پزشک عضو هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه فعالیت‌های ورزشی مستلزم رعایت موارد بهداشتی است ولی باید هم به بهداشت ورزشی هم روانی توجه کرد، افزود: این دو مکمل هم بوده و به سلامت جسم و روان ورزشکار کمک شایانی می‌کنند.
کد خبر: ۹۵۹۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱ 26 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،دکتر «تورج خدیری»بهداشت ورزشی را برخوردی اصولی و مهم جهت پیشگیری، درمان و توانبخشی صدمات ورزشی دانست.

وی گفت: با رعایت اصول بهداشت ورزشی، استعداد ورزشکار به آسیب‌ها کاهش یافته در نتیجه در وقت و هزینه‌ای که صرف درمان ورزشکار آسیب‌دیده می‌شود صرفه‌جویی خواهد شد و کارایی او نیز دچار تغییر نمی‌شود.

خدیری با اشاره به اینکه رعایت بهداشت ورزشی منجر به پیشرفت، پرورش و تامین سلامت ورزشکاران از جمله جسمی، فکری، اجتماعی و روانی است، افزود: مهمترین دستوالعمل بهداشتی برای ورزش در زمان شیوع کووید-۱۹، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، ضد عفونی کردن تجهیزات ورزشی و سطوح طبق پروتکل‌های استاندارد، ورزش در خانه یا فضای باز با رعایت فاصله ۱ تا ۲ متری، همچنین زدن ماسک هنگام ورزش برای مواجهه کمتر با این بیماری است.

وی یادآور شد: هر ورزشکار موفقی به نقش سلامت روان بخصوص در ایام همه گیری ویروس کووید-۱۹ آگاه است و بایستی سرمایه گذاری روی سلامت روانی خود را برای ارتقای عملکرد ورزشی سر لوحه کار قرار دهد.

این پزشک ورزشی تاکید کرد: اگر سلامت روانی را به معنای احساس راحتی نسبت به خود و دیگران تعریف کنیم، معیارهای آن موفقیت، تعادل هیجانی، سازگاری با محیط، واقع بینی، احساس ارزشمندی و اجتماعی بودن خواهد بود.

خدیری گفت: ورزش با فعال‌سازی چنین معیارهایی نه تنها به بهداشت جسم بلکه به بهداشت روانی هم کمک می‌کند و همچنین اضطراب افراد با پرداختن به ورزش به میزان بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه هر نوع ورزش می‌تواند در کاهش استرس و اضطراب مفید باشد، ادامه داد : ورزش می‌تواند یکی از آرامش بخش‌ترین فعالیت‌هایی باشد که به کاهش استرس کمک می‌کند، برای بدن و ذهن بسیار آرامش بخش است، تمرینات مغز را برای ترشح هورمون تحریک می‌کند و استرس را کاهش داده (موجب کاهش ترشح هورمون کورتیزول می گردد) و موجب شکل گیری احساس خوب می‌شود.

خدیری همچنین مواردی را ذکر کرد که ورزشکاران حتما باید انجام دهند تا سلامت جسم و روح آنها تضمین شود.

«پس از ورزش حتما با آب گرم دوش بگیرید، سعی کنید پس از تمرین و بازی، لباس های ورزشی خود را شسته و زیر نور آفتاب خشک کنید، لباس های ورزشی آغشته به عرق بدن، محیط مناسبی برای رشد قارچ های بیماری زاست که در صورت عدم شستشوی می‌توانند انسان را مبتلا کند، بهتر است فاصله غذا خوردن تا شروع تمرینات ورزشی، کمتر از ۳ ساعت نباشد تا هضم و جذب مواد غذایی به خوبی انجام گرفته و خون به مقدار کافی در دسترس ماهیچه‌ها باشد»

وی ادامه داد: نیم ساعت قبل از تمرین و یک ربع بعد از آن، از آشامیدن نوشیدنی‌های خیلی سرد باید خودداری کرد، در هنگام ورزش کردن در زمین یا سالن باید به موانع و خطرات توجه کنید، هنگام استفاده از ابزار و وسایل ورزشی نسبت به ضدعفونی و استفاده درست از آن اهتمام ورزید، ورزش و تمرینات را با توجه به فصل انجام دهید، از ورزش کردن در هوای آلوده خودداری کنید، از کفش های مناسب ورزشی استفاده کنید، از بطری یک بار مصرف برای نوشیدن آب استفاده کنید، حتما محلول ضدعفونی کننده همراه داشته و از رفتن به باشگاه های شلوغ خودداری کنید.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار