کد خبر: ۹۵۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۱ 26 April 2021
محمدصادق غفوری، عضو انجمن گوارش و کبد ایران با اشاره به بیماری فشارخون بالا اظهار کرد: بیماری فشارخون اغلب از سنین میانسالی شروع شده و در صورت درمان ناکافی، با گذشت زمان عوارض متعددی را بدنبال خواهد داشت مانند تنگی رگ های تغذیه کننده قلب، درد در ناحیه قلب، سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی، تنگی رگ های اندام ها و نارسایی کلیه.
غفوری افزود: علت فشارخون بالا معمولا چندگانه بوده و ترکیبی از عوامل مختلفی مثل فاکتور های هورمونی، عصبی، ژنتیکی و محیطی زمینه ساز آن خواهد بود و البته در بسیاری موارد، هیچ عامل مشخص قابل اصلاحی ممکن است برای آن پیدا نشود.
عضو انجمن گوارش و کبد ایران ادامه داد: فشار خون بالا از عوارض زندگی مدرن است که در دهه های اخیر شیوع آن افزایش چشمگیری داشته است، به نحوی که هفتاد وپنج درصد افراد بالای 70 سال به فشار خون مبتلا هستند.
او با اشاره به پیشگیری از فشارخون بالا تصریح کرد: افرادی که پنج روز در هفته هر بار 30 دقیقه پیاده روی تند داشته باشند تا حد زیادی خود را در برابر فشارخون بیمه می کنند. ورزش حتی نقش درمانی در کنترل فشارخون مرزی نیز دارد، آنچه موثر است مداومت در انجام فعالیت فیزیکی است. آسیب های جدی و ماندگار مفاصل، افزایش حاد فشار خون و بروز سکته حاد قلبی و حمله قلبی از عوارضی است که خطر آن در فعالیت ورزشی بدون برنامه وجود دارد.
عضو انجمن گوارش و کبد ایران بیان کرد: فشارخون بالا را می توان با استفاده از روش های درمان خانگی مانند استفاده از کرفس، موز، سیر، نوشیدن آب، مصرف سیب و بادام تا حد زیادی درمان کرد. درصورتیکه با این روش ها موفق به کنترل فشارخون نشدید باید به پزشک مراجعه کرده و از درمان های دارویی کمک بگیرید.
غفوری با اشاره به علائم بیماری فشارخون بالا گفت: فشارخون بالا معمولا علامت یا علائم هشداردهنده ای ندارد و بسیاری از افراد نمی دانند که به آن مبتلا هستند. اندازه گیری فشارخون تنها راهی است که می توان فهمید آیا فشارخون بالاست یا خیر. افراد سال های زیادی ممکن است به این بیماری دچار باشند، ولی متوجه نباشند. فشارخون بالا اگر کنترل نشود، منجر به بیماری های سکته قلبی و سکته مغزی شده و به سرخرگ ها آسیب می رساند. از جمله علائم شایع فشارخون بالا می توان به سرگیجه، سردرد و خون ریزی بینی اشاره کرد.
عضو انجمن گوارش و کبد ایران ادامه داد: فشارخون بالا می تواند اولیه یا ثانویه باشد، در نوع اول علت خاصی نمی توان برای آن یافت و تنها 95 درصد از موارد را شامل می شود. نوع ثانویه نوعی از فشار خون بالایی است که علت مشخصی دارد و تنها 5 درصد موارد را شامل می شود. عوامل خطر ایجاد فشارخون بالا به دو دسته قابل تغییر مانند چاقی، استعمال دخانیات، مصرف الکل، دیابت و فشارخون غیرقابل تغییر مانند سن، جنس، نژاد و ارث طبقه بندی می شود.
او با اشاره به جنسیت افراد در بیماری فشار خون تصریح کرد: فشارخون در سنین پایین فرقی ندارد و یکسان است، اما بعد از بلوغ احتمال بالا بودن سطح فشارخون در آقایان تا 50 سالگی بالا می رود. فشار خون به طور عمده با استفاده از تغییر شیوه زندگی بیماران و سپس با استفاده از دارو درمانی بهبود می یابد. تغییر شیوه زندگی شامل کاهش وزن، ترک کردن سیگار، داشتن یک برنامه غذایی مناسب (برنامه غذایی مناسب شامل غذاهای کم چربی، کم سدیم و مصرف روزانه میوه و سبزیجات) است، انجام ورزش های مناسب به خصوص ورزش های هوازی است. بعد از تغییر شیوه زندگی دارو درمانی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار