کد خبر: ۹۵۹۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳ 26 April 2021
کلاب هاوس، نوعی رادیو گفتگو است/ باید جنبه سرگرم بودن آن را به حداقل برسانیم
 
این روز‌ها همه جا صحبت از «کلاب هاوس» و عضویت در این شبکه اجتماعی است. شبکه‌ای که صوت محور و مبتنی بر گفت‌وگوست. با توجه به نو بودن این شبکه ضرورت فرصت‌ها و جایگاه آن در جامعه حس می‌شود. به عقیده حسین امامی کلاب هاوس، همان رادیو گفتگو است، ولی با مزیت‌های بیشتر و تعاملی تر. او می‌گوید: یک نکته کلیدی و طلایی برای حضور در فضای شبکه‌های اجتماعی خصوصاً پلتفرم کلاب هاوس «حضور هدفمند» است. باید جنبه سرگرمی بودن این پلتفرم را تا حد امکان به حداقل برسانیم تا بعد از مدتی شاهد فضایی همچون اینستاگرام در آن نباشیم.

به گزارش تابناک همدان، حسین امامی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه‌های نوین با اشاره به اهمیت شبکه‌های اجتماعی گفتگو محور در جامعه امروزی به شفقنا رسانه می‌گوید: کلاب هاوس، در حال حاضر، شیوه‌ای جذاب را برای خود انتخاب کرده است که می‌تواند نیاز‌های آموزشی، سرگرمی، راهنمایی، اطلاع رسانی و برقراری ارتباطات شنیداری را برای کاربرانش فراهم کند.

او ادامه می‌دهد: در دوره تاکید بر فاصله گذاری فیزیکی بین افراد و کاهش ارتباطات کلامی و چهره به چهره به علت کرونا این شبکه اجتماعی که تمام کارکردش مبتنی بر تشکیل اتاق‌های گفتگو محور صوتی است، موجب شد تا نیاز به تجدید ارتباطات انسانی آن هم به صورت صرفاً کلامی، بیش از پیش احساس شود و تلاش کند تا این فاصله را پر کند؛ بنابراین قدرت کلاب هاوس، در جمع کردن افراد از نقاط مختلف جهان، ایجاد بحث‌های گوناگون و شکل گیری ارتباطات جدید است که توانسته به نیاز مردم واکنش مثبتی نشان دهد.

امامی ضمن بیان اینکه کلاب هاوس به عنوان رقیب جدی رادیو وارد شده است، می‌گوید: رسانه‌های اجتماعی آمدند تا رسانه‌های جمعی را به چالش بکشند. بیشترین تاثیر را هم بر خبرگزاری ها، شبکه‌های تلویزیونی و روزنامه‌ها داشتند. پادکست هم در این مدت به صورت رادیو اینترنتی به میدان آمد، ولی به اندازه انواع رسانه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های موبایلی نتوانست موفق، تاثیرگذار و فراگیر باشد، ولی این بار کلاب هاوس توانست تا رادیو را به چالش بکشاند و این قدرت البته در سال‌های دیگر بیشتر نیز خواهد شد.

این پژوهشگر رسانه‌های نوین ادامه می‌دهد: البته صرفاً کلاب هاوس نیست که قابلیت شبکه اجتماعی مبتنی بر صوت را دارد بلکه توییتر، تلگرام، فیس بوک، لینکدین و دیسکورد هم به ارایه سرویس صوتی روی آورده اند و مهم این است که کدامیک تا سال‌های آینده بتواند فاصله خود را نسبت به سایرین بیشتر کند.

با این حال آیا چنین شبکه‌ای می‌تواند نیاز به گفتگو در جامعه را تامین کند؟ امامی پاسخ می‌دهد: اینکه از صبح تا انتهای شب و زمانی که بخواهید به خواب بروید در اتاق‌های گفتگویی شرکت کنید که به صورت زنده از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند و درباره موضوعات مورد علاقه شما صحبت می‌کنند، بسیار هیجان انگیز است و هیجان انگیزتر اینکه در این اتاق‌ها شما می‌توانید نقش فعالانه تری داشته باشید، با آن‌ها هم صحبت شوید و خودتان به اظهارنظر بپردازید؛ بنابراین گرچه ارتباطات چهره به چهره و ارتباطات کلامی به شکل سنتی گرم و صمیمانه‌تر است، ولی تا حدی می‌تواند نیاز به گفتگو در ابعاد وسیع را در جامعه تامین کند. ناگفته نماند برای جمع‌های کوچکتر هم ابزار دیگری همچون تلفن و تماس‌های گروهی مانند واتساپ و برنامه‌های دیگری از این دست بوده اند.

این پژوهشگر رسانه‌های نوین در بیان مهمترین فرصت‌های کلاب هاوس می‌گوید: فرصت‌هایی را که کلاب هاوس برای مردم ایجاد می‌کند می‌تواند زمینه‌های آموزش و یادگیری، کسب خبر، افزایش قدرت تحلیل و شبکه سازی را در برگیرد و موجبات تقویت تعاملات انسانی نیز بشود. علاوه بر آن کلاب هاوس می‌تواند موجبات شکل گیری گروه‌های کاری مختلفی در زمینه تعاملات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، ورزشی، سیاسی و… را به راحتی فراهم کند.

او به تهدید‌های این شبکه اجتماعی اشاره می‌کند و می‌گوید: تهدید‌ها و مشکلات کلاب هاوس را از منظر حریم خصوصی، امنیت سخنرانان و مشارکت کنندگان از منظر آزادی بیان و همچنین اتلاف وقت کاربران می‌توان برشمرد.

امامی تاکید می‌کند: کلاب هاوس مانند سایر شبکه‌های اجتماعی قابلیت تبدیل شدن به جنبش را دارد. از جنس جنبش‌هایی که مانوئل کاستلز در خصوص شبکه‌های اجتماعی بیان می‌دارد و می‌گوید که اول با کنش انجام می‌شود و بعد هویت پیدا می‌کند. بهرحال ما با پدیده به چالش کشیدن قدرت از جانب هریک از رسانه‌های اجتماعی در دوره‌های مختلف زمانی مواجهیم.

این پژوهشگر رسانه‌های نوین با اشاره به اهمیت حضور هدفمند مخاطبان در این فضا می‌گوید: یک نکته کلیدی و طلایی برای حضور در فضای شبکه‌های اجتماعی خصوصاً پلتفرم کلاب هاوس «حضور هدفمند» است. باید جنبه سرگرمی بودن این پلتفرم را تا حد امکان به حداقل برسانیم تا بعد از مدتی شاهد فضایی همچون اینستاگرام در آن نباشیم.

امامی معتقد است که کلاب هاوس، همان رادیو گفتگو است، ولی با مزیت‌های بیشتر و تعاملی تر. او می‌گوید: به عنوان مثال شما خودتان می‌توانید موضوع خاصی را ایجاد و یا برای شنیدن انتخاب و دنبال کنید. دوم اینکه خود شما می‌توانید در هر برنامه‌ای شرکت و اظهارنظر کنید. سوم اینکه از همه جای جهان و بدون ملاحظات خاصی افراد گوناگونی هم می‌توانند در آن اتاق‌های گفتگو شرکت کنند، چهارم اینکه شما می‌توانید شبکه سازی کنید، دوستانتان را به اتاق گفتگو دعوت کنید و کلی مزایای دیگری که نسبت به رادیو دارد.

به عقیده او کلاب هاوس، ابزار مناسبی برای مدیریت دانش می‌تواند باشد که قابلیت آموزش، یادگیری و به اشتراک گذاری دانش را دارد و توضیح می‌دهد: من می‌خواهم از منظر اقتصادی، فناوری و دانش بنیان به این مساله نگاهی بیاندازم. یکی از عواملی که باعث استقبال جهانی از کلاب هاوس شد حضور و فعالیت کارآفرینان و رهبران برتر تجاری جهان همچون غول‌های فناوری مانند ایلان ماسک و مارک زاکربرگ در آن بود.

امامی ادامه می‌دهد: در ایران هم کارآفرینان، سرمایه گذاران و صاحبان صنایع از همان ابتدا در کلاب هاوس ورود کردند. هرکدام از این افراد با اشتراک گذاری دانش خود که به تعبیری همان وظیفه اصلی مدیریت دانش است، این اطلاعات ارزشمند را با سایرین خصوصاً جوانان به اشتراک گذاشتند. از درون همین ارتباطات و جلسات کلاب هاوس، استارت آپ‌ها تأمین مالی شده اند، مشاغل متعددی راه اندازی و کارآفرینان توانمندتر شده اند. بر اساس تحقیقی که چندی پیش توسط موسسه CaphIQ منتشر شد میلیون‌ها دلار درآمد به واسطه ارتباطات تجاری کلاب هاوس ایجاد شده است.

این عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی می‌گوید: رسانه‌ها در استفاده و بکارگیری این پلتفرم بسیار جلوتر از روابط عمومی‌ها عمل کرده اند. اصولا رسانه‌ها در مقایسه با روابط عمومی‌ها همیشه پیشتاز استفاده از تکنولوژی‌های نوین ارتباطی هستند. کلاب هاوس در این دوران کرونایی می‌تواند از جهات مختلف همچون ارتباطات رسانه ای، ارتباط با مشتریان و اطلاع رسانی برای روابط عمومی‌ها یاری رسان باشد. از برگزاری جلسات، میزگردها، نشست‌های خبری گرفته تا برگزاری جلسات هم اندیشی با مشتریان و همچنین جلسات پاسخ به سوالات و رفع ابهام‌ها با مدیران مختلف آن هم در خارج از ساعت اداری.

او ادامه می‌دهد: از این نکته نباید غافل شد که برخی فکر می‌کردند که با آمدن رسانه‌های اجتماعی نقش روابط عمومی‌ها کمرنگ‌تر و در نهایت محو خواهد شد، ولی دیدیم که اتفاقاً روابط عمومی‌ها توانستند متولی رسانه‌های اجتماعی و مدیریت فضای مجازی سازمان خود باشند، لذا باید در برنامه استراتژیک رسانه‌های اجتماعی خود پلتفرم کلاب هاوس را هم بیفزایند و روی آن برنامه ریزی کنند.
 
منبع: شفقنا رسانه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار