رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به تشکیل ستاد بزرگداشت هفته فرهنگی اصفهان بلافاصله بعد از هفته نکوداشت اصفهان در آذرماه، گفت: با وجود برنامه ریزی های انجام شده ۴۰ درصد از برنامه های هفته فرهنگی اصفهان به دلیل شیوع کرونا لغو شد.
کد خبر: ۹۵۹۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹ 25 April 2021

محمد عیدی در جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه با ابتکار این دوره شورای شهر اصفهان دو نقطه عطف در تقویم شهری اصفهان داریم، اظهار کرد: هفته نکوداشت اصفهان در آذرماه و هفته فرهنگی اصفهان در اردیبهشت ماه دو نقطه عطفی است که می توانیم در هر دو مناسبت به بازنمایی جلوه های زیبا و هویتی شهر اصفهان اهتمام داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ستاد بزرگداشت هفته فرهنگی اصفهان بلافاصله بعد از هفته نکوداشت اصفهان در آذرماه به دستور شهردار اصفهان تشکیل شد، افزود: در این هفته باید آئین هویتی ماه رمضان را نیز درنظر می گرفتیم، ضمن اینکه شاهد اوج گیری دوباره همه گیری کرونا بودیم، اگرچه کرونا این امکان را به ما داد که برای اولین بار در کشور اولین فرهنگسرای مجازی را در شهر اصفهان افتتاح کنیم و با برنامه ریزی در فضای مجای حتی مخاطبانی فراسوی مرزهای جغرافیای اصفهان و ایران پیدا کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۹۵ عنوان برنامه در هفته فرهنگی اصفهان در سطح این سازمان و ۱۵ منطقه شهرداری پیش بینی شد، گفت: ۴۰ درصد از برنامه ها به دلیل شیوع کرونا لغو شد که برنامه های عرصه محوری بودند و در وضعیت موجود مجبور بودیم آنها را نادیده بگیریم و سلامت شهروندان را ارجح بدانیم.

وی در ادامه به تشریح برنامه های هفته فرهنگی اصفهان پرداخت و گفت: یکی از برنامه های شاخص این هفته برنامه «بهشت اجابت» در تخت فولاد است که به مدت ۳۰ شب هر سحرگاه پخش می شود، از دو روز دیگر نیز برنامه «فرمول جاذبه» به معرفی ۱۳ شخصیت تخت فولاد می پردازد.

عیدی با بیان اینکه هر سال در ایام ماه مبارک رمضان مسابقات جام مولای عرشیان برگزار می شد، خاطرنشان کرد: امسال نمی توانیم جام مولای عرشیان را به روال هر سال برگزار کنیم، ولی با اصرار شهردار اصفهان بخشی از مسابقات که از طریق فضای مجازی امکان دارد مثل مسابقات شطرنج برگزار می شود.

وی با تاکید براینکه تولیدات سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان در فضای مجازی به حدی از مرغوبیت رسیده که صدا و سیما حاضر به پخش آنها است و از سازمان مطالبه می کند، ادامه داد: اصفهان شهر دوستدار سالمند و شهر دوستدار کودک است و برهمین اساس برنامه هایی ویژه کودکان و سالمندان در هفته فرهنگی اصفهان پیش بینی شده است. سینماتوگراف نیز یکی از کارهای ویژه این سازمان است که خانه سینما هر بار درخواست رونمایی از آن را در تهران دارد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به برنامه «آداب مهرازی» اشاره و تصریح کرد: این برنامه در قالب پادکست ۳۰ دقیقه ای است که بهترین معماران ایران درباره ویژگی های معماری شهر اصفهان صحبت می کنند. رونمایی از نوای اذان مرحوم معظم با عنوان نوای معظم، رونمایی و انتشار دو انیمیشن با هدف ترویج فرهنگ مطالعه، رونمایی از بخش جدید و قدیم نشریات شهر اصفهان در کتابخانه مرکزی، رونمایی از کتاب و فلش کارت هایی با موضوع کودکان، رونمایی از ۳ مستند احوال شهر با موضوع پاکبانان، تاکسیرانان و اتوبوسرانان، رونمایی از پک آموزشی برای والدین فرزندان از نوزاد تا ۴ سالگی با عنوان پا به پا از دیگر برنامه های هفته فرهنگی اصفهان است.

وی با اشاره به تاکید شهردار اصفهان بر این موضوع که کودکان کارگزاران توسعه پایدار هستند و باید بر روی مهارت ها و فنون ارتباطی آنها کار کنیم، تصریح کرد: رونمایی از پک های آموزشی کارآفرینی برای ایجاد اکوسیستم کارآفرینی در شهر، رونمایی از ۴ پک آموزشی در حوزه سواد رسانه ای و اختتامیه جشنواره ملی کارآوا که از کارهای بی بدیل در شهر اصفهان و در راستای تبدیل اصفهان به کانون میان فرهنگی در جغرافیای فرهنگی ایران اسلامی است از دیگر برنامه های هفته اصفهان است.

عیدی به رونمایی از مجموعه اطلس های آمایش وضعیت اجتماعی و سلامت شهر اصفهان و رونمایی از ۷۰ عنوان کتاب کودک در این جلسه اشاره و اظهار کرد: پیش از تدوین این اطلس ها هیچ گونه تحلیل واقعی از مشکلات و مسائل شهری نداشتیم و عمدتا در برنامه ریزی ها با سلایق مدیریتی روبرو بودیم، براین اساس تهیه اطلس ها در دستور کار قرار گرفت، درحالی که در هیچ کلانشهری چنین اطلس هایی نداریم که بازنمایی دقیق از وضعیت و فضای شهری داشته باشد و بتواند مبنایی برای برنامه ریزی های فرهنگی و توسعه عمرانی باشد.

وی با بیان اینکه اطلس های اصفهان محل مراجعه سایر شهرها و الگوگیری از اصفهان شده است، خاطرنشان کرد: امروز از اطلس های مختلف در مناطق شهر رونمایی می کنیم؛ ازجمله اطلس سلامت شهر اصفهان، اطلس وضعیت زنان، اطلس پدافند غیرعامل و امنیت شهری، اطلس فرهنگ شهروندی و اطلس نهاد خانواده که از طریق این اطلس ها می توان وضعیت ۲۰۰ محله شهر را به خوبی رصد و برای آن برنامه ریزی کرد.

 قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: با همه گیری کرونا و در شرایطی که عرصه برای اقدامات فرهنگی مسدود شده بود سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان خلاقیت و نوآوری به خرج داد و تهدید بزرگی که می توانست همه فعالیت ها را تعطیل کند به فرصت تبدیل کرد، به ویژه در برخی بخش ها که برنامه های متنوعی اجرا و توجه بسیاری از شهرها را هم به خود جلب کرده است.

وی با اشاره به تدوین چندین اطلس در حوزه فرهنگی اصفهان، گفت: با تدوین این اطلس ها هر کسی برای فعالیت فرهنگی در شهر می تواند از آنها استفاده کند، در عین حال که اگر این اطلس ها دارای نواقصی است و نیاز دارد بر روی آن کار و هزینه صرف شود باید به عنوان یک امر ضروری به آن پرداخته شود.

نوروزی با تاکید براینکه حوزه فرهنگی شهرداری اصفهان ملزم به تعامل با رسانه های مختلف است، گفت: فعالیت های این سازمان می تواند برای رسانه ملی و فضای مجازی سالم هم مفید باشد و این خلاقیت ها و نوآوری ها و دستاوردهای ناشی از کرونا و محرومیت از فضای حقیقی در اختیار دیگران نیز قرار گیرد و از آنها استفاده کنند تا در نهایت به ارتقاء دانش جامعه و هدایت آن به جایگاه شایسته خود منجر شود.

شهردار اصفهان در پایان ابزار امیدواری کرد که به دور از هرگونه حاشیه به خدمت ادامه داده و بتوانند سیاست بی اعتنایی نسبت به حاشیه سازان را برای خدمت بیشتر به مردم سرلوحه کار قرار دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار