با این حال به نظر می رسد اختلافات شدید نمایندگان شیراز و اعضای شورا که منجر به انجام مصاحبه هایی انتقادی نسبت به عملکرد دیگری، طی یک سال گذشته شده است، مانع از آن شده که دو طرف حتی قادر به انجام گفت‌وگو برای تعامل در مسیر حل مشکل مردم باشند. از این منظر پر بیراه نیست اگر بگوییم شیراز در یک سال گذشته، قربانی دعواهای سیاسی 4 نماینده مجلس و 13 عضو شورای شهرش بوده است.
کد خبر: ۹۵۹۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵ 27 April 2021

تابناک فارس به نقل از ایلنا: حضور دو شهردار سابق شیراز در میان فهرست 4 نفره نمایندگان مجلس که از قضا یکی از آنها تا همین 4 سال پیش سکان مدیریت شهر را در اختیار داشت، سبب شده که دو طرف بارها یکدیگر را به عملکرد ضعیف متهم کنند.

بسیاری معتقدند در پیش بودن انتخابات شوراهای شهر که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، سبب شدت گیری این حملات از سوی دو گروه نمایندگان شیراز در مجلس و شورای شهر به یکدیگر شده است با این وجود آنچه در این میان فراموش شده، همکاری و هم افزایی اعضای این دو نهاد برای حل مشکلات مردم شیراز است.

به ویژه آنکه شهر شیراز که هم زمان در حال احداث پروژه‌هایی مانند خط 2 مترو است، بسیار نیازمند کمک‌های دولتی برای تکمیل این خط، خرید واگن و همچنین نوسازی و افزایش تعداد اتوبوس‌های شهری است.

با این حال به نظر می رسد اختلافات شدید نمایندگان شیراز و اعضای شورا که منجر به انجام مصاحبه هایی انتقادی نسبت به عملکرد دیگری، طی یک سال گذشته شده است، مانع از آن شده که دو طرف حتی قادر به انجام گفت‌وگو برای تعامل در مسیر حل مشکل مردم باشند. از این منظر پر بیراه نیست اگر بگوییم شیراز در یک سال گذشته، قربانی دعواهای سیاسی 4 نماینده مجلس و 13 عضو شورای شهرش بوده است.

در همین راستا نماینده شیراز و زرقان معتقد است نمایندگان مجلس طبق وظیفه ذاتی که دارند باید بر حوزه انتخابیه و کشور نظارت دقیق داشته باشند و طبق بازدیدهای صورت گرفته و علی رغم تذکراتی که می دهیم به دلیل عدم توجه مسئولان شهری موظفیم صادقانه به رسانه ها پاسخگو باشیم.

علیرضا پاک فطرت در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه تخصص بنده در حوزه شهری است، افزود: با توجه به اینکه درآمد شهرداری روزانه حدود 10 میلیارد تومان است بنابراین مسئولان شهری باید این پول را در مکان درست و در زمان مناسب هزینه کنند.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه مسئولان شهری شیراز در شرایط فعلی باید موضوعات را دسته‌بندی کنند، گفت: در شرایطی که کرونا مشکلات متعددی را برای مردم ایجاد کرده است؛ تقویت سیستم حمل و نقل درون شهری یکی از اولویت‌های مهم برای مسئولان شهری باشد.

پاک فطرت در ادامه با اشاره به اینکه اگرچه شهرداری در شرایط فعلی هزینه زیاد و مبلی بالغ متری 600 الی 700 هزار تومان برای سنگفرش پیاده رو خیابان شهید کسائی در حال انجام است اما نباید فراموش کرد که هنوز بسیاری از خانه‌های اطراف آن ساخته نشده است و بلافاصله بعد از تکمیل ساختمان افراد آن را تخریب می کنند.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌کردهای شهرداری در بعضی از مناطق با اقتصاد مقاومتی در تضاد است، گفت: قطعا ما به عنوان نماینده مردم باید بر چنین پروژه‌هایی نظارت داشته باشیم.

عضو کمیسیون عمران ادامه داد: قطعا این موضوعات به هیچ وجه با هدف سیاسی انجام نمی‌شود چرا که بنده هیچ اعتقادی به سیاسی بودن گروه الف و ب ندارم.

 

یک دست بودن پارلمان های محلی اجازه پیشرفت را نمی دهد

نماینده شیراز و زرقان در ادامه با اشاره به اینکه معتقدم افرادی که ضعیف هستند و دانشی برای ارائه ندارند اوضاع را به دو گروه الف و ب تقسیم می‌کنند، ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که اظهار نظر ما نمایندگان شیراز تنها در جهت رفاه و حال مردم است و بنده آمادگی کامل را دارم که در صحن شورا و نه مکان دیگری حضور یابم و در رابطه با این موضوعات و با مسئولان شهری و شورا به مناظره بپردازم.

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه قطعا نمایندگان شیراز با اعضا شورا و شهرداری این کلانشهر به هیچ تقابل ندارند، افزود: نباید فراموش کرد زمانی که مجلس، شورا و .... از لحاظ دیدگاه سیاسی و اندیشه سیاسی یک دست شود قطعا نمی‌تواند پیشرفت کنند.

عضو مجمع نمایندگان فارس در ادامه با اشاره به اینکه موضع گیری های نمایندگان مجلس در رابطه با موضوعات شهری و مشکلات شیراز به هیچ وجه انتخاباتی نیست، ادامه داد: بنده دخالتی در موضوع انتخابات نکردم و ورود هم نمی کنم.

پاک فطرت با اشاره به اینکه قطعا یک دست بودن پارلمان‌های محلی مانند شورا از اصولگرا و اصلاح طلب یا فرصت طلب به هیچ وجه اجازه پیشرفت را نمی‌دهد افزود: حضور تنها یک طیف سیاسی در شورا باعث می‌شود که همه افراد تنها یکدیگر را تشویق کنند و از واقعیت و کاستی ها غفلت کنند.

وی با اشاره به اینکه قطعا شورای شهر باید به عملکرد شهردار و مدیریت شهرداری نظارت مستقیم داشته باشد افزود: اعضا شورا باید با سوال و بررسی تحرکی در مجموعه شهرداری و پرسنل شهرداری ایجاد کنند.

چالش شهرداری و شورای پنجم تلنبار مشکلات سال های قبل است

از سوی دیگر سعید نظری سخنگوی شورای شهر شیراز در گفت و گو با «ایلنا» با اشاره به اینکه بحث ها و انتقادات در آستانه انتخابات امری طبیعی است، گفت: ذکر این نکته ضروریست که بسیاری از انتقادهای مطرح شده به دوران و زمان شهردار گذشته و یکی از نماینده فعلی مجلس باز می‌گردد بطوریکه بسیاری از موضوعات و چالشی که مجموعه شهردار و شورای پنجم با آن مواجه شدند تلنبار و انباشت‌های مشکلات گذشته و سال های قبل است.

سعید نظری با بیان اینکه بخشی از مشکلات هم به عملکرد نمایندگان در یک سال گذشته باز می گردد، افزود: اگرچه نمایندگان فعلی برای ورود به مجلس یازدهم قول‌های زیادی به مردم دادند اما عدم تحقق وعده‌ها باعث شده تا این نمایندگان در بدنه و جناح خودشان با انتقادهای جدی مواجه شوند.

سخنگوی شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تمام مردم از نمایندگان سوال دارند که موکلان مردم در یک سال گذشته چه اقداماتی در راستای بهبود اقتصاد وضعیت مردم انجام دادند، ادامه داد: با توجه به اینکه قرار بود نمایندگان دور یازدهم همزمان با ورودشان به بهارستان بتوانند اقدامات مهمی در بخش تعیین قیمت ها و رنگین کردن سفره مردم و نابسامانی ها را سر و سامان بخشند که عملیاتی نشد.

نظری با اشاره به اینکه نمایندگان مردم فارس در مجلس هیچ برنامه ای برای توسعه استان ندارند، افزود: ذکر این نکته ضروریست که بسیاری از انتقادات مطرح شده توسط نمایندگان از شهرداری و شورا شیراز با هدف پوشاندن ضعف هایشان است.

سخنگوی شهر شیراز با اشاره به اینکه بعضی از نمایندگان فعلی شیراز در مجلس تکیه بر صندلی مدیریت شهری را در سال های گذشته تجربه کرده اند، افزود: اگر بنا بود اداره شهر به نمایندگان مجلس واگذار شود دیگر شهر نیازی به شورای شهر و شهرداری نداشت این در حالیست که سیاست های شهر توسط اعضا شورا تعیین و مشخص می شود.

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه اگر نمایندگان موضوعات و مستنداتی را علیه کم کاری شورا و شهرداری شیراز در اختیار دارند می توانند با ارائه به مجلس اقدامات لازم را جهت حذف شورای شهر از قانون اساسی انجام دهند، گفت: تا زمانی که شورای شهر فعالیت می کنند سیاستگذاری های شهر بر عهده این پارلمان است.

وی با اشاره به اینکه شهردار سابق شیراز در یک دوره چهار ساله تعداد سه هزار نیرو را در قالب شرکتی وارد شهرداری کرده است، ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که شورا و شهرداری دور پنجم در چهار سال گذشته تنها حدود 260 الی 270 نفر را در شهرداری شیراز استخدام کرده اند.

نظری در ادامه با بیان اینکه بعضی از نمایندگان شیراز همواره نسبت ورود نیرو شرکتی به شهرداری توسط شورا و شهرداری پنجم اعتراض می‌کنند، افزود: ذکر این نکته ضروری است که تحمیل سه هزار نیرو به شهرداری شیراز در سال های گذشته باعث شده تا نه بتوان به این افراد پستی واگذار کرد و نه اختیارات مالی. بطوریکه بعضی از نمایندگان حتی اجازه نمی دهند که نیروهای شرکتی و قراردادی شیراز تبدیل وضعیت شوند.

سخنگوی شورای شهر شیراز بیان کرد: در صورتی هم که اعضا شورا و شهرداری قصد تبدیل وضعیت نیروهای شهرداری را داشته باشند بعضی از نمایندگان با ارسال نامه به استاندار مانع این اتفاق می شوند.

 

تهمت هایی مبنی بر بد نام بودن اعضا شورا پنجم و اصلاح طلبان وارد کردند

نظری در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه هیئت اجرائی انتخابات شورای شهر شیراز صلاحیت عمده اعضای شورای فعلی شیراز را رد کرده، گفت: هیئت اجرائی انتخابات در واقع بخشی از اعضای دور چهارم شورای شهر شیراز و رئیس شورا دور چهارم را رد صلاحیت کردند.

سخنگوی شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه متاسفانه بعضی از افراد به اعضای شورای فعلی شیراز تهمت هایی مبنی بر بد نام بودن اعضای شورا پنجم و اصلاح طلبان را وارد می کنند، ادامه داد: قطعا چنین ادبیات و دیالوگ هایی به هیچ وجه مورد پسند فضای سیاسی و انقلابی گری نیست.

سخنگوی شهر شیراز با اشاره به اینکه اعتبار شهرداری شیراز روزانه مبلی بالغ بر 7 الی 8 میلیارد تومان است، افزود: ذکر این نکته ضروری است که اعتبار شهرداری شهر شیراز در زمان شهردار گذشته و دور چهارم روزانه مبلغی بالغ بر 2 میلیارد تومان بود این در حالیست که نرخ دلار در زمان شهردار چهارم و شهردار پنجم به ترتیب سه و 30 هزار تومان است.

نظری با اشاره به اینکه نرخ تورم در شهرداری گذشته و فعلی به ترتیب 19 و 45 درصد است، افزود: نباید فراموش کرد که تحریم‌ها و بسته شدن مرزها از دیگر مشکلات و چالش‌هایی است که مدیریت فعلی شهرداری با آن مواجه است.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد نماینده شیراز و شهردار گذشته در کشور ایران زندگی نمی‌کند، ادامه داد: شاید این امکان هم وجود دارد که شهردار گذشته بر وضعیت اقتصادی کشور تسلط کافی ندارد این در حالیست که هیچ کس پاسخگوی تشریفات و بریز و به پاش های شهرداری در دور گذشته نیست.

نمایندگان به جای تقابل با شورای شهر در کنار پارلمان شهری باشند

سخنگوی شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس در شرایط فعلی در حال فرار رو به جلو هستند، ادامه داد: متاسفانه نداشتن فضای رسانه‌ای در اختیار باعث شده تا شورا و شهرداری پنجم مظلوم واقع شوند.

وی در ادامه گفت: به نمایندگان مجلس پیشنهاد می‌کنیم به جای اینکه در مقابل شورای شهر شیراز قرار بگیرند در کنار پارلمان شهری باشند و به حل معضلات و مشکلات شیراز سرعت بخشند.

عضو شورای شهر شیراز خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه بارها اعضای شورای شهر شیراز برای برگزاری مناظره با نمایندگان مجلس اعلام آمادگی کردند اما این اتفاق رخ نداد بطوری که نمایندگان مجلس حاضر به برگزاری چنین مناظره‌ای نشدند.

سعید نظری در ادامه با بیان اینکه قطعا شهرداری شیراز جهت توسعه حمل و نقل شهری نیاز به اخذ اعتبارات ملی دارند، افزود: اگرچه شهردار قبلی با همکاری نمایندگان اصلاح طلب دور دهم توانستند پول های کلانی را از اعتبارات ملی برای توسعه مترو و حمل و نقل در شیراز دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه قطعا نمایندگان فعلی شیراز به جز یک نماینده؛ شهرداری شیراز را برای خرید اتوبوس حمایت نکرده‌اند، گفت: در شرایط فعلی نیاز است تا نمایندگان به دور از تنش و محاکمه اعضای شورای شهر و شهرداری اقدامی بیندیشند و حمایت هایشان را از پارلمان شهری در توسعه شیراز دریغ نکنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار