استاندار ایلام گفت: تنش های آبی احتمالی در شهرهای ایلام، ملکشاهی و چوار باید با برنامه ریزی و بسیج نیرو و امکانات مدیریت شود.
کد خبر: ۹۵۹۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰ 26 April 2021

به گزارش تابناک ایلام ؛ محمد نوذری  در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: بر این اساس معاونت امور عمرانی استانداری، مدیریت بحران، شرکت آب منطقه ای و شرکت آب و فاضلاب استان موظف به بررسی وضعیت آب استان و تنش های احتمالی در شهرهای ایلام، ملکشاهی و چوار و اتخاذ برنامه ریزی لازم در این خصوص هستند.

وی با بیان اینکه تنش های آبی و بحران خشکسالی در آینده نزدیک گریبانگیر کشور خواهد بود، اظهار داشت: باید برای مصرف بهینه آب فرهنگ سازی لازم را از طریق رسانه ها، صدا و سیما و فضای مجازی انجام داد.

استاندار ایلام گفت: نباید تنش های آبی منجر به تشکیل تجمعات و ایجاد نارضایتی شود، چرا که اگر نارضایتی ها مرتفع نشود منجر به چالش های امنیتی خواهد شد.

نوذری بابیان اینکه کمبود آب شرب بحران بزرگی محسوب می شود، تاکید کرد: باید با برنامه ریزی و آینده نگری این بحران‌ را مدیریت کرد و نقش مردم‌ در این‌ زمینه بسیار مهم است.

وی یادآور شد: همچنان که در مدیریت سیل، اربعین و کرونا با تکیه بر خرد جمعی و مشارکت عمومی تاثیرات مثبتی ایجاد شد، در تنش های آبی احتمالی هم باید مصرف آب را مدیریت کرد.

استاندار ایلام با تاکید بر اینکه مدیریت بحران یک کار جمعی است و نباید انتظار داشت یک دستگاه همه امور را انجام دهد، تصریح کرد: همه دستگاه ها با تمامی تجهیزات، امکانات و نیروی خود به استناد قانون‌ موظف و مکلف به همکاری در پیشگیری، مقابله، بازسازی و بازتوانی در مواجهه با بحران هستند.

نوذری با اشاره به تغییرات آب و هوایی و شرایط بد جوی در سالیان اخیر، اظهار داشت: امسال به علت بارندگی بسیار پایین نسبت به سال قبل، فصل گرما زودتر از موعد شروع شده است و همین امر باعث خشکسالی و کم آبی در استان نیز می شود.

وی یادآور شد: خشکسالی از طرفی فصل برداشت محصولات را نیز تغییر داده و به فراخور آن احتمال وقوع حریق و آتش سوزی را نیز بیشتر می کند که می طلبد دستگاه های درگیر و عضو بحران از هم اکنون با برنامه ریزی آمادگی لازم را به منظور اطفا حریق بوجود آورند.

استاندار ایلام تاکید کرد: جنگل ها سرمایه ای ارزشمند هستند و نباید این سرمایه ملی آسیب ببیند، باید با فرهنگ سازی، آموزش همگانی و بهره گیری از ظرفیت فرمانداران، بخشداران، دهیاران، بسیج، سازمان های مردم نهاد، نیروهای مردمی، شوراها، نیروهای نظامی و انتظامی، کشاورزان و عشایر درک عمومی را نسبت به حراست و حفاظت از جنگل ها افزایش داد.

نوذری با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ دنیا به لحاظ شیوع ویروس کرونا در شرایط خاصی قرار دارد، اظهار داشت: کرونا تمام مسائل روزمره را تحت تاثیر قرار داده است و در حالیکه با کرونای انگلیسی وارد پیک چهارم شدیم اکنون کرونای هندی شرایط وخیمی را در هندوستان به وجود آورده است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار