معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به اینکه استان از لحاظ بارش بعد از استانهای شمالی قرار دارد اما بدلیل خشکسالی تنش آبی احتمالی در این استان دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۹۵۹۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵ 26 April 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا کیامرث حاجی زاده روز دوشنبه در نشست تنش آبی استان، اظهار داشت: ۱۲۵ روستا و مناطق عشایری استان با تنش آبی رو به رو هستند.
وی بیان کرد: دستگاه های متولی برای جلوگیری از هر گونه مشکلی نسبت به مدیریت بحران اقدام لازم را انجام دهند.
حاجی زاده از تشکیل۶ کمیته از جمله  آب،  برق، اطلاع رسانی، کشاورزی و صنعت، کمیته امنیتی و انتظامی و تعیین خسارات خبر داد و افزود: می طلبد  این کمیته ها به صورت هفتگی برای مدیریت بحران برنامه ریزی لازم را داشته باشند.
وی بر نقش رسانه ها در آگاه سازی مردم در کمیته اطلاع رسانی تاکید کرد و گفت: برگزاری میزگردهای تخصصی نقش مهمی در این راستا دارد.
حاجی زاده با اشاره به اینکه در سال ۹۷، یک هزار میلیارد تومان به تنش آبی در کشور اختصاص یافت، عنوان کرد: امسال دو ردیف جدید تنش آب روستایی و راه روستایی به استان اضافه شده است.
وی اولویت نخست حوزه عمرانی استانداری را تامین آب شرب و ساماندهی راه های روستایی و بعد مبلمان شهری اعلام کرد.
حاجی زاده بر احیای منابع آبی از سوی آب منطقه ای تاکید کرد و گفت: تصفیه خانه یاسوج تا خرداد ماه در مدار بهره برداری قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه آب منطقه ای اولویت خود را به احیای منابع آبی اختصاص دهد، گفت: در خصوص تامین برق در بهار و تابستان برنامه ریزی دقیق انجام شود.
حاجی زاده با ابراز نگرانی از کاهش ۴۰ درصدی حجم آب سد شاه قاسم نسبت به سال گذشته گفت: این استان از لحاظ بارش بعد از استان های شمالی قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه سال ها از آغاز به کار سد تنگ سرخ می گذرد، اظهار داشت: در همین دو سال اخیر وضعیت اجرایی این سد شتاب گرفته است.
معاون عمرانی استاندار یکی از مشکلات پروژه های کهگیلویه و بویراحمد را طولانی شدن پروسه پیشرفت فیزیکی آنها دانست و افزود: ۸۰ درصد اعتبارات ملی است و تنها ۲۰ درصد مربوط به استان است  که می طلبد مدیران با سرعت عمل در جذب اعتبارات مشکلات پروژه ها را برطرف کنند.
حاجی زاده اولین اصل در مدیریت موفق را داشتن ارتباطات و قدرت تعامل مدیران دانست و گفت: مدیران در ستاد سازگاری با کم آبی تلاش جهادی داشته باشند.
وی بحران کرونا  ؛بازسازی سی سخت، تنش آبی و آتش سوزی ها را چهار بحران پیش روی استان اعلام کرد.
کهگیلویه و بویراحمد با وجود تولید ۱۰ درصد از روان آب های کشور،۵۷ رودخانه به طول یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آبراه دارای ظرفیت های بی نظیری در حوزه آب است. 
میانگین میزان بارندگی سالانه در کهگیلویه و بویراحمد ۶۶۱ میلیمتر معادل سه برابر میانگین بارندگی در کشور است. 
حجم آب تجدیدپذیر کهگیلویه و بویراحمد هشت میلیارد و ۵۱۳ هزار مترمکعب معادل ۸.۵ درصد کل آب ایران است.
میازن بارندگی سال زراعی جاری در استان‌ نسبت به سال قبل نزدیک به ۴۰درصد کاهش یافته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار