افزایش خودسرانه نان در برخی از واحدهای نانوایی قم و همچنین هزینه‌های بالای کارگری و طبخ نان و عدم تناسب آن با نرخ‌های تعیین‌شده ازجمله دغدغه‌هایی است که باید با نظارت و ارزیابی دقیق متولیان، حل‌وفصل شود.
کد خبر: ۹۵۹۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱ 27 April 2021

به گزارش تابناک قم، موضوع اصلاح نرخ نان و توجه به کیفیت آن و هزینه‌های بالای تولید ازجمله مسائلی است که همواره مورد گلایه و شکایت نانوایان در قم بوده و هست و هنوز به‌طورجدی، سازوکاری در جهت رفع این مشکلات و اصلاح نرخ و افزایش کیفیت نان و تأمین هزینه‌های تولید با آنالیز دقیق اندیشیده نشده است.

در جهت تولید نان در سبد خانوار، هرساله مبالغ هنگفتی به‌عنوان یارانه پرداخت می‌شود، سوبسیدی که تأثیر زیادی بر الگوی مصرف نامناسب و دورریز نان دارد و به نظر می‌رسد باید نسبت به پرداخت یارانه و تعیین نرخ مناسب نان در افزایش کیفیت تولیدات، توجه داشت.

ابوالفضل عالمی زاده نائب رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صنف نانوایان سنتی و ماشینی قم با گلایه‌مندی از بی‌توجهی متولیان در تعیین نرخ مناسب نان اظهار داشت: نرخ نان در مورخ 1/8/98 و در حدود هفده ماه قبل به نانوایان داده شد.

وی تصریح کرد: در این فاصله زمانی، اتفاقات زیادی در کشور افتاد و نوساناتی در اقلام مختلف داشتیم اما این نرخ تاکنون هیچ تغییری نداشته است و باید به‌طورجدی با توجه به تورمی که وجود دارد، افزایش یابد.

 با افزایش خودسرانه نان در قم برخورد می‌شود 

وی در مورد افزایش خودسرانه نان نیز عنوان کرد: قطعاً با افزایش خودسرانه نان در قم، برخورد می‌شود و این تغییر خودسرانه، قانونی نیست و دراین‌باره بازرسی‌هایی از طرف صمت و اتحادیه وجود دارد و تذکرات لازم را به واحدهای متخلف می‌دهیم و در صورت تکرار به تعزیرات معرفی می‌شوند.

نائب رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صنف نانوایان سنتی و ماشینی قم با اشاره به تشکیل پرونده‌هایی در ارتباط با تغییر خودسرانه قیمت نان بیان کرد: همه‌ساله در ماه مبارک رمضان، تنوع تولید نان راداریم و انواع نان‌های محلی و شیرمال و قندی تولید می‌شود و برخی از تغییر قیمت‌ها به دلیل این تنوع در تولید است تا بتوانند هزینه‌ها را جبران کنند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 99 مکاتبات و جلساتی با مسئولان استان داشته‌ایم و تصمیم‌گیری‌هایی شد که تأثیری نداشت، وقتی دولت سال 1400 حدود 40 درصد بر دستمزد کارگران می‌افزاید، باید سازوکارهای لازم برای جبران این هزینه‌ها نیز اندیشیده شود.

عالمی زاده گفت: واحدهای نانوایی با نوسان بالای قیمت‌ها و مشکلات فراوان در تولید مواجه هستند و دستمزد یک کارگر نانوایی لواشی روزانه 70 تا 120 هزار تومان است و توجیهی با توجه به نرخ تعیین‌شده ندارد.

وی با اشاره به مطالبات صنف نانوایی در تعیین نرخ مناسب افزود: قبل از ماه رمضان، طوماری در اتحادیه توسط نانوایان به امضاء رسیده است که درخواست افزایش نرخ نان با توجه به هزینه‌های فعلی دارند، چراکه هزینه‌های جاری و دستمزد کارگران تناسبی با نرخ نان ندارد.

نائب رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صنف نانوایان سنتی و ماشینی قم عنوان کرد: تلاش‌های فرماندار قم و معاون اقتصادی استاندار در جهت رفع مشکلات نانوایان جای تقدیر دارد و امیدواریم این افزایش نرخ به‌صورت قانونی اتفاق بیفتد.

وی در مورد کیفیت نان نیز بیان کرد: اخیراً کیفیت آرد تغییر زیادی کرده است و در یک هفته گذشته، گلایه‌هایی مبنی بر کاهش گلوتن آرد داشته‌ایم که پخت نان را با مشکلاتی مواجه کرده و نشان می‌دهد اختلاط آرد به‌خوبی انجام‌نشده است.

عالمی زاده تصریح کرد: دراین‌باره مکاتباتی انجام‌شده است، هرچند کارخانه‌ها نیز کیفیت پایین گندم را علت این موضوع دانسته‌اند که امیدواریم دراین‌باره پیگیری لازم اتخاذ شود.

وی اظهار داشت: فصل سرما به کیفیت نان کمک می‌کند و در فصل گرما باید گلوتن بالا باشد تا نان مرغوب به دست بیاید، به‌ویژه در پخت نان سنگک، کیفیت آرد اهمیت زیادی دارد، به‌طورکلی هیچ زمانی، تولیدکننده‌ای نمی‌تواند با آرد بدون کیفیت نان خوب تهیه کند.

نائب رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صنف نانوایان سنتی و ماشینی قم خاطرنشان کرد: همچنین هیچ نانوایی دوست ندارد نان بدون کیفیتی را تحویل مردم بدهد و مسئولان و متولیان آرد و نان باید به کیفیت گندم و آرد توجه داشته باشند.

 دستمزد پایین، کارگران نانوایی را مجبور به رها کردن شغل خود می‌کند 

وی در مورد دیگر مشکلات این صنف عنوان کرد: فقدان کارگر ماهر یکی از دغدغه‌هاست و دستمزد پایین، کارگران نانوایی را مجبور به رها کردن شغل خود می‌کند، اگر اصلاح قیمت نان اتفاق نیفتد، در تداوم فعالیت واحدهای تولید نان نیز مشکلاتی جدی ایجاد می‌شود.

عالمی زاده دراین‌باره گفت: دولت باید به تولید نان به‌عنوان بنگاه اقتصادی توجه داشته باشد، اما چون چنین نگرشی وجود ندارد و یارانه می‌دهد، همان یارانه از جیب نانوا در تأمین هزینه‌ها خارج می‌شود، طبخ نان باکیفیت با هزینه بیشتر بهتر از نان ارزان با دورریز بیشتر است.

وی افزود: با توجه به تورم در تأمین نهاده در دامداری‌ها، این نان‌های بی‌کیفیت به دامداری‌ها می‌رود و به زیان مردم و نانوایان است، مسئولان استانی باید از بالادستی‌ها برای تعادل‌بخشی به تعرفه و هزینه دستور بگیرند و دست استان نیست.

نائب رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه صنف نانوایان سنتی و ماشینی قم تصریح کرد: تفاوت قیمت نان در سطح استان‌ها نیز یک نوع آشفتگی ایجاد می‌کند و باید اصلاح قیمت نان اتفاق بیفتد، هر واحد نانوایی در قم روزانه بیش از 500 هزار تومان هزینه دارد.

وی بیان کرد: قیمت آرد تنها 28 درصد در نان تأثیر دارد که مشمول یارانه است و اگر فرض کنیم آرد را رایگان در اختیار نانوایان قرار دهند هنوز جبران هزینه‌ها نمی‌شود.

 صنف زحمت‌کش نانوا در قم با کمترین تخلف به فعالیت می‌پردازد 

عالمی زاده اظهار داشت: صنف زحمت‌کش نانوا در قم با کمترین تخلف به فعالیت می‌پردازد و معضلی به نام فروش آرد نداریم و اگر تخلفی باشد در بازرسی‌ها شناسایی و به‌طور قانونی برخورد می‌شود.

وی در پایان در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها گفت: شهروندان باید توجه داشته باشند فاصله‌گذاری اجتماعی و زدن ماسک و استفاده از کارت به‌جای پول نقد الزامی است و همراهی لازم را با واحدهای نانوایی داشته باشند تا بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم، البته سلامت نان در قم تائید شده است اما باید به پروتکل‌ها پایبند بود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار