساخته شده در جذب ریزگردها تأکید کرد: بهره گیری از فیلتر اولیه G4 و فیلتر هایHEPA ، امکان جذب ذرات بین ۱ تا ۳ میکرون مانند گرد و غبار و جذب ذرات ۳ دهم میکرون با راندمان بالای ۹۹ درصد را به وجود آورده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار