همه افراد در خانه‌های بهداشت و سلامت پرونده پزشکی دارند و اگر محل سکونت شان تغییر کرده باشد، لازم است در نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت فعلی خود مراجعه کرده و در آنجا تشکیل پرونده دهند. این همه نکته کلیدی است که شایعه سازان از آن بهره برده‌اند؛ بهره برداری‌ که وزارت بهداشت می‌توانست با تدابیری جلوی آن را بگیرد.
کد خبر: ۹۵۹۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱ 26 April 2021

به گزارش تابناک قم، به رغم وضعیت قرمز کرونایی در اغلب شهر‌های کشورمان، شماری از مردم در تکاپو برای ثبت نام واکسن، راهی کوچه و خیابان شده و صف‌هایی خطرناک تشکیل داده اند.

در روز‌های اخیر، مطالبی در شبکه‌های اجتماعی و در فضای مجازی دست به دست می‌شود که حکایت از شروع ثبت نام واکسن کرونا برای سالمندان دارد؛ پیام‌هایی که به پیوست شان لیست مراکز بهداشت و خانه‌های سلامت افزوده و از سالمندان خواسته شده تا با مراجعه به آن‌ها برای دریافت واکسن کووید ۱۹ نام نویسی کنند.

بر اساس این پیام ها، سالمندان گروهی هستند که بعد از کادر درمان و بیماران زمینه ای، در اولویت تزریق واکسن قرار دارند و به زودی کار واکسیناسیون ایشان شروع می‌شود. فرایندی که با توجه به کمبود شدید واکسن در کشور، احتمالا به شدت کند و زمان بر دنبال خواهد شد و در نتیجه باید از هر فرصتی برای دریافت واکسن در سریع‌ترین زمان ممکن بهره برد.

این دو دو تایی است که بسیاری با انجام آن به سرعت به نتیجه رسیده و با همراه داشتن مدارک، روانه خانه‌های سلامت و مراکز بهداشت در شهر و دیار خود شده اند و در نتیجه صف‌هایی مقابل این مراکز شکل گرفته که در روز‌های قرمز کرونایی به شدت خطرناک است. صف‌هایی که بسیاری از افراد در آن‌ها سالمند هستند و در معرض خطر شدید و بعضی دیگر از ایشان هم فرزندان یا نزدیکان سالمندان هستند که قرار است بعد از صف روانه دیدار این گروه‌های در معرض خطر شوند!

اما واقعیت چیست؟ آیا سالمندان اولویت بعدی واکسیناسیون در کشورمان هستند و آیا ثبت نام این گروه شروع شده و هر لحظه تعلل ممکن است به تاخیر در دریافت واکسن منجر شود؟ اصلا چگونه است که وزارت بهداشت نمی‌داند گروه‌های سالمند چه کسانی هستند و برای تزریق واکسن به آن‌ها دنبال ثبت نام ایشان، آن هم به شیوه خطرناک حضوری است؟

بگذارید پاسخ داده به این سوالات را با ذکر یک نکته ساده‌تر کنیم. اینکه با یک شایعه مواجهیم؛ شایعه‌ای که استخوان بندی اصلی اش، شروع قریب الوقوع واکسیناسیون گروه‌های سالمند است، اما اشاره‌ای به واقعیت‌های این برنامه ریزی نکرده که قرار است با واکسیناسیون افراد بالای ۸۵ سال شروع شود و بعد به بالای ۷۵ سال برسد و... .

البته این تنها نکته‌ای که شایعه یاد شده هدف قرار داده نیست و نکته اساسی آنجایی خودنمایی می‌کند که بدانیم همه گروه‌های سنی مشخص هستند و اساسا نیازی به ثبت نام از هیچ گروهی نبوده و نیست. چه سخن از گروه‌های سالمند باشد و چه هر گروه دیگری مانند جانبازان و ایثارگران که پیشتر درباره ثبت نام از آن‌ها هم شایعاتی شکل گرفته بود.

به عبارت بهتر، هیچ ثبت نامی برای دریافت واکسن نیاز نیست و هر زمان نوبت به هر گروهی برسد، برای دریافت واکسن فراخوانده می‌شوند. فراخوانی که برای گروه‌های سالمند، بایستی به مراجعه ایشان به خانه‌های سلامت و مراکز بهداشت منجر شود، با این ملاحظه که همه افراد در خانه‌های بهداشت و سلامت پرونده پزشکی دارند و اگر محل سکونت شان تغییر کرده باشد، لازم است در نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت فعلی خود مراجعه کرده و در آنجا تشکیل پرونده دهند.

این همه نکته کلیدی است که شایعه سازان با تغییرش، از ضرورت مراجعه به مراکز بهداشت و سلامت و ثبت نام سخن گفته اند، در حالی که تشکیل پرونده تدبیری برای توزیع درست و کافی واکسن در مراکز و جلوگیری از سرگردان شدن مراجعان است و بس؛ تدبیری که از قدیم هم اجرایی می‌شده و احتمال گروهی از مردم در واکسیناسیون فرزندانشان بعد از جابجایی محل سکونت آن را تجربه کرده اند.

روندی طبیعی که شایعه یاد شده تلاش کرده جور دیگری نشانش دهد و تا حدودی هم موفق شده است؛ این را می‌شود از صف‌هایی دریافت که در ساعات اخیر در بسیاری از مراکز برای ثبت نام دریافت واکسن شکل گرفته و واکنش وزارت بهداشت به آن، صدور اطلاعیه‌ای است که تنها تاکید دارد: «تا این لحظه هیچ گونه ثبت نامی برای این منظور اعلام نشده و از هموطنان عزیز تقاضا داریم از حضور و تجمع بی مورد در مراکز بهداشتی خودداری کنند.»

اطلاعیه‌ای که اگر روند واکسیناسیون را تشریح می‌کرد چه بسا موثر‌تر بود؛ هرچند جا داشت با توجه به وضعیت قرمز کرونایی و حاشیه‌های فراوان و التهاب آفرین پیرامون واکسیناسیون، تدبیری اندیشیده شود تا روند تشکیل پرونده در خانه‌های بهداشت و سلامت هم غیرحضوری و الکترونیک شود و کوچکترین تجمعی بابت انجام این روال قدیمی هم صورت نگیرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار